Avatar billede anderslund78 Praktikant
15. marts 2007 - 19:40 Der er 13 kommentarer

Problem med GFX

Der er  pt. ingen forbindelse til skærmen. Jeg kørte med en opløsning på 1280 x 1024 og lige pludselig blev skærmen sort, hvorefer en fejlmeddelse kørte rundt på skærmen, hvor der står:

"Not optimun mode - recommended mode resolution 1280 x 1024" efterfulgt af en gul firkant med et spørgsmålstegn i.

Jeg har tidligere døjet med at, når jeg går ud af et spil, går mit GFX ned. Når jeg quitter, hvor den så skal ændre skærmopløsning, så er skærmen lige pludselig fyldt med grønne mærkelige farver eller den er hel sort med nogle linjer henover. Efter to genstart fungerer det igen - jeg formoder det er mit GFX der er årsag til problemet, men er der noget man kan gøre ved det. Dette problem forkommer også, når jeg vækker skærmen igen fra dens dvale.

Jeg har prøvet forskellige drivere og der er problemer med begge. Jeg har prøvet at fjerne al støv fra grafikkortet. Mit gfx er mindre end to år gammel, så jeg kan få det fixet via garantien, men jeg er ikke sikker på,hvad der er galt. Jeg har et gammel gfx liggende, jeg kan prøve at smide i. Som det er nu er skærmen bare sort med den nævnte fejlmeddelse, når jeg starter computeren op.

Har I nogle forslag?

Nedenstående dele sidder i min comp.:
Kabinet: Antec Solution SLK3000B-EU
Køler tilf kabinet - NorthQ 3711BL Silent Tornado
Strømforsyning: NorthQ 4001
GFX: AGP Gefore 6800 Asus 128 MB
RAM: Kingston 1GB PC3200 CL3 DDR KIT
Bundkort: ASRock 775DUAL-VSTA
Processor: Core 2 Duo E6400 2.13 GHz
CPU-køler: ZALMAN CNPS 7700-Cu
HD: 1 x 80 GB Maxtor 7200 RPM ATA/133 D740X L
HD: 1 x Cuda 7200.10/250GB 3,5" Pata
Avatar billede boogie26 Nybegynder
15. marts 2007 - 19:58 #1
er det lcd skærm du har for så er der en her der har muligvis løsning
http://discussions.hardwarecentral.com/showthread.php?t=169812
håber det hjælper, det lyder som om din skærm kan ikk finde ud af det med opløsning og refresh rate
Avatar billede anderslund78 Praktikant
15. marts 2007 - 20:12 #2
Ja det er en Samsung Syncmaster lcd skærm - når jeg trækker strømstikket til skærmen ud, så forsvinder fejlmeddelsen, men der er alle mulige sindssyge farver på skærmen. Jeg har prøvet nogle gange - jeg vil prøve at putte det andet grafikkort i og se hvad den siger til det.
Avatar billede boogie26 Nybegynder
15. marts 2007 - 20:19 #3
det lyder som det fejl på siden jeg linkede..2 af dem der havde problemet med det fik det løst som beskrevet på siden ellers hvis det stadigvæk ikk virker så ved jeg ikk hva kan det være..men ja prøv med anden grafikkort kan være det hjælper :-)
Avatar billede anderslund78 Praktikant
15. marts 2007 - 20:36 #4
Ja det lyder godt nok som det problem, men der er bare flimmer på skærmen hver gang jeg prøver så jeg kan stadig ikke tilgå pcen - ved stadig ikke rigtig hvad jeg skal gøre?
Avatar billede anderslund78 Praktikant
15. marts 2007 - 20:51 #5
Hmm nu har jeg sat min gamle crt skærm til og den kører uden problemer - så må det væere min samsung lcd skærm der er årsag til problemet. Tror I den er kaput?
Avatar billede boogie26 Nybegynder
15. marts 2007 - 20:55 #6
så ved jeg desværre ikk hvordan du kan få det til at køre :-(
har du prøvet at starte pcen op i fejlsikkert tilstand og prøve at se om du kan skifte opløsning eller  mhz og prøve igen? mente lcd skærme kan kun køre bedst med det opløsning og mhz som der stå i specifikationer til den,prøv det måske?. nu har jeg bare ganske almindelig skærm (stor kasse  hehe) og har ikk problemet. Så hvis det hellere ikk hjælper så har jeg ikk flere råd lige pt :-(
Avatar billede anderslund78 Praktikant
15. marts 2007 - 20:59 #7
Vil prøve at smide mit gamle gfx i den og se hvad lcd skærmen siger til det
Avatar billede anderslund78 Praktikant
15. marts 2007 - 21:20 #8
Hmm nu har jeg proppet mit tidligere gfx i og nu virker lcd samsung skærmen. det må åbenbart være kombinationen, der får det til at fukke up - nogle der har nogle bud på hvad løsningen kan være så at det kan virke sammen?
Avatar billede anderslund78 Praktikant
15. marts 2007 - 21:40 #9
Men jeg kan ikke køre skærmen med 1280 x 1024 - billedet er hel ødelagt og efter nogle sekunder skifter den tilbage til 1024 * 768 - så må det vel være skærmen der er noget galt med?
Avatar billede boogie26 Nybegynder
15. marts 2007 - 21:48 #10
kan den så køre med begge kort i 1024*768? hvis ja så kan det være at den vil bare ikk køre med større opløsning end det med dit nye kort. ellers så kan det være skærmen. hvis det ikk virker prøve en anden skærm hvis du kan kom til
Avatar billede anderslund78 Praktikant
15. marts 2007 - 22:28 #11
Min gamle crt skærm kører fint i 1280 x 1024 så det kan måskegodt være dvi porten der er problemet - jeg skal lige finde et vga kabel og prøve det med min lcd skærm.
Avatar billede anderslund78 Praktikant
17. marts 2007 - 00:12 #12
Hmm nå nu har jeg prøvet med vga kabel - et kort stykke tid kunne min lcd skærm køre med 1280 x 1024, da mit nyeste gfx sad i, men efter to timer skete det samme fejl med sort skærm og fejlmeddelse.

Og dette problem forkommer også med mit gamle gfx med vga kabel - så må det vel næsten være skærmen der er noget galt med?
Avatar billede boogie26 Nybegynder
17. marts 2007 - 03:22 #13
hvis det sker med begge to efter et stykke tid så vil jeg også tro at det var nok skærmen der er galt med