Avatar billede jr-dk Nybegynder
10. marts 2007 - 22:58 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

dårlig udnyttelse af netværk..

Hey all...

Jeg har probs her :(
Har lige smidt 1Gb netværkskort(ens) i 2 af mine pc`ere(XP pro), de er koblet til min Linksys SD2005 Gb switch, via Cat5E kabler..

Netværket har aldrig fejlet noget imellem dem før, men efter at jeg har smidt det nye grej i, skal jeg være glad hvis jeg udnytter netværket 5% når jeg overfører større filer over delte mapper..

Kan i hjælpe mig her, har søgt som gal diverse steder, men syntes ikke jeg kan finde løsningen på problemet ???

J.R.
Avatar billede halifax Nybegynder
11. marts 2007 - 02:53 #1
En fejl som af og til læses om er, at en lokal overførsel sendes ud på det store internet, og retur igen. Og her begrænses hastigheden jo især af ens upload, foruden s'følgelig at det er en fejl at det sker.
Skyldes forkert opsætning/konfiguration af nettet/netværkskortene.
Køre de to maskiner i samme netværk og undernetmaske? Tjek efter.
Avatar billede jr-dk Nybegynder
11. marts 2007 - 11:44 #2
Begge maskiner kører med faste ip`er og samme undernetmaske, de er begge medlemmer af mit lokale netværk MSHOME og det skal nævnes, at der er ingen problemer med at overføre filer til de andre pc`ere(100Mbps)på netværket, det er kun de 2 1Gbps pc`ere, hvor det kører ekstremt langsomt..
Avatar billede halifax Nybegynder
12. marts 2007 - 03:23 #3
Det du skriver her "der er ingen problemer med at overføre filer til de andre pc`ere(100Mbps)på netværket," betyder det at der ikke er probs. mellem dine 100Mbps maskiner, eller gælder det også mellem en 100Mbps og en (eller begge) af 1Gbps maskinerne?

Eller betyder det, at det kun er internt mellem de to 1Gbps maskiner, der er problemer?

Lav en ipconfig kommando på alle dine maskiner og tjek indstillingerne. Formoder de alle er sat op til at benytte TCP/IP protokollen. Er switchen tilsluttet en router for internetadgang?

Kik lige på denne artikel, især omkring IP adresser og undernetmasker.
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php
Avatar billede jr-dk Nybegynder
12. marts 2007 - 16:33 #4
ja, det var lidt skidt forklaret, kan godt se det nu :/

Det er KUN imellem de 2 1Gbps makiner der er probs, ikke imellem 100Mbps og 1Gbps !

Den med "ipconfig kommando" skal jeg lige have uddybet, har ikke prøvet det før :( men ja, de benytter alle TCP/IP protokollen og switchen er koblet til en Linksys WRT54G router...

Har mens jeg skrev dette lige snakket med Linksys support, de vil ikke stå 100% inde for at jeg kan køre ordentligt på et Cat5E kabel, de siger, at jeg first of all skal skifte til Cat6E, inden jeg søger andre fejl, så det må jeg hellere gøre :)

Vender tilbage, men kom endelig med ideen hvis du sidder med den :)
Avatar billede halifax Nybegynder
13. marts 2007 - 01:45 #5
1. Jeg ved heller ikke om der SKAL benyttes Cat6E kabler (har ingen erfaring), og når der ikke er overførselsprobs mellen en 100Mbps og en 1Gbps pc kan det skyldes, at laveste fællesnævner, 100Mbps, bestemmer og her er Cat5E ok.

2. Tjek alle dine maskiner med ipconfig /all for sammenligningens skyld. Åbn en kommandoprompt (i XP er det den sidste rest af hvad der minder om det gamle DOS) - gør sådan:

a. Klik Start -> Kør, skriv cmd klik OK.
b. Skriv kommanden ipconfig /all - tast [Enter]

Du får et billede med bl.a. disse oplysninger (kopieret fra min egen) - dine oplysninger er sikkert anderledes

Ethernet-netværkskort Stofanet-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : SiS 900-Based PCI Fast E
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-0C-76-54-17-CE
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.101
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 12. marts 2007 11:40:55
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 19. marts 2007 11:40:55

- Fysisk adresse er netkortetsw MAC-adresse
- DHCP aktiveret Ja - betyder at min routers DHCP automatisk tildeler en intern IP adresse
- IP adresse er den tildelte IP
- Undernetmaske Skal være ens på alle PC'er, OG de tre første talsæt i IP adressen på alle dine maskiner SKAL være ens, fx. 192.168.1.x hvor kun x er forskellig pra pc til pc.
- Standardgateway, DHCP-server og DNS-server i mit eksempel er alle routerens interne IP-adresse.

3. Du har tildelt de to 1Gbps fast IP men sørg for at IP adresserne på alle dine maskiner ligger i samme numerserie jfr. ovevfor og at de alle er i samme undernetmaske.
Igen - kik link ovenfor til hjemmenetværk.

Får dine andre maskiner tildelt IP dynamisk via routerens DHCP?
Avatar billede jr-dk Nybegynder
13. marts 2007 - 16:22 #6
hej igen..

Har nu købt Cat6 kabler, men det forandrede INTET :(

Jeg kører fast ip på alle mine maskiner, for at jeg bedre kan finde ud af hvem der er hvem og de hedder alle det samme, undtagen det sidste tal 192.168.1."*"

Her er ipconfig på de 2 der driller:

PC 1:

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL81 Gigabit Ethernet NIC
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-E0-4C-69-1
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 212.242.40.3

PC 2:

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse :

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL816 Gigabit Ethernet NIC #2
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-E0-4C-89-39
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 212.242.40.3
Avatar billede jr-dk Nybegynder
13. marts 2007 - 20:46 #7
Efter at have snakket med Linksys igen...som opgav, så testede jeg og testede og testede hastigheder imellem de forskellige maskiner..
Der begyndte at tegne sig et mønster, nemlig at hver gang den ene at 1 Gb maskinerne var med, så kørte det langsommere. Jeg smed derfor kortet over i en anden pc og nu så det pludselig helt anderledes ud, den bruger stadig ikke netværket optimalt, men det går væsentligt hurtigere end før.
Jeg tror at konklusionen her er, at den ene maskine der havde kortet i, simpelthen er for svag til at fodre netværket med data, det viser sig nemlig også, at bare jeg kopierer imellem de forskellige drev, så går det meget langsommere end på de andre og de må jo også give et udslag, når jeg kopierer over netværket :(

Jeg må nok investere i nyt grej til den maskine :)
Avatar billede halifax Nybegynder
14. marts 2007 - 07:10 #8
Det sidste først. Ja, udstyret på den langsomme maskine kan spille ind, her må det være harddiskydelsen det drejer sig om. Er det SATA disk eller IDE/ATA disk? Hvis det sidste er disken så tilsluttet med et 80-pin fladkabel og er "Brug DMA hvis tilgængelig" aktiveret for IDE kanalerne på diskcontroleren?

Den kontrolleres i Enhedshåndtering, udvid plus-tegn ud for IDE/ATA controler, højreklik Primær IDE kanal og vælg egenskaber, faneblad Avancerede indstillinger.

ad netværket.
Det jeg ser i forskel mellem min og din ipconfig /all er at du ikke har DHCP aktiveret, da du selv har angivet IP. OK.
Men du har også angivet DNS-Server IP'erne. Er du sikker på det er korretkt? Og at der i stedet blot skal angives routerens IP?

For routeren får jo fra din internetudbyder både din eksterne IP, samt oplysning om udbyderens DNS server adresser. Hvorfor skal en pc i dit LAN (lokale netværk) rode efter noget der vedrører dit WAN (Wide Area Network). Det job burde routeren da klare, da den jo er din gennemgang, gateway, ud til det store internet.?

Med mine spørgsmål fornemmer du måske en smule usikkerhed, fordi jeg aldrig har prøvet en opsætning som din.
Men relativt nemt kan du ændre DNS på kortene til at være routerens IP og se om det gør nogen forskel.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. marts 2007 - 07:15 #9
Hov, det med fast DNS på dine netkort må jo afhænge af, at du i TCP/IP konfigurationen IKKE har angivet "Hent automatisk DNS" - og så skulle det ikke gøre nogen forskel.
Avatar billede jr-dk Nybegynder
14. marts 2007 - 15:54 #10
jeg har tastet de 2 DNS ip`er netop i TCP/IP konfigurationen, istedet for at den selv henter og det er på alle pc`ere..
Avatar billede halifax Nybegynder
18. marts 2007 - 19:31 #11
Har du på den langsomme maskine tjekket det jeg skrev i de to første afsnit i indlægget ovenfor?
Avatar billede jr-dk Nybegynder
18. marts 2007 - 23:28 #12
ja, pudsigt at du lige skriver idag, for jeg så til min forfærdelse igår, at min faktisk nyeste disk, kun kørte PIO mode, på trods af at den står til, at køre DMA hvis muligt :(
Jeg troede jeg kunne nå at kigge på det kabel idag, men det nåede jeg ikke, men jeg ved det er et 80 pins, for det er jeg altid opmærksom på at det skal være, men ved ikke om rækkefølgen de sidder i på kablet kan have betydning for det ??
Jeg kører med IDE/ATA disk iøvrigt..

tjekker kablet og evt. prøver med et andet hurtigst muligt :)
Avatar billede jr-dk Nybegynder
22. marts 2007 - 17:52 #13
Lad mig starte med at beklage at jeg har spildt din tid, for hvor er jeg da en amatør :D
I BIOS stod min primære master til den disk der er master, men primær slave stod  til "none", det var den eneste disk, den ikke selv havde fundet ud af, på trods af at den ellers virkede, men var langsom.
Jeg ændrede den til den disk der sidder som slave og genstartede. Nu kører også denne disk UDMA5 som er max for det gamle MB der sidder i maskinen og med FlashFXP, kan jeg overføre med 8Mb/s via netværket til disken, hvilket jeg kan se på nettet er ret godt, da jeg har sat det gamle  10/100 Kbps kort i igen imens jeg fejlfandt..

Ud over det, så ser det ud til at hele maskinen spiller bedre nu, da jeg kun kunne overføre med ca. 5MB/s til de andre diske før og 1 MB/s til den dårlige, kan jeg nu overføre med 8 MB/s til de andre diske også :D

Nu skal jeg bare have det 1 GB kort i igen, for nu må jeg kunne få lidt glæde af det, nu da disken kan levere som den skal/kan :D

Smid lige et svar, så du kan få lidt point, og så lærte jeg lige at man ikke skal tage for givet at den selv finder ud af det hele....hehe
Avatar billede halifax Nybegynder
26. marts 2007 - 00:56 #14
Det er sjovt som fejlfinding sommetider kan føre de særeste steder her.....

Tilfældigheder kunne have gjort, at du var begyndt med at tjekke diske uden at finde noget - og visa versa. Det mest irriterende kan være den tid, der bruges på en lille detalje.

Men jubiiii  -  det virker nu. Tillykke. Vi kan bare dele point.
Avatar billede jr-dk Nybegynder
26. marts 2007 - 16:56 #15
Jeg er ikke så god til det her point noget, er ret ny her...hehe

Men håber du har fået dem alle nu :D
Avatar billede halifax Nybegynder
27. marts 2007 - 18:22 #16
Nej, jeg har ikke fået point endnu.
Det gøres ved at du markerer mit brugernavn i boksen ude til venstre og klikke Akcepter.
Når er svar akcepteres lukkes spørgsmålet for yderligere "Svar", men der kan stadig skrives kommentarer.
Et svar kan også afvises, hvis det er så ubrugeligt at den, der har skrevet det ikke skal tildeles point.

Skal vi dele point skal du først selv oprette et svar og dernæst akceptere begge brugeres svar.
Avatar billede jr-dk Nybegynder
28. marts 2007 - 17:55 #17
Jeg har nu gjort dit navn blå og trykket accepter, håber det lykkedes denne gang ;)

Jeg skal ikke have det halve, jeg var en noob at jeg ikke opdagede fejlen selv...hehe :)