Avatar billede catanha Nybegynder
26. februar 2007 - 18:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fra billede i Adobe PS til hjemmeside

Hej eksperter.

Jeg har efterhånden i et par år leget med hjemmesider i HTML, og det seneste stykke tid er jeg også begyndt at mestre Adobe PS. Mit spørgsmål går så til jeg:

Hvis man laver et design, som fx: http://www.hv-designs.co.uk/tutorials/mini_layout.html og gerne vil kunne have en ganske almindelig hjemmeside i HTML, findes der så en smart måde at gøre det på? Eller skal man gå ind og "klippe" billedet i stykker og derefter sætte det ind i tabeller?

MVH Sebastian
Avatar billede catanha Nybegynder
26. februar 2007 - 18:24 #1
Jeg prøver at omformulere mit spørgsmål engang:

Jeg ved jo hvis man har et billede, kan man via ImageReady gøre "dele af billedet" til et link, men kan man også gøre "dele af billedet" til en tekstfelt, hvor man kan skrive tekst via et ganske almindelig HTML program (jeg bruger Stone's)

Er der nogen der kender til en rigtig god side som kan forklare mig sammenhængen mellem Adobe Photoshop og Adobe ImageReady? Dansk eller engelsk, ligemeget...
Avatar billede roenving Novice
27. februar 2007 - 00:24 #2
Hrmm ...

Umiddelbart kan jeg godt forstå, at du skaber dine design-ideer i et program som PhotoShop, og derefter vil overføre dem (nogenlunde) direkte til en web-side, men det er altså 2 vidt forskellige ting ...

Måske forstå-sommeligt med et billede:

Hvis du først skaber muligheden for at overføre noget fra København til Roskilde ved at skitsere en plan for DSB Godstog, som du dog opdager, de ikke kan få til at fungere, med de ting du vil have til at fungere, f.eks. leverance flere forskellige steder i Roskilde og omegn ...

-- så kan du ikke umiddelbart overføre det til sækkevogne, 3*34 eller Taxa, hvis du netop har skabt det ud fra konceptet om tog, der kan overføre hundredevis af ton gods ...

Det var et billede, jeg umiddelbart kunne komme på ...

I html bliver du nødt til at skabe de forskellige 'områder' på en webside med elementer, som du kan give forskellige egenskaber, og der er derfor ikke en direkte vej fra et billede til en webside ...

ImageReady har nogle automatiske funktioner, som 'klipper' et billede ud i slices, der laves til tabel-celler, men det er absolut uhensigtsmæssig kode, der bliver resultatet, præcis som hvis du vil bruge 100.000 sækkevogne til at flytte en togvogns indhold fra København til Roskilde ...

Hrm, jeg mangler noget konkret at forholde mig til, for der skal en god del html til at skabe en side ...

-- men prøv f.eks. at kigge på Jørgen Farum-Jensens side, www.webdesign101.dk, selvom den, som de fleste sider på www, har en tendens til at gøre ting mere absolutte, end de nødvendigvis skal være !-)
Avatar billede catanha Nybegynder
18. marts 2007 - 10:21 #3
Tak for forklaringen... Læg som et svar...
Avatar billede roenving Novice
18. marts 2007 - 11:40 #4
Velbekomme '-)

-- men behold selv langt de fleste af pointene !-)
Avatar billede roenving Novice
19. marts 2007 - 17:10 #5
-- og tak for point ;~}