Avatar billede nannami Nybegynder
04. marts 2007 - 13:27 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Postnr og by via combobox i formular

Hej,

Jeg er helt ny mht. formularer i Access, så hvis jeg har:

Tabel1:
Id
Navn
Adresse
Postnr

Tabel2:
Postnr
By

Og disse to relaterer til hinanden via [Postnr].

Hvordan i en formular binder jeg så en combobox så den relaterede by vises i boksen? Jeg kan kun få den til at vise postnummeret. Den skal så opdatere postnummeret når der vælges en ny by.

Mvh.
Avatar billede supertekst Ekspert
04. marts 2007 - 15:29 #1
Byg formularen på en forespørgsel, hvor de to tabeller indgår.
By-feltet skal så indgå i denne.
Avatar billede mugs Novice
04. marts 2007 - 19:30 #2
I Tasbel2 skal postnr være tabellens primære nøgle, idet postnr vel kun kan eksistere een gang. Relater de 2 postnr. felter.

I forespørgslen henter du begge tabeler ind og vælger Postnr fra Tabel1 og by fra Tabel2.

Men pas på med at bruge ordet By som feltnavn. Jeg mener det er et reserveret ord i Access.
Avatar billede chr_dk8270 Novice
10. marts 2007 - 17:06 #3
Forudsat du har en tabel, der hedder Postnumre (kan vist hentes hos postvæsnet), kan du konstruere en Makra (FindByNavn) på følgende måde
Under feltet Handling: AngivVærdi
I makroen skriver du:
[Hjemby]
DLookUp("[By]";"Postnumre";"[Hjempostnr]=[Postnumre]![Postnummer]")
Avatar billede nannami Nybegynder
12. marts 2007 - 17:48 #4
OKay - tak alle, jeg prøver lige forslagene og ser om jeg kan få det til at virke. Jeg er mest i tvivl om hvordan man direkte kan bygge en formular på en forespørgsel?
Avatar billede supertekst Ekspert
12. marts 2007 - 18:26 #5
Vælg formular - opret ny via guide - vælg den oprettede foresp., der indeholder de to tabller...
Avatar billede nannami Nybegynder
27. marts 2007 - 23:14 #6
Okay, jeg siger tak for hjælpen! :-)