Avatar billede coolmon Nybegynder
04. marts 2007 - 11:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Exchange Server Bag TDC ADSL Linie

Jeg har en SBS 2003 stående bag en tdc linie, men kan ikke få den til at sende via min smtp.

Jeg har forsøgt forskelige indstillinger osv. men uden held.

Jeg kan godt få den til at send/modtage mail som blir sendt indtern via Active Directory.

Jeg har en mail konto hos b-one og kan også godt få den til at modtage de mail som ligger på min mail konto f.eks. admin@mt-pc.dk. men jeg kan ikke få de mail jeg skriver sendt Ekstern.

Jeg har prøvet forskelige SMTP server som jeg har lagt ind som smarthost.

smtp.mail.dk og b-ones/one.com egen smtp server. men intet hjælper.

Har også prøvet at følge denne guide http://www.christensen-software.com/support/config_exchange_2003.htm

Også uden hjælp. Jeg er sikker på det bare er mig som ikke kan se fejlen foran min lange næse.

Desvære kan jeg maks give 200 Point ville gerne give meget mere for et svar. men af en eller anden grund vil den ikke tillade mig at give mere end det.

Håber det gir nogen mening hvad jeg har skrevet.
Avatar billede screem_brille Novice
04. marts 2007 - 11:20 #1
nogle TDC kunder skal benytte ASMTP ved afsendelse har du undersøgt om det er det der er problemet ?
Avatar billede coolmon Nybegynder
04. marts 2007 - 11:25 #2
Ja har også forsøgt mig med asmtp.mail.dk ogsp uden held
Avatar billede stigjorgensen Nybegynder
05. marts 2007 - 13:53 #3
Det brude ikke være nødvendigt at angive en smart host til afsending af mails..

Du kan prøve at teste om det er nødvendigt..

fra din exchange server prøv dette:  i en kommando promt skriver du:

telnet mail.b-one.com 25 -den skal svare 220
HELO test.test -den skal svare 250
MAIL FROM: mail@domain.tld -den skal svare 250
RCPT TO: <din mail konto på ex b-one> -den skal svare 250
DATA

test mail

.

så skal den også svare 250 mail accepted

skriv QUIT for at forlade telnet

(se evt : http://www.yuki-onna.co.uk/email/smtp.html for en bedre forklaring)
hvis du kan sende en mail på denne måde burde det ikke være nødvendigt med en smarthost, og så skal du sætte den til "DNS opslag" på din smtp connector..

dit problem kan også være at din DNS opløsning på din exchangeserver ikke virker, check også dette, prøv evt at pinge mail.b-one.com - den skal give dig en ip addresse som hedder 81.86.68.62
Avatar billede stigjorgensen Nybegynder
05. marts 2007 - 13:54 #4
<din mail konto på ex b-one> - skal selvfølgelig erstattes med din mail addresse på b-one..
Avatar billede coolmon Nybegynder
05. marts 2007 - 14:48 #5
Når jeg prøver følgende telnet mail.b-one.com 25
Skriver den følgende 220 EXBBG01.Brandenburg.local Microsoft ESMTP MAIL Service, Version 6.0.3790.1830 ready at Mon, 5 Mar 2007 13:38:01 +0000

Men nu hedder de jo ikke b-one længere men one.com har jeg også prøvet.
Der skriver den Connecting to one.com...Could not open connection to the host, one port 25: Connect failed

ping b-one.com = Reply from 83.142.27.196: bytes=32 time=36ms TTL=118
Ping  one.com = [195.47.247.33] Request timed out

Det er sikkert noget jeg gør forkert et eller andet sted men hvor er jo lige problemet :)
Avatar billede stigjorgensen Nybegynder
05. marts 2007 - 14:57 #6
one.com - er domain og ikke deres mail server.. deres mail server hedder mx1.one.com

telnet mx1.one.com 25 -den skal svare 220
HELO test.test -den skal svare 250
MAIL FROM: mail@domain.tld -den skal svare 250
RCPT TO: <din mail konto på ex b-one> -den skal svare 250
DATA

test mail

.

så skal den også svare 250 mail accepted

skriv QUIT for at forlade telnet

Men det tyder på at din DNS virker fint, og du har hul igennem din router/firewall..

På din smtp connector prøv jeg fjerne smarthost og vælg "dns lookup" istedet..

det samme kan gøre sig gældende på rounting connectorer - check den også...
Avatar billede coolmon Nybegynder
05. marts 2007 - 15:08 #7
Har prøvet at sætte den til dns lookup istedet men stadig samme resultat med at jeg får en mail om at den ikke kunne afsendes.

Har lige forsøgt mig med at bruge pasmtp.mail.dk som dog så ud til at virke men dog ikke de mails jeg sender lander bare i en kø
Avatar billede stigjorgensen Nybegynder
05. marts 2007 - 15:14 #8
de externe mails du forsøger at sende - har det kun været til one.com? eller har du prøvet andre? til ex hotmail.com?
Avatar billede coolmon Nybegynder
05. marts 2007 - 15:16 #9
Glemte lige at gi et svar på TELNET:

De første jeg køre virker fint men når jeg kommer til punktet RCPT TO: admin@mt-pc.dk skriver den 550 <mail@domain.tld>: sender address rejected: Domain not found
Avatar billede coolmon Nybegynder
05. marts 2007 - 15:18 #10
Ja har også prøvet til andre mail adresser end lige til one.com f.eks hotmail, gmail, yahoomail osv. det er det samme uanset hvad.
Avatar billede stigjorgensen Nybegynder
05. marts 2007 - 15:32 #11
mt-pc.dk, er det dit domaine? det ligner et b-one.com domaine...

hvis du prøver din telnet igen, prøv at erstatte mail@domain.tld - med en rigtigt mail addresse, din egen ex..

Kan du modtage mails på din exch server?
Avatar billede coolmon Nybegynder
05. marts 2007 - 15:40 #12
Ja kan sagtens modtage mail fra mit domæne når jeg bruger pop3 conector.

Ja mt-pc.dk er et b-one domæne.

MAIL FROM: admin@mt-pc.dk
450 <admin@mt-pc.dk>: Recipient address rejected: Greylisted for 5 minutes
Avatar billede screem_brille Novice
05. marts 2007 - 15:50 #13
nej du modtager ikke med pop3 der henter du, det er ikke det samme som at mail kan afleveres til din server.

450 <admin@mt-pc.dk>: Recipient address rejected: Greylisted for 5 minutes

ovenstående viser det virker.
Avatar billede coolmon Nybegynder
05. marts 2007 - 16:04 #14
Okey så henter min mail fra pop3 som jeg so modtager i min mail client :)

Hvis alt lader til at virke hvorfor virker det så ikke lol :) er ved at få en masse små grå hår :) Eller også er det bare forde jeg er jyde det ikke virker....
Avatar billede stigjorgensen Nybegynder
05. marts 2007 - 16:26 #15
ok, noget af problemet er one.com hoster din mail. altså vil du ikke kunne modtage mails på det domain på din exch server og senere vil du kunne få problemer med at modtagere vil afvise mails sendt fra din server da iflg internettet vil blive opfattet som spam, da serveren (eller rettere DNSet) ikke ved at din server faktisk tilhøre domainet.

så nu er spørgsmålet.. har du tænkt dig at flytte alt din mail til din egen exch server? eller vil du bare "lege" med din exch server?

og snakker vi i det hele taget exchange eller snakker vi rent faktisk bare outlook?

hvis vi snakker exch, er dette hvad du har brug for:
a) en "reciepient policy" så exch ved hvad domain du tillader at modtage
b) en "smtp connector" som bruges til at modtage/afsende mails med
c) en "routing connector" som bares bruges til at evaluere hvad der skal ske med mails, om de skal videre, til en intern postkasse, eller hvad...
Avatar billede coolmon Nybegynder
05. marts 2007 - 16:51 #16
Først og fremmest vil jeg bare lege med exchange server for at lære noget nyt og blive bedere. på et senere tidspunkt vil jeg gerne bruge Exchange Server som en fast mail server. og nej vi snakker ikke outlook.

a)reciepient policy - Så det vil altså sige at jeg skal ind og ændre pegning af min domæne til denne maskines ip adresse?

b) smtp connector - hvor jeg skal bruge smtp.mail.dk?

c) ?
Avatar billede stigjorgensen Nybegynder
05. marts 2007 - 17:06 #17
a) nej - recipient policy er i din exchange server...
findes under "exchange system manager" "first organization / recipients / recipients Policies" - kan bruges til at "mail enable dine lokale mail boxes med de rigtige addresser

b) Findes stadig i "exchange system manager" "administrative groups / first adm... / servers / <din server> / protocols / smtp" - bruges til at sende og mod tage med

c) findes også i "exchange system manager" "administrative groups / first adm.. / servers / routing groups / first routine... / connectors" og bruges som jeg beskrev ovenfor..

får at gøre det nemmere for dig at lege.. vil jeg hvis jeg var dig bøbe et domain (99 kr) via gratisdns.dk. der kan du også sætte dit DNS op så det vil virke..

men at sætte en exchange server op syntes jeg vil gå meget længere end bare et enkelt spørgsmål.
Avatar billede coolmon Nybegynder
05. marts 2007 - 17:22 #18
Er glad for at du gad at hjælpe mig med at få det til at virke :) Har bestilt et domæne ved no-ip.com med
Backup MX
Toughen Up Your Mail Service!
No-IP's Backup MX service adds redundancy to sites that run mail servers. By listing No-IP as a backup "Mail Exchanger" for your domain, we'll accept email for your site if your mail server goes offline. When you reconnect, the mail is forwarded to you. Normally, mail that cannot be forwarded in seven days will be returned to the sender, but you can make special arrangements with No-IP to lengthen the hold time.
Avatar billede coolmon Nybegynder
05. marts 2007 - 17:23 #19
BTW: Hvis du gidder at sende et svar mere stigjorgensen vil jeg gladeligt sende nogle flere point hvis jeg kan
Avatar billede stigjorgensen Nybegynder
05. marts 2007 - 17:32 #20
Tror det ville være mere fair hvis du opretter direkte spørgsmål ang de ting du løber ind i, så andre også kan være med til at give input, jeg er selv ret nybegynder med exch men har da forstået lidt hist og pist...

no-ip lyder som en glimmerende løsning sålænge du suverent selv kan sæte dit DNS op.

og så vil jeg foreslå dig at hoppe til www.msexchange.org de har massere af guides og ting some kan hjælpe dig rigtigt godt på vej - det var der jeg startede... og det er også gratis at registere sig på deres forum.

BTW - håber du har fast ip fra TDC, ellers kan det godt gå hen og blive lidt mere besværligt - noget med at dit no-ip.com domaine skal bruge a-records fra ex. dnydns.dk

jeg skal nok holde lidt øje med dig, hvis du skulle oprette flere spørgsmål...
Avatar billede coolmon Nybegynder
05. marts 2007 - 18:26 #21
Takker mange gange for hjælpen. Håber du fik dine point :)

SP. Lukket