Avatar billede bravo Nybegynder
15. marts 2007 - 05:26 Der er 5 kommentarer

LED Pære, hvor gode er de

Jeg påtænker at anskaffe mig nogle LED pærer (diodepærer) men ved ikke hvor gode de er?
Er der nogle der har erfaring med den?
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
15. marts 2007 - 09:57 #1
sikkerheds mæssigt er diodepærer jo langt sikre end halo men for ikke at skrive en masse som der er svar på her http://www.byggeri.dk/debat/forum.asp?page=10&katid=3 så vil jeg lave nogle citater, også fordi du ikke lige skriver hvad du vil bruge det til, der findes flere svar på sitet jeg linker til men tror du har nok i de to jeg har citeret.

Citat: Poul, Glostrup (18-09-2006)
Problematikken omkring LED belysning er vist mest en rent kvalitetsmæssig størrelse. Der er ingen tvivl om at LED afgiver mindre varme end andre kendte lyskilder dog er der en række ulemper ved denne type belysning, naturligvis afhængigt af hvordan man ønsker denne anvendt.

LED fås i RGB farver (rød-grøn-blå), således er farven hvid en blandingsfarve der enten kan opnås ved blanding af alle 3 farver via et filter, eller vha. en dampningsproces hvorved man pådamper fosfor på en blå diode og på denne vis opnår farven gul - gul og blå giver hvid.

Kvaliteten af LED må vist betegnes som ringe, naturligvis afhængigt af hvordan man definerer begrebet kvalitet:

Levetiden er en del over andre kendte lyskilder, desværre er forgængeligheden af de 3 kendte RGB farver forskellige, dvs. at man i løbet af kort tit oplever at blandinsfarver "skrider" og f.eks. farven hvid uønsket bliver varmere "gulere". Levetiden er som nævnt før ganske betydelig, dog medregnes ikke den løbende forringelse af selve lysudbyttet (lumen/watt), hvilket mig bekendt medfører, at lyskilder stadig medregnes som aktive, selv om de måske kun yder 20 % af oprindelig lysudbytte.

Kvaliteten af selve lyset, altså evnen til at gengive farver regnes på 0 – 100 skalaen i enheden RA (ægyptisk solgud). Solen regnes som værende 100% = RA 100, det nærmeste der kommer herefter er glødelamper med RA 99 - ved et primær lysrør 836 betyder de 36 wattagen, ottetallet foran betyder at røret gengiver farver i 80''er klassen, dvs. mellem RA 80 og 90 - Det er min overbevisning at LED belysning har en overordentlig ringe RA værdi, dog må jeg erkende at jeg ikke er bekendt tests eller lignende.

Økonomien ved anvendelse af LED er vist en smule overdreven, de talværdier der anvendes må vist være konstrueret af fabrikanterne selv – Som tommelfingerregel kan påregnes værdierne 75 L/W for en rød diode, 35 L/W for en gul og 25-30 L/W for en hvid – Til sammenligning har en traditionel glødelampe en L/W på 10, en halogenpære 15-25 og et lysrør 50-80 L/W.

Det er min overbevisning at vi vil se meget mere til diode lys som sekundær belysning, hvorimod belysning i selve opholdslokaliteter forsat vil høre ind under andre belysnings systemer – endvidere må div. fabrikanter også påregne at benytte de standarder som andre belysningsleverandører anvender, for derved at gøre sammenligner mere gennemskuelige.

Det var en lang snak om et spændende emne, MVH

Poul, Glostrup (18-09-2006)

Citat: Klaus Lykke Skov, Greve (15-09-2006)
Hej Kurt,

Ja det er rigtigt at Diodepærer eller LED pærer bruger mindre energi end normale glødepærer, halogen pærer og lavenergi pærer, de bruger faktins 90% mindre end en halogen pærer, og 50% mindre end en lav energi pærer.

Kvaliteten er fantastisk en diodepære har en holdbarhed på over 40.000 timer, det er ca. det samme som 40 halogen pærer. en diodepære kan være tændt i over 4.5 år før der opstår problemer, mange tændinger forringer ikke diodefærens levetid.

Mange syntes prisen er dyr, men her skal man tænke på at ved normalt brug, så er pæren tjent hjem på 1-2 år, hvor diodepæren holder over 20 år hvis du har den tændt f.eks 5 timer om dagen, desuden slipper du for hele tiden at skulle udskifte dine gamle halogener der springer.

Jeg er importerer, og sælger selv Diodepærer, og jeg kan tilbyde dig flere forskellige modeller til nok DK bedste pris, desuden tilbyder jeg 2 års fuld garanti på pæren!!

pærerne fås i næsten alle tænkelige sokler, men de mest normale er GU10, MR16, E14, E27

F.eks koster en 36 led GU10 89 kr. + moms denne får i en hvid, varm hvid, og et mix af hvid og varm hvid. denne har et forbrug på 2 watt og lyser som en halogen på 30 watt, lyssprædning på ca. 30 gr.

high power led 1*3 watt GU10, Denne koster kr. 179 + moms og fås i hvid og varm hvid. Denne har et forbrug på 3 watt og lyser som en halogen på 30 watt, lyssprædning på ca. 30 gr.

High power Led 3*1 watt GU10, denne koster kr. 239 + moms og fås i hvid og varm hvid. Denne har et forbrug på 3 watt og lyser som en halogen på 35 watt, lyssprædning på ca. 60 gr.

Jeg har selv fået diodepærer rundt i tagudhænget, samt i gang arealer, børneværelset osv. Og jeg bekymrer mig ikke over at børnene glemmer at slukke lyset, eller vil have lys i værelset om natten for det er næsten gratis.

når vi kører i byen om aftenen, så lader jeg lyset stå tændt, og vi har aldrig haft indbrud siden.

Jeg kan se du bor i Roskilde, jeg vil gerne komme forbi og vise mine produkter frem? Jeg har en enorm efterspørsel i øjeblikket, så på nogle produkter har jeg 2-3 ugers leveringstid.

Du er også velkommen til at kontakte mig på tlf. 61701038, eller email KLS-Trading@ofir.dk

Klaus Lykke Skov, Greve (15-09-2006)
Avatar billede bravo Nybegynder
03. april 2007 - 05:43 #2
Har du selv haft erfaring med LED pærer?
Jeg har set nogle på http://www.trenden.dk/pl/LED_Spot_Pærer_54.aspx
Der er nogle med 36 dioder og det er det billigste jeg har kunnet finde.
Avatar billede merico Nybegynder
22. oktober 2010 - 14:52 #3
Gaaaaammel tråd.. Men hvis du leder efter information eller er ude efter at købe diodepærer/ledpærer så prøv at tag et kig på: http://www.diodepære.dk/
Avatar billede Simonhj123 Nybegynder
12. juli 2011 - 09:53 #4
Som forbruger er det svært at vide hvordan kvaliteten er på de LED-pærer man ønsker at købe.

Hos www.diodepære.dk tester vi alle vores LED-pærer inden at vi fremsender dem til kunden.

Ydermere holder vi os indenfor EU´s krav for at sikre at kunden får det optimale lys.

På vores hjemmeside www.diodepære.dk har vi lavet en brugervenlig guide således at man nemt kan danne sig et overblik.

Se vores guide:

http://www.xn--diodepre-o0a.dk...uide

I vores guide er der et direkte link til EU´s forbrugerside omkring LED-pærer.

http://ec.europa.eu/energy/lum....htm
Avatar billede Simonhj123 Nybegynder
12. juli 2011 - 10:02 #5
Leder man efter en 60w erstatning, kan jeg varmt anbefale at se denne Phillips LED-pære som har en rigtig god kvalitet:

http://www.xn--diodepre-o0a.dk/18-master-ledbulb-12-60w-e27-2700k-a60.html