Avatar billede fessoor Nybegynder
14. marts 2007 - 18:52 Der er 7 kommentarer

Cykelsmed til stede?

Jeg søger et godt råd angående min cykel.

Jeg har en MBK Jambuster med Shimano nexus 7g (indvendige) som er gået i stykker og derfor skal skiftes. Cyklen er 14 måneder gammel og jeg mener at det må garantien dække. Min cykelhandler siger at der ikke er dækning da jeg ikke har været til service-check.

Jeg mener ikke der er nogen sammenhæng, men cykelhandlerne taler om at cyklen er misligholdt (da service-check ikke er gennemført). Jeg behandler min cykel pænt, vaske den og oliere den når der er brug for det. Jeg har selvfølgelig ikke renset de indvendige gear da det kræver specileværktøj og da det vel heller ikke er nødvendigt.

Burde de indvendige gear ikke holde meget længere og burde garantien ikke dække? Er der nogen med at Shimano har 2 års garanti?
Avatar billede screem_brille Novice
14. marts 2007 - 19:04 #1
der er 2 års reklamations ret, og misligholdt ? den må han længere ud på landet med, netop nu det er indvendige gear.
Avatar billede dytti Novice
14. marts 2007 - 19:04 #2
Så længe du ikke selv har været inde og rode med det (skilt det ad og pillet ved det)
Mener jeg at garantien dækker.

Service-check indbefatter mig bekendt ikke, at gearet skilles ad og tjekkes, så det er noget sludder.

Gearet skulle gerne ved almindeligt brug, kunne holde hele cyklens levetid.

Mit bedste råd: Tag kvittering og andre papirer på cyklen, og gå til en anden forhandler/cykelsmed.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 20:50 #3
Der har tidligere været problemer med Shimaons indvendige gear, men det burde være løst nu. Måske du har et "gammelt" gear, og cykelhandleren er klar over dette, og derfor prøver han at krybe udenom?

Løsnings-forslag:
A: Skriv direkte til Shimano, og fortæl dem om cykelhandlerens manglende service - måske de tager fat om nakken på ham?
B: Fortæl om problemet (både geartypen og cykelhandlerens navn + adresse) herinde: http://www.feltet.dk/forum/list.php?4 Der sidder nemlig en masse kompetende folk, som ved en masse om cykling og udstyr.

PS:
Skriv venligst også herinde om cykelhandlerens navn + adresse, til skræk og advarsel til alle os andre. ;-)

Pøj-pøj.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 20:53 #4
Hvad øh... er det dig som har skrevet her:
http://www.feltet.dk/forum/read.php?4,140306,140306#msg-140306 ?
Avatar billede fessoor Nybegynder
14. marts 2007 - 21:20 #5
Ja. fandt også forummet feltet.dk. Som du kan se er der en der har svaret, men et lidt anderledes svar. Jeg syntes det var en god ide at kontakte Shimano.
Avatar billede japping Nybegynder
14. marts 2007 - 21:39 #6
Du skal ikke snakke med Shimano, da du ikke har købt varen hos dem. Hvis forhandleren mener du har misligholdt cyklen, skal du bede om skriftlig dokumentation på dette.

Brug: http://www.forbrug.dk/klage/klagetjek/

Fortæl forhandleren om dit "Klagetjek". Hvis han ikke ændrer holdning, kan du oplyse ham om, at du vil klage.

Jeg har tidligere været ude for en forhandler der kom på andre tanker.
Avatar billede martin_moth Mester
18. marts 2007 - 16:52 #7
Der er ofte forvirring omkring garanti og reklamationsret.

Læs her og bliv klogere : http://www.forbrug.dk/oss/98/

Jeg kan ikke se andet, end du skal have skiftet dit indvendige gear (altså dit baghjulsnav), hvis det virkelig er det der er gået i stykker. Et indvendigt gear er no netop kendetegnet ved, at det ikke skal serviceres ud over alm justering.

Mit gæt er at det sagtens kan koste 1500,- (rent gæt, som sagt)