Avatar billede mmj741 Nybegynder
26. februar 2007 - 18:01 Der er 5 kommentarer

Serverbundkort og RAM, hjælp søges.

Hej

Jeg har gennem de seneste par år brugt en computer primært bestående af serverdele, som min private computer til hverdag.

Jeg har et Intel bundkort (SE7525GP2) og har længe kørt med 2 x 1 GB RAM.

Nu har jeg så købt 2 x 4 GB RAM DDR1 184-PIN (og ja, det er ECC + Reg.!), men det vil den sq ikke rigtigt starte op på (Det er PC2700 DDR1 184-PIN, som skulle være understøttet jf. Intels hjemmeside og manualen) - computeren lyder til at starte op som den skal, men der kommer intet billede på skærmen.

Jeg har prøvet at sætte RAM modulerne ind i forskellige par-kombinationer i "bank 1" aleme, "bank 1/2" kombineret og "bank 2" alener, men lige lidt hjælper det.

Er der noget man kan gøre for at få det til at virke (f.eks. BIOS update?), eller skyldes problemet simpelthen at bundkortet ikke understøtter 4 GB moduler? Jeg har ikke kunnet finde info herom på Intel's hjemmeside, der står bare at boardet understøtter op til 8 GB i alt. Jeg har ved flere lejligheder skrevet mails til Intel, men der kommer aldrig noget svar, så det gider jeg ikke rigtigt mere...

Hvis der ikke er noget at gøre, så skal jeg vel have fat i et andet bundkort for at få glæde af mine nye RAM, som bestemt ikke har været helt billige. I den forbindelse fandt jeg kun to alternativer fra Intel, som jeg helst vil holde mig til: SE7520BD2 - http://tinyurl.com/3d4ey5

Ellers er der måske: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=174923 eller http://www.preissuchmaschine.de/psm_fronte...?produkt=408297 men om disse boards kan tage 4 GB PC2700 RAM moduler og om de understøtter 3,6 GHz Xeon CPU'ere synes jeg ikke rigtigt fremgår af beskrivelserne.

Hvis jeg skal have et andet board, så er jeg meget modtagelig overfor gode råd og hjælp, men der er følgende krav som skal være opfyldt:
Skal kunne tage 2 x 3,6 GHz Xeon CPU'ere Socket 604 FSB 800 MHz
Skal have PCI-Express x 16
Skal kunne tage 2 x 4 GB ECC Reg. RAM PC2700 DDR1 184-PIN
Skal have PCI-X
Skal have mindst 3 x alm. PCI

Det vil være lidt surt hvis jeg skal have fat i et nyt board, da jeg har tre ret kostbare serverboards liggende i forvejen: 2 x SE7525GP2 og 1 x SE7501BR2 - så hvis der er nogen der vil bytte (eller kender nogen der vil), så sig endelig til :-)

På forhånd tak!
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 18:09 #1
tvivler på nogen af de bundkort til 603/604 kan tage 4GB moduler, mener ikke engang min Compaq DL580G2 kan tage mere end 2GB moduler. (mine andre XEON maskiner kan også kun styre 2GB moduler).

Hvad og hvor har du fundet 4GB moduler ? :D
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 18:21 #2
ifølge manualen til SE7525GP2 ftp://download.intel.com/support/motherboards/server/sb/se7320sp2_se7525gp2_tps_40.pdf

kan boardet kun styre nedenstående klodser. (det står på side 22)

Physical DIMM sizes supported are 256 MB, 512 MB, 1 GB, and 2 GB.
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 18:27 #3
http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon800/E7525/X6DAi-G.cfm (som du linker til) kan tilsyneladende understøtte 4GB moduler, men det er ikke testet, dog synes ejg det er et problem det kun er PCI-X 66 men det kommer jo an på hvad du ar siddende af diske (men mon ikke du kører SCSI ? ellers er det da synd at have sådan et board) ;)
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 18:30 #4
Var det ikke bedre du ventede med at smide et svar til du var sikker - SB?
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 18:37 #5
huset hvis du nu kiggede på linket ved producenten ikke engang med garanti om 4GB klodser er understøttet, og jeg køber altså ikke boardet og en 4GB klods for at undersøge det, så langt rækker min supoort ikke.