Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 15:48 Der er 44 kommentarer

Hard disk boot sector invalid

Jeg har lige købt ny harddisk til min bærebare da den gamle stod af. Der ikke noget problem, det er den rigtige harddisk og den passer. Men den mælder 'hard disk boot sector invalid' når jeg starter min bærbar efter jeg har sat den nye harddisk i. Jeg har WinXP cd i drevet, den vil ikke starte den. Jeg kan trykke F1 for at komme ind i bootmenu men der er intet der virker der!

Hjælp!
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 15:57 #1
Få den byttet.... :-)
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 15:59 #2
ikke ligefrem god ekspertviden, den er helt ny!
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 16:04 #3
Ja, men derfor kan den vel godt være defekt.
Har du ikke mulighed for at boote fra dit CD-ROM drev ? Hvis ikke, så prøv at pille disken ud igen, og se om du kan boote fra CD-ROM.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 16:05 #4
Fejlen du får, er sikkert fordi disken ikke er formateret. Og hvis ikke du har mulighed for at boote fra dit CD-ROM drev, kan det være at der skal en BIOS opdatering til.
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 16:08 #5
Når jeg har pillet harddisken ud kan jeg boote fra min winxp cd. men den bliver ved med at melde fejl når harddisken sidder i
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 16:08 #6
ok, fortæl...
Avatar billede screem_brille Novice
14. marts 2007 - 16:10 #7
du skal ind i BIOS og ændre boot rækkefølgen, så den booter fra CD FØR harddisken.
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 16:12 #8
hvordan kommer jeg det, ud med harddisken igen?
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 16:24 #9
har været inde og ændre boot-rækkefølgen, virker stadig ikke, kan ikke boote cden når harddisken sidder i.
Avatar billede screem_brille Novice
14. marts 2007 - 16:25 #10
nej din harddisk skal sidde i (ellers nytter det jo intet), normalt er det DEL knappen man skal bruge for at komme i BIOS, men kan også være F2 (F1 har du jo prøvet)
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 16:30 #11
Jeg vil mene der skal en BIOS opdatering til. Hvis det er en ældre bærbar og en nyere disk, kan det godt give noget bøvl. Undersøg på producentes hjemmeside, om der findes en opdatering til din BIOS.
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 16:53 #12
Så har jeg fået opdateret min BIOS til nyeste version. Det virker stadig ikke. Når den nye ikke formaterede harddisk sidder i, kan jeg ikke boote fra en cd.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. marts 2007 - 17:31 #13
Det kan jo være at det er bundkortet og ikke den gamle harddisk der stod af..??
/desværre/

Hvis du har noget ide-> usb konverter, kan du måske partitionere/formatere den på en stationær.?
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 17:34 #14
Er du sikker på at du ikke har købt en disk der er så stor at din BIOS ikke understøtter den og kablet sidder vel korrekt
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 17:35 #15
Kan du se din harddisk i bootmenuen?
Avatar billede screem_brille Novice
14. marts 2007 - 17:47 #16
kablet i en bærbar ? det dælme mange år siden jeg har set en bærbar der har brugt noget der minder om kabel til at forbinde harddisk til bundkortet.
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 17:50 #17
jeg kan se harddisken, det er en 100gb til bærbar, samme model som den der sad i før. den gamle fik en skade og en del filer gik tabt. kan bare ikke geile hvad der er galt da når den ikke er i kan jeg sagtens boote fra en cd, men når den så er i...ja, gæt!
Avatar billede screem_brille Novice
14. marts 2007 - 17:57 #18
og du har ændret bootrækkefølgen til CD først i BIOS ?
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 17:57 #19
"det dælme mange år siden jeg har set en bærbar der" Tja!! alt er jo relativt jeg har i dag monteret en ny disk i en WEBTECH købt ved TDC juni md. 2003 og den var nu nydelig forbundet med et kabel
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 17:59 #20
Og du har ingen USB converterkabel som bartfreak foreslog eller en USB nøgle
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 18:05 #21
nej, alt er forsøgt. kan ikke formatere disken. må have den i en anden maskine og se om det virker.
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 19:38 #22
har opdaget at når jeg har den nye harddisk i som jeg ikke kan få til at virke, så finder min computer ikke cdrom-drevet...muligvis grunden til at jeg ikke kan boote derfra.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 19:45 #23
Taler du stadig om den bærbare
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 19:46 #24
Findes din harddisk korrekt af BIOS
Avatar billede screem_brille Novice
14. marts 2007 - 19:47 #25
kontroller at den nye og gamle disk er jumpet ens (nogle er jumpet fra fabrikken, andre er ikke)
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 19:55 #26
hvordan jumper man den, ikke lige noget der følger med.
Avatar billede screem_brille Novice
14. marts 2007 - 19:58 #27
undersøg først hvordan den gamle disk er mht jumpet (om den kører master, elelr cable select)
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 20:07 #28
der er fuldstændig ens, der sidder ikke nogle jumpere på!
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 20:09 #29
Jeg prøver igen "Findes din harddisk korrekt af BIOS" som master?
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 20:12 #30
det gør den, men når den er i findes cdromdrevet ikke.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 20:17 #31
OK Den findes altså som Primær Master ??
Prøv så at fjerne harddisken og se hvorledes CD-drevet bliver detectet
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 20:20 #32
Cd-drevet skal detectes som - Primær slave /sekundær master/sekundær slave ellers er det der du har problemet som "screem_brille" også er inde på vedr. jumpe
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 20:20 #33
ja, det vidste jeg godt...virker fint uden harddisken i, men skal jo have harddisken til at virke sammen med cdromdrevet ellers er der ikke meget formatering
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 20:21 #34
men hvis den ny harddisk er sat som den gamle var før, hvorfor virker det så ikke?
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 20:28 #35
Jo, men det du lige skal sikre dig er jo at BIOS ikke detecter begge enheder som det samme, det var derfor jeg skrev det foranstående
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 20:30 #36
Der er jo næsten ingen anden forklaring end at BIOS ikke kan kende forskel på de to enheder
Avatar billede taegeuk Nybegynder
14. marts 2007 - 20:33 #37
ok, på cddrevet og harddisken... hvordan retter man det...ikke så nemt som på en stationær kan jeg gætte mig til.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 20:37 #38
Jamen bliver de ens detecteret ellers skal det jo ikke ændres
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
14. marts 2007 - 20:50 #39
Jeg har oplevet at et cdrom drev faktisk var sat til på en USB controller, så det kunne måske være fordi at den skal have lov til at boote via USB??
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
22. juni 2007 - 08:00 #40
Hej Taegeuk
Har du fundet en løsning på problemet??

Jeg har nemlig samme problem nu med min Znote 6515WD. Jeg har købt en 160 gb harddisk, og har akkurat samme problem.
Avatar billede madonion Nybegynder
09. april 2008 - 11:24 #41
Jeg er også meget nysgerrig efter en løsning på dette problem! Min 250GB disk fungerer heller ikke i min Zepto 6515WD. Når Harddisken er i skal min PC ikke finde CD-rom drevet. Når min harddisk ikke er i finder den fint CD-Rom drevet. Når min gamle 100GB disk er i, finder den fint begge drev?!?
Avatar billede madonion Nybegynder
11. april 2008 - 08:51 #42
Så fik jeg svar fra Zepto på mit problem med at skifte harddisk. Det kan til syneladende ikke lade sig gøre. Svar fra Zepto:

Det er sådan at harddisken i 6515WD kører med en speciel firmware så det kun er de drev vi originalt solgte maskinen med som virker. Det er den eneste model i vores sortiment der har været skruet sådan sammen.

ØV!
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2008 - 09:28 #43
Den tvivler jeg sgu på
Avatar billede madonion Nybegynder
11. april 2008 - 09:36 #44
Min kollega som er ham der havde købt harddisken til maskinen, er nu i telefonisk dialog med Zepto, og de vil undersøge muligheden for at få den firmware fra Hitachi (som den gamle harddisk var), og på en eller anden måde få den over på den WD harddisk jeg har købt, så den nye disk kan komme til at virke i min 6515WD'er.