25. februar 2007 - 16:28 Der er 32 kommentarer

Søger en god bærbar

Hejsa alle eksperter...

Nu skal jeg til at studere her efter sommerferien og skal i den forbindelse have fundet mig en god bærbar. Jeg har tænkt mig allerede at købe den nu fordi jeg også har brug for den her i foråret. Jeg har nogle krav til den:

- Lydløs (eller den skal i hvert fald ikke larme ret meget)
- Gerne lang batteritid
- DVD afspiller
- Indholde XP (eller Vista)

Det er sådan set det...Og så selvfølgelig så hurtig som mulig til omkring maks. 7500 (plus minus)

Hvis i har nogle fif til mig hvad angår bærbar så lad mig endelig høre..
Avatar billede mads-3 Nybegynder
25. februar 2007 - 18:25 #2
Altså hvis du skal bruge den til almindeligt studiebrug skal du bare have en studiebærbar, og ikke en af dem simosoft skriver.. De har en rigtig hurtig processor, som ikke betyder noget som helst for dig. Det svarer til at have 2 ens biler, hvor den ene kan køre 180km/t og den anden kan køre 250km/t. (Den der kan køre 250km/t er en del dyrere end den anden)
Du må max køre 130km/t og kan derfor ikke bruge det til noget som helst, at den anden kan køre 250.
Så jeg vil anbefale dig at vælge en med 512mb ram og en celeron processor. Sidder selv på sådan en nu, og den er jeg ganske tilfreds med, blæseren til processor larmer næsten ikke, og kører kun 10sek hvert 2. minut, og jeg tror endda man kan indstille til at køre stort set lydløst, konstant.
Jeg vil ligefrem sige at denne bærbare er hurtig, i forhold til en lignende stationær jeg har.
Det tager ingen tid for den at starte op, og internet, musik, word osv. kører bare.
Du skal derfor hellere have noget i stil med:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234963 <-- kun 14.1" skærm, mobil
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=296606
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210293
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231309
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=203964 <-- rigtig god transportabel 14" med god batteritid (og selvfølgelig win xp og dvd brænder og alt det der)
Avatar billede vincentvega Nybegynder
26. februar 2007 - 12:21 #3
Alternativt. De har altsår nogle rigtig gode makiner i den prisklasse du ønsker. Og er gode, da man selv kan opgradere efter behov.

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/notebooks_better?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. februar 2007 - 14:09 #4
Altså Dell er normalt dyre i forhold til deres specifikationer.
Desuden har jeg på diverse laptop fora set folk tale dårligt om dell. Til dels fordi de er dyre.
Desuden behøver han ikke konfigurere efter hans behov, da dem jeg har foreslået passer til hans behov.
Prisen er jo bare hvad han har mulighed for at give. Desuden kan det være han ikke kender markedet og priserne så godt, så det er jo bare lækkert at finde ud af at den bærbare man vil have koster 3000 mindre end hvad man havde regnet med :)
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 14:13 #5
Dell er et ganske godt produkt, og Deres gamle ry og dårlig service er manet til jorden. Har du ikke selv erfaringer med dem Mads-3 - så bør du ikke rakke dem ned. Hertil er de ikke dyrere end andre producenter.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. februar 2007 - 15:04 #6
Om Dell laver gode PC'er nu ved jeg ikke, jeg har bare hørt mange tale dårligt om dem, så det er hvad jeg kan sige, og det jeg sagde.
Men hvis du kan vise mig en Dell hvor jeg vil have svært ved at få samme specs andetsteds fra, så må du meget gerne vise mig den, det jeg har set fra Dell har jeg kunne finde andre steder til 70-85% af prisen..
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 15:17 #7
70-85% af prisen *LOL* Right!
Du kan altså skaffe et alternativ til en Dell maskine til 10.000 til 3.000 kr *LOL*

Mads-3 træd nu ind i kampen og vær seriøs.
Hertil handler det ikke altid om prisen, men det at handle med velrenoveret producenter. Så længe man ikke kn smide konkrete facts om folk/firmaer, så er det jo injurier og bagvaskelse :D

JA, Dell har haft et skidt ry, men ikke pga Deres produkter. Det har udelukkende handlet om Deres support, som nu er rettet for længst.

Jeg kan sende denne tråd linket til en jeg kender hos Dell, så kan vi se om de vil kommentere din påstand.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. februar 2007 - 15:37 #8
øh.. Matematik er måske ikke din stærke side? :P
70-85% af prisen ville i dit opstillede tilfælde være 7000-8500kr, hvis maskinen koster 10.000kr. 3000 ud af 10000 ville så være 30%. Ho- hoov
Og som sagt siger jeg bare jeg har hørt at folk har sagt at Dell ikke er særlig godt.
Det har jeg set mange skrive, og en af mine venner har en dell med 512mb ram, celeron processor og 60gb HDD som kostede 7000kr.
Han fik den så gennem et Gym til 2000kr, men du kunne få samme computer til 4-5000kr dengang (57-71% af Dell pris) Og han siger den er sådan ok, men slet ikke bedre end så mange andre computere. Så...
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 15:39 #9
1.
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_1501?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

Find en tilsvarende - 70-85%

Jeg har sendt link til denne tråd til min Dell kontakt.
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 15:44 #10
"Og han siger den er sådan ok, men slet ikke bedre end så mange andre computere. Så"

Jeg har aldrig sagt Dell er bedre end andre producenter. Jeg har sagt de er et velrenomeret firma.
Som jeg har skrevet tidligere:

Citat mig selv >

Nogle vil måske ikke være kvalitetsbevidste når vi snakker om brands, men når det kommer til laptops, så spiller brand en væsentlig faktor. Visse ODM (Original Design Manufacturer) producenter eller andre firmaer, som producerer laptops for kendte leverandører er for kort tid siden begyndt, at lave deres egne laptop modeller. Problemer er dog her, at disse beklageligt har tendens til at halte efter når det handler om kvaliteten af komponenterne. IBM/Lenovo er faktisk den eneste producent på markedet, som laver og bygger alt selv. Resten er ”bambus” modeller, som sammensættes af dele sendt fra forskellige producenter/leverandører.

Dog vil mit klare råd være, at man stiler efter de mere kendte fabrikater. Nok koster disse ofte en del mere end de mere ukendte modeller, men de mere velrenommeret producenter på markedet har en langt bedre ”after buy” support i form af garantier og tilgang af software/BIOS patches mm.
At andre fabrikanter producerer ens laptop, er dog ikke ensbetydende med dårlig kvalitet.

Mange vil sikkert have forskellige meninger: Skal jeg tage en XXX laptop fra Superbrugsen, eller skal jeg hoppe på det dyre hos den lokale IT biks.

Som tidligere skrevet, så hænger pris og kvalitet unægtelig sammen.
Kigger vi lidt dybt i denne produktion, så omhandler denne hvad der mellem de skriftkloge kaldes for Big Four. Disse er dækkende en sammenslutning, som står for omkring 70 % af den globale fremstilling af laptops. Når det kommer til producering af laptops, så kommer man ikke udenom Taiwan. Big Four inkluderer Quanta Computer, Wistron, Compal Electronics og Inventec. Denne sammenslutning har i et tæt sammenspil hævet den totale leverance fra omkring 54% og til omkring 70% på omkring ét år! De står bl.a. for leverance til tunge drenge som Dell og HP. Dette samarbejde mellem Big Four har skubbet tidligere store producenter som Mitac, Uniwill, Twinhead ud af markedet. Alle disse tiltag kommer kun én til gavn – nemlig forbrugeren. Et tæt samarbejde mellem disse store figurer på laptop markedet, vil resulterer et sammenspil, som har ét mål for øje, at levere kvalitetsprodukter. Derfor vil jeg klart anbefale man smider de sidste penge efter et godt og velanset brand.
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 15:54 #11
"til 70-85% af prisen.." den opfangede jeg som du kunne skaffe den 70-85% billigere
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. februar 2007 - 16:23 #12
"Jeg har aldrig sagt Dell er bedre end andre producenter"
Er det ikke det du hentyder til med det citat af dig selv?

Men altså Acer, HP og LG som jeg har foreslået er vel også velansete mærker, og så store så jeg ikke tror de tør ignorere eventuelt utilfredse kunder.
Desuden burde der ikke være nogle problemer med at få drivers, BIOS opdateringer osv til dem..

Vil du ikke hellere have en af de bærbare jeg foreslog, istedet for den Dell vincentvega alternativt foreslog, til alm. studiebrug, internet osv?
Og tag nu prisen i betragtning.
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 16:36 #13
Mads-3 > Ingen har i dag råd til at lave skod produkter. Hertil er konkurrencen for stor. Det jeg hæftede mig ved, er at du snakker om Dell som en dårlig producent. Vi releaser faktisk en test af LG M1 i dag eller imorgen, og det er en forrygende maskine.
26. februar 2007 - 18:35 #14
Så har i vist også fået diskuteret nok i to. Jeg har ikke valgt hvilken siden jeg vil købe fra endnu, men har lige nogle yderligere spørgsmål (tager udgangspunkt i Dell Inspiron 1501):

1. Kan jeg spille de nyeste spil på den (og skal jeg i den forbindelse bruge 1024 eller 2048 MB Ram)?

2. Hvad er forskellen på de to trådløse forbindelser (og hvis jeg vælger en af dem, er jeg så på med det samme, eller skal jeg bruge noget installation)?

3. Hvor meget betyder et 9cellers batteri i forhold til et 6cellers?

Håber i har tålmodighed med mig...det er jo mange penge!!
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 18:40 #15
Nej, du kan ikke bruge 1501 til spil. Det er udelukkende en kontor maskine.
Dog kan du godt afvikle mindre krævende spil i middel opløsning/settings.
Batterier med flere celler fylder ofte 2-3 cm mere bagtil.

Glem forskellen på de to trådløse enheder. Du kommer alligelvel ikke over 54Mbit.
26. februar 2007 - 18:57 #16
Hvad skal man så op i, hvis jeg også gerne skal kunne spille? Er det en 6400 eller 9400?
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 19:01 #17
Kommer jo anpå hvad dit budget siger. Ingen af dem er direkte spillemaskiner, men X1400 der sidder i 9400 kan godt afvikle spil. Igen er det et spørgsmål og opløsningen når du spiller samt settings
26. februar 2007 - 19:04 #18
Ja self., men fandt lige ud af, at det nok ikke kun er en studie pc, men egentlig også en erstatning for min stationære, så der skal altså også kunne køre nogle spil på.

Så er det vel en helt anden prisklasse vi snakker?
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 19:23 #19
Så skal du op i 8.000+ hvis du søger en desideret spillemaskine
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. februar 2007 - 19:51 #20
Altså der ville jeg så overveje at købe en stationær til spil og bærbar til studie.
Evt. brugt.
Det er svært at finde et kompromis med en bærbar til spil og studie. Det du skal lede efter er nok noget i stil med 15.4" widescreen skærm, ATI mobility Radeon x1600 eller nVidia geforce go 7600 (de er lige gode)
En Pentium M, Turion 64, core duo, core 2 duo eller turion 64x2 processor og mindst 1gb ram. Det kan du godt regne med bliver rigtig dyrt. Jeg vil tro omkring 10-13.000kr. Og så skal det lige siges at grafikkortet altså ikke kan klare de nyeste spil på high/max settings med AA og AF og alt det pjat der, men det fåes ikke meget bedre til så små bærbare. Alternativt skulle du op på en 17" skærm, da man kan proppe noget kraftigere stuff i sådan en, men den er bare lidt stor og upraktisk at slæbe rundt på på en undervisningsanstalt..
Jeg havde det samme i tankerne som dig, men endte med at købe brugt stationær til spil, og skal senere købe brugt bærbar til studie (helst 14.1")
Men det finder du vel selv ud af..
Desuden bliver du NØDT til at skrive præcist hvilke spil du vil spille, da "de nyeste" er et vidt begreb.
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 19:56 #21
Pentium M er max forældet nu Mads-3
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. februar 2007 - 20:30 #22
Yeah, ved det. Men stadig bedre end celeron..
Det var mere hvis han ville købe brugt.
Men ihvertfald mindst et geforce go 7400 eller radeon x1400 til spil.
Selvom disse giver en lidt ringe spil oplevelse i nyere spil kan de bruges.
Avatar billede huset Praktikant
26. februar 2007 - 20:38 #23
Celeron M yder helt fint. Modellen mangler bare cachen samt dvaletilsstanden
Avatar billede huset Praktikant
03. marts 2007 - 08:23 #24
Er det ikke ved at være tid til feedback
03. marts 2007 - 15:07 #25
Jo det er ved at være tid til feedback og jeg har faktisk lige bestilt den Inspiron 1501, som der blev anbefalet og jeg glæder mig vildt meget til den kommer. Jeg vil gerne give alle points, for god debat :D og gode råd undervejs.

Men jeg har lige et sidste spm.: Hvordan får jeg lettest tingene fra min stationære over på den bærbar??

Mange tak for hjælpen
Avatar billede huset Praktikant
03. marts 2007 - 15:48 #26
Smider et svar så ;D

Du kan bræde dem ud på en CD eller DVD og smide dem ind på den nye maskine. Ellers kan du forbinde dine maskiner emd et krydskabel.
Avatar billede vincentvega Nybegynder
03. marts 2007 - 17:33 #27
Du kunne også invistere i en harddisk holder hvor du kunne sætte en af eller hardisken fra din stationære i og overføre data. Det er iøvrigt en go backup og er osse transportable.
Avatar billede huset Praktikant
03. marts 2007 - 18:04 #28
Det var dog et underligt svar at smide!
Hvorfor pokker skulle han bruge penge på at overføre hans data fra én maskine og til den nye?
Avatar billede mads-3 Nybegynder
03. marts 2007 - 18:52 #29
Jeg ved ikke om det er et underligt svar..
Han sagde han gerne ville give alle points.
Men du har ret, det er måske lidt billigt.
Men brændbare medier koster altså også penge.
Avatar billede vincentvega Nybegynder
03. marts 2007 - 19:46 #30
OK. jamen det er der jo sikker mange meninger om. Men en hardsisk holder giver jo mere end en løsning og hvis man nu syntes det var en fordel at have en god backup og samtidig kunne tage meget data med sig uden nødvendigvis at det skulle være i en bærbar samt måske har man lige en disk liggende man ikke bruger og ikke kan få plads til i sin eller sine computere .. Så hvad var mere naturligt end at bruge den fornmuftigt. En kasse til en hardisk koster jo ikke en herregård. Man kan jo osse bare brænde ikke noget der. Men det kan jo fulde en del og tage en rummelig tid på cd og dvd er noget dyere. Tja det var osse bare en tanke, undskyld.Men uanset hvad så koster det jo penge at overføre data.. Medier til at brænde.. krydskabel eller noget der gav flere fordele/udbytte/længerevarende løsning-
Avatar billede huset Praktikant
11. marts 2007 - 08:13 #31
Kunne man forvente feedback eller afslutning her i den kommende fremtid??
Avatar billede huset Praktikant
29. marts 2007 - 08:33 #32
Er der tid til feedback eller afslutning?