Avatar billede kuyt Nybegynder
04. marts 2007 - 18:27 Der er 3 kommentarer

Acer Ferrari vs. Zepto Znote..

Hey..

Efter at have fået solgt min stationære, skal jeg nu ud og have skaffet mig en bærbar..

Efter at have kigget mig omkring i et par uger, er der efterhånden 2 modeller som har fanget min opmærksomhed, nemlig:

Zepto Znote 6214w og Acer Ferrari 5002WLMi..

Zeptoen havde jeg tænkt konfigureret således:

1.83 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB DDR 2 RAM (667 MHZ)
100 GB harddisk (7200 omdr.)
nVidia Geforce Go 7600 512MB grafikkort
Windows XP home..
Den vil komme til at koste ca. 10.500 kr.

Ferrariens specs:

AMD Turion 64 X2 mobilteknologi TL-50 / 1.6 GHz ( Dual-Core )
1 GB DDR 2 RAM
120 GB harddisk (5400 omdr.)
ATI MOBILITY RADEON X1600 med op til 512 MB HyperMemory - 256 MB
Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005
Den koster ca. 11.500 kr.

Så jeg har lige en række spørgsmål:

AMD Turion processoren mod Intel Core 2 Duo, hvordan er styrkeforhldet mellem de 2?

RADEON X1600 overfor Geforce Go7600, samme spørgsmål?

Jeg har læst lidt om at en harddisk med 7200 omdr. udvikler meget varme, i forhold til 5400 omdr. Hvor meget betyder det i forhold til fordelen i at have 7200 omdr.?

Bliver man træt af en 14,1" skærm i forhold til 15,4"? (dette er selvfølgelig individuelt, men er der nogen der har bitre erfaringer??)

I og med at Zeptoen er ca. 1000 kr. billegere, og umiddelbart en lille smule stærkere (hurtigere processor, hurtigere harddisk og 2 GB RAM) vil i jo nok råde mig til at tage den.. og jeg ved godt at man betaler en del for at få lov til at have Ferrari logoet på fronten. Men når det er sagt, synes jeg bare at designet er mega fedt, og den virker rigtig lækker, og meget robust. Zeptoen har jeg derimod aldrig haft mellem hænderne.

Er der umiddelbart nogle typiske "problemer" med nogle af dem?

Det var vist alt for nu..

Håber at få et hurtigt svar, så jeg kan få bestilt ASAP;)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
04. marts 2007 - 18:43 #1
> AMD Turion processoren mod Intel Core 2 Duo, hvordan er styrkeforhldet mellem de 2?
Core 2 duo prygler turion i byde performance og batteritid...

> RADEON X1600 overfor Geforce Go7600, samme spørgsmål?
Jeg tror at det er noget af det samme, men der er nok nogle andre som kan svare bedre.

> Jeg har læst lidt om at en harddisk med 7200 omdr. udvikler meget varme, i forhold til 5400 omdr. Hvor meget betyder det i forhold til fordelen i at have 7200 omdr.?
7200 er ca 20% hurtigere at læse data fra. Det betyder en del, men det koster på batteritiden og det udvikler varme. Jeg synes ikke at det er det værd, men det er helt sikkert en smagssag.

> Bliver man træt af en 14,1" skærm i forhold til 15,4"?
Nej, ved samme opløsning, synes jeg ikke at det gør den store forskel. Hvis man ikke ser så skarpt, vil man nok foretrække den store...

> I og med at Zeptoen er ca. 1000 kr. billegere, og umiddelbart en lille smule stærkere
Den Windows licens der følger med (home edition) er væsentlig billigere end den der er med den anden (media center edition). Det gør nok noget af forskellen.
Avatar billede kuyt Nybegynder
04. marts 2007 - 18:46 #2
Der er iøvrigt plads til 4 GB RAM i Ferrarien, og "kun" 2 GB i Zeptoen, er dette væsentligt, hvis man kigger f.eks. 1 års tid ind i fremtiden?

Derudover er der vist 9-cellet batteri i Farrarien og 6-cellet i Zeptoen.
Avatar billede coderdk Praktikant
04. marts 2007 - 21:28 #3
På zeptoeksperten.dk koster den kun ca 9.500,- for den konfiguration - Du kan opgradere til en T7200 (2 GHz) for ca. 500,-

Jeg ville klart vælge Zepto'en...