Avatar billede leif Seniormester
28. februar 2007 - 14:48 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Slette disk med Killdisk

Hej,

Hvad er mening om at skulle ereas en disk. Kan man nøjes med en standard overskrivning enkelt gang eller skal man overveje en US Department of Defense 5220.22 M eller lign ?

Giv din mening til kende

/Leif
Avatar billede nva Praktikant
28. februar 2007 - 14:51 #1
Kommer da meget an på hvem der skal have disken og hvilke data der lå på den. Jeg mener ikke den gratis version af Killdisk er nok, hvis du vil være sikker på at data ikke kan genskabes af dygtige folk.
Avatar billede screem_brille Novice
28. februar 2007 - 15:12 #2
enig med nva
Avatar billede leif Seniormester
28. februar 2007 - 15:51 #3
Er Killdisk det "bedste" eller er der noget andet I kan anbefale ?

Skal kunne ligge på en Bootdisk
Avatar billede screem_brille Novice
28. februar 2007 - 15:59 #4
killdisk i købe versionen er imho noget af det bedste udover et smeltebad.
Avatar billede djtj Novice
28. februar 2007 - 16:20 #5
Enig med billen - men du skal have proudgaven vil det skal holde.

"Active@ KillDisk conforms to US Department of Defense clearing and sanitizing standard DoD 5220.22-M. The most secure Gutmann's data destruction method is also implemented. You can be sure that once you clean up with Active@ KillDisk, sensitive information is purged out forever."

Og når DOD kan bruge den - så tror jeg også du kan. :-) (uden at forklejne de data du har på disken)
Avatar billede screem_brille Novice
28. februar 2007 - 16:32 #6
billen ? :O tak for den pæne omtale *G*
Avatar billede djtj Novice
28. februar 2007 - 16:48 #7
sorry - læste det som bille... :o)
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2007 - 18:23 #8
Uden at forklejne KILLDISK er programmet "dd" altså at foretrække, programmet kommer under "open source" og er derfor helt gratis, udover at slette hele disken som KILLDISK gør i gratisversionen har du med "dd" mulighed for at slette enkelte partitioner
Avatar billede screem_brille Novice
28. februar 2007 - 18:34 #9
sletter DD også partionen /disken så den overhodler visse retningslinier ? (så er det jo et fint alternativ), hvis ikke vil jeg holde mig til købe versionen af killdisk.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2007 - 19:24 #10
Spørger er velkommen til at indhente nærmere oplysninger og hjælp til "dd" via min mail - jeg er også spørgeren behjælpelig med brug og test af "dd" stadig via min mail
Avatar billede screem_brille Novice
28. februar 2007 - 19:40 #11
besynderligt troede eksperten var for at hjælper PÅ ekspeten, men det har jeg så misforstået.
Avatar billede leif Seniormester
28. februar 2007 - 21:24 #12
helgec -> Er der noget jeg har misforstået, men er DD ikke kun til at slette men ikke overskrive partitioner ?
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2007 - 21:41 #13
Kommandoen
dd if=/dev/zero of/dev/disken
sletter hele disken og overskriver den efterfølgende med nuller
Disker er naturligvis "hda" "sda" bl. bl. ved at angive partitionen f.eks. "hda1" slettes og nulstilles /dev/hda1
Avatar billede nva Praktikant
01. marts 2007 - 07:45 #14
Jeg lægger et svar, som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit input.
Avatar billede djtj Novice
01. marts 2007 - 07:48 #15
Og overholder DD så DoD 5220.22-M? :o) - når nu de kære amerkanere har gjort sig ulejligheden at definere en standard hertil - ville jeg da gå efter at overholde den.

For hvornår er data og hvornår er data ikke muligt at genskabe? Det er vist en videnskab i sig selv. En simpel overskrivning med en gang nuller er i hvert fald ikke nok - så meget ved jeg da!
Avatar billede screem_brille Novice
01. marts 2007 - 08:12 #16
En simpel overskrivning med en gang nuller er i hvert fald ikke nok -

Korrekt, data trænger et godt stykke ned i "skiven" og derfor vil man kunne finde (ihvertfald nogle data) ved brug af fint følende magnetisk udstyr.
Avatar billede leif Seniormester
02. marts 2007 - 10:42 #17
helgec -> Har du nogen kommentar til om DD overholder DoD 5220.22-M ?
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2007 - 10:54 #18
Jeg har aldeles ingen kommentar. gør hvad du finder rigtigt der er trods alt grænser for hvor meget ordkløveri jeg vil indlade mig på
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2007 - 10:57 #19
Generelt kan du selv læse om Linux håndtering af DoD 5220.22-M her http://www.google.dk/search?hl=da&q=Linux++DoD+5220.22-M+&meta=lr%3Dlang_en
Avatar billede screem_brille Novice
02. marts 2007 - 10:57 #20
ROFLMAO.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 02:02 #21
noget nyt her ?
Avatar billede leif Seniormester
27. marts 2007 - 09:53 #22
Der er besluttet at køre en German VSITR (Tror jeg nok den hedder), Kører 7 gange

Alle smid et svar for jeres indspark
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 09:59 #23
svar