Avatar billede saviola Nybegynder
09. marts 2007 - 10:41 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Køler til grafikkort

Jeg opgraderet en saml-selv-PC. Jeg har problemer når PCen belastes. Jeg prøvede at køre en mark3D03 test og enten fryser PCen ved test nr. 4 eller PC genstarter.

Jeg satte en hårdtørrer med kold luft (læs lunken) til at blæse ind i kabinet og så kunne testen gennemføres med nød og næppe.

Er det grafikkort eller cpu der bliver for varm ?

CPU : Pentium 4 boxed 3,2 GHz (leveret med køler)

Jeg har købt dette grafikkort:

http://www.inno3d.com/products/graphic_card/gf7_pcie/7600gs.htm

hvis nogen mener det er grafikkortet, så må i gerne anbefale en køler til dette SOM PASSER til - og det samme gælder CPUen.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
09. marts 2007 - 12:20 #1
Hvis du har mod på det kan du prøve at åbne sidedøren til kabinettet og meget forsigtigt, uden at røre ved noget, føle om der er varmt omkring CPU eller grafikkort.

Køleren som følger med produkterne fra producenten er aldrig specielt gode, og så larmer de tit!

Hvis du kan fortælle os hvilken del der bliver varm, kan vi nok godt finde en god køler til dig!
Avatar billede saviola Nybegynder
09. marts 2007 - 12:20 #2
..det er vel kun CPU der kan få PCen til at genstarte ? eller hvad ?

Har iøvrigt en 520W strømforsyning
Avatar billede saviola Nybegynder
09. marts 2007 - 12:22 #3
synes at der en smålunt ved processoren - men grafikkortet udvikler da også en del varme..det er sgu svært at sige.
Avatar billede spuncut Nybegynder
09. marts 2007 - 20:43 #4
Du skal bare have noget kabinetudluftning :

Kabinet/Powersupply udsugning m/temperaturkontrol :

  Papst - Vario 80x80mm Fan, Low-Noise, Temp. Control
  http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=830026

  NorthQ - CaseFan Silent Breeze, 120x120mm Ceramic Fan
  http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=830037

Kabinet indblæsning u/temperaturkontrol :

  NorthQ - CaseFan Silent Tornado, 120x120mm Ceramic Fan
  http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=830038

  Papst 4412F/2GLL 120 mm
  http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=101303

  Papst 8412NGM 80 mm
  http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=114485
Avatar billede spuncut Nybegynder
09. marts 2007 - 20:45 #5
!
Avatar billede saviola Nybegynder
11. marts 2007 - 22:00 #6
tror iike jeg er enig...det sidder 3 blæsere på kabinettet allerede ?
Avatar billede spuncut Nybegynder
11. marts 2007 - 23:57 #7
Øhhh...du siger jo selv at det hjælper med mere ventilation...???

Du kan teste din køler ved at slå Hyper Treading fra, hvorved effekt-
forbruget reduceres væsentligt...virker det så ???

Prøv at køre en Super-Pi uden HT...virker det..??
Prøv at køre 2 Super-Pi med HT...virker det..??

Hvis ingen af Super Pi kørslerne virker så nedsæt
din RAM-hastighed ...virker det så....???

Hvis der stadig ikke noget som virker, så nedsæt
AGP-bus hastigheden og kør noget 3Dmark...virker det så..??
Avatar billede spuncut Nybegynder
12. marts 2007 - 00:01 #8
Jeg ser lige at det er et PCI-E GF-kort.
Så du må lige ud med hvad resten af systemet
r skruget sammen af.
Avatar billede saviola Nybegynder
12. marts 2007 - 13:38 #9
Enig med ventilation - men vil mene at direkte ventilation af den enhed der bliver for varm er bedre ?

ASUS bundkort P5VD2-MX - 1024 Kingston RAM kompatiblet med bundkort. Pentium 4 3,2 processor boxed
Avatar billede saviola Nybegynder
01. juni 2007 - 19:04 #10
tak for hjælp..virkede ikke..men lidt point for brug af tid