Avatar billede thill Nybegynder
28. februar 2007 - 16:46 Der er 1 løsning

Cluster vs. Mirror - Single point of failure

Hej,

Jeg sidder og kigger lidt på HA løsning til SQL.

Så vidt jeg kan se, så kan man vælge en mirror løsning, med et witness, så man kan få automatisk failover.

Alternativt skal man vælge en clusterløsning.

Men sådanne som jeg umiddelbart kan se, så er begge udsatte for single point of failure

Mirror, hvis vidnet forsvinder, er der så stadig adgang til SQL (Kan man evt have 2 vidner?)

Cluster, hvis ens SAN står af, hvor er man så?

Findes der ikke en løsning hvor man kan have eks.vis 2 servere der i prinsippet spejler/replikere SQL data mellem hinanden, og hvis den ene skulle forsvinde, så tager den anden over, med et min. af data tab

Der er tale om Windows Server 2003 enterprise samt SQL 2005 standart
Avatar billede thill Nybegynder
06. marts 2007 - 19:24 #1
www.xosoft.com -> WANSyncHA

Nå ja, softwaren koster en del, men ikke nær så meget en hardware løsning der skal kunne det samme... Og ikke nok med det, man behøver ikke at have 100% ens servere.

WANSyncHA styre det hele for en. Og udefra vil man ikke kunne se forskel.