Avatar billede allanfrisk Novice
10. marts 2007 - 13:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

NOVICE hvordan bruger man en Comboboks?

Hej.

Jeg har en DB som jeg gerne vil have til at vise en combooks så man kan vælge hvad uddannelses niveau den enkelte har. Man skal så kunne vælge niveauet og dette niveau skulle gerne gemmes på den enkelte post...
Lyder det som volapyk eller er der en menig i det.... og skal jeg bruge en combo til dette

sidst men ikke mindst.... HVORDAN VIRKER EN COMBOBOKS... sagde jo at jeg var NOVICE...
Avatar billede toni01 Nybegynder
10. marts 2007 - 13:49 #1
Avatar billede allanfrisk Novice
10. marts 2007 - 15:34 #2
Hej

Rigtigt fint men jeg er IKKE ret stærk i det engelske... Findes der ikke noget på Dansk??
Avatar billede sabik Nybegynder
10. marts 2007 - 17:17 #3
Du kan oprette en tabel med kun et feltnavn - uddannelsesniveau.
opret en post for hver uddannelses niveau.

Nu kan du benytte denne tabel, til tildeling af værdier i et opslagsfelt.
Benyt funktionen "guiden opslag" i tabeldesign når du vælger felttype.

Ud fra din tabel kan du lave en autoformular (opret en formular via en guide)
Så behøver du ikke at tænke på hvordan en comboboks virker.
Avatar billede allanfrisk Novice
11. marts 2007 - 10:20 #4
Hej.

Ja det virker men... Jeg har flere uddannelser hvor jeg skal sætte niveauet for hver enkel.
Jeg har f.eks 4 uddannelser og skal så have 4 combobokse der hver kan repræsenterer en værdi.

Nå jeg bruger din metode vil coboboksene følges ad. forstår du hvad jeg mener?? hvis jeg i 1 comboboks vælger grunduddannet skifter de 3 andre også til grunduddannet.
Avatar billede sabik Nybegynder
11. marts 2007 - 22:10 #5
Jeg er ikke helt med... Såfremt du har flere uddannelser, så ville jeg klart lave en tabel med disse uddannelser. Denne tabel kan så levere data til endnu et opslagsfelt i den tabel, hvor du opretter poster for de enkelte personer og deres uddannelser. Altså samme fremgangsmåde som jeg tidligere beskrev for dig.
Er dette ikke løsningen, så tror jeg ikke, jeg har forstået din databaseopbygning.
Avatar billede allanfrisk Novice
12. marts 2007 - 18:11 #6
jeg har oprettet uddannelserne i en særskilt tabel som ja/nej felter. Denne formular med uddannelser kommer frem ved at trykke på en knap.
Her står så uddannelserne listet som afkrydningsfelter.
Ved at indsætte comboboks som ovenfor beskrevet ud for hver uddannelse følges disse kobobokse ad... men jeg har også bare kopieret denne komboboks op til flere gange, kan det være derfor... skal jeg oprette en tabel med uddannelsesniveau for hver type uddannelse??
Avatar billede sabik Nybegynder
12. marts 2007 - 20:57 #7
Ok - ikke for at fornærme dig, men du er en rigtig novice på databaseområdet.
Forstår jeg dig ret, så har du lavet en uddannelsestabel med en række/felt for hver uddannelse og oprettet hver som en ja/nej type - det er forkert. Du skal kun have en række, du opretter så en post i den færdige tabel for hver uddannelse du har.
I den formular hvor du vælger uddannelse og niveau, kan du godt have uddannelserne som afkrydsningsfelter, men så skal du altså til at programmere og fortælle databasen, at når der er kryds i f.eks. afkrydsningsfelt 2, så skal posten gemmes som niveau 2 osv. Det tror jeg ikke lige du er klar til endnu.
Du skal absolut ikke have en comboboks ud for hver uddannelse.
Skal du gøre det nemt for dig selv, så opetter du tabellerne som beskrevet og husker at i den tabel hvor du kæder uddannelse og niveau sammen, er feltet uddannelse et opslagsfelt -med data fra uddannelsestabellen - og feltet niveau er et opslagsfelt hvor data kommer fra tabellen niveau.
Og husk så lige at ideen med en god database, er at data gentages så få gange som muligt - undgå redundas. Husk også at i en database kaldes rækken i en tabel for en post, og en kolonne kaldes et felt.
Avatar billede allanfrisk Novice
12. marts 2007 - 22:49 #8
ok hvis jeg forstår dig ret så skal jeg oprette 1 tabel med et felt der hedder uddannelse og en tabel med et felt der hedder niveau (med poster selvfølgelig) derefter skal jeg oprette endnu en tabel hvor begge felter skal indgå men som opslagsfelter... Er det rigtigt forstået ??+ og JA jeg er novice men "hvo intet vover....."
Avatar billede allanfrisk Novice
13. marts 2007 - 00:03 #9
Hej fandt ud af det... tror jeg