Avatar billede tarsand81 Nybegynder
13. marts 2007 - 18:27 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af RAM

Kære Eksperten,
Jeg skal købe ram til min pc, men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal købe, for at det passer til min pc.
Min pc: Fujitsu Siemens
Ifølge "AIDA32" er der følgende i min pc.
Ram: DRAM sokkel 1 - 256 MB (PC2100, DDR, SDRAM)
Hvad skal jeg sige i en pc-butik, for at være sikker på at få de RAM, der passer til min pc (altså i soklen)?
Avatar billede peet-49 Novice
13. marts 2007 - 18:28 #1
Der er standard 184 pins ddrram
Avatar billede ksoren Nybegynder
13. marts 2007 - 20:32 #2
Fujitsu Siemens.. hvilken model?
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
13. marts 2007 - 21:43 #3
Hejsa... Tak for svarene

peet-49: Så "pins" henviser altså til soklen? - Hvordan finder jeg ud af "hvor mange" pins der er i min sokkel - så jeg køber den rigtige? - kan jeg læse det ud af den anden ram-blok?

Ksoren: Hvor kan jeg se, hvilken model det er? Står det under [egenskaber for system]?
Avatar billede danm Nybegynder
14. marts 2007 - 00:39 #4
Det er højst sandsynligt 184 pins, men der findes jo også SO-dimm på 200 pins i DDR SD-ram, så for at være helt sikker så tag rammen med derned, og så kan de se om det er almindelig 184 pins (jeg tvivler dog på det er SO-DIMM).
Men det vil nok være bedst hvis du får en ram blok der er lige så hurtig (eller langsom) som den anden, så bare sig at du har PC2100 i den (det angiver hastigheden på rammen).
I en EDB butik skulle de gerne kende forskel på alt det.
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
14. marts 2007 - 01:00 #5
Hej danm - Tak for kommentaren. Jeg ringede og spurgte proConsult i ODense, om hvad de skulle vide for at sælge mig den rigtige. Han spurgte mig hvilken model pc'en er, men det var jeg ikke helt klar over, og så spurgte jeg om, hvordan jeg fandt ud af det, men det kunne han ikke sådan lige sige - og han mente heller at han kunne hjælpe mig, hvis jeg bare kom med den RAM-blok der sidder i. Men jeg kunne jo komme ind med computeren, så skulle de nok sætte det rigtige i - Det kostede kun 400kr. i arbejdsløn (:P). Jeg sagde, at jeg da nok kunne sætte den i selv, men var i tvivl om helt præcis hvilken, det skulle være (for de ville jo ikke tage den tilbage, hvis den jeg købte ikke passede). - Så sagde han: "Nu siger du at du selv kan sætte den i, men du ved jo ikke engang hvilken model din pc er." - Jeg synes det var lidt ubehøvlet. Jeg bad jo bare om hjælp :). Så jeg ved ikke om jeg tør spørge om noget i en edb-butik mere. Det er åbenbart nogel dyre svar i en edb-butik, og de er tilsyneladende ikke på tilbud. :)
Avatar billede peet-49 Novice
14. marts 2007 - 08:03 #6
ER det en stationær, brugen den standard 184 pins DDR, er det en bærbar bruger den standard SoDimm 200 pins DDR
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
14. marts 2007 - 13:21 #7
Peet-49: Det er en stationær pc
Så hvis jeg f.eks. køber en: Kingston ValueRAM, 1 x 1 GB /DDR SDRAM/PC2100CL2/266MHz/DIMM 184-pin (Set på EDB-priser) - vil den så højst sandsynligt fungere med min pc? [Er det ligemeget hvilket tal-MHz der står?]
Avatar billede peet-49 Novice
14. marts 2007 - 13:55 #8
Du kan købe dem i PC3200, de er bagudkompatible. Kingston er et udmærket valg.
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
14. marts 2007 - 14:00 #9
Kære Peet-49 (og I andre :)) - Tak for hjælpen.
Jeg giver pointene til Peet-49. Da han var først, og er blevet ved med at svare frem mod løsningen.
God sommer
Avatar billede peet-49 Novice
14. marts 2007 - 14:09 #10
Selv tak.
Avatar billede ksoren Nybegynder
14. marts 2007 - 15:06 #11
Modelnr kan du sikkert se med aida. Bundkort/chipset er interessant viden. At bundkortet kører med DDR 184 pins, er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det kan tage et 1GB modul
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
14. marts 2007 - 19:43 #12
Jeg vil prøve at tage min nuværende RAM-blok med i en edb-butik. Og så håber jeg med min "opdaterede" viden og en flink ekspedient at finde frem til det rigtige.
- Tak for hjælpen alle sammen
Avatar billede peet-49 Novice
14. marts 2007 - 19:57 #13
Man kan ikke se på ramblokken, om dit bundkort kan tage 1Gb blokke. Rammene jeg henviste til er rigtige nok.
Avatar billede peet-49 Novice
14. marts 2007 - 19:58 #14
Jeg er selv forhandler, så en "smule" ved jeg dog.