Avatar billede trae Nybegynder
25. februar 2007 - 15:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formatering af en iMac som har XP som styresystem lige pt

Kan I hjælpe mig med at formatere en iMac som har XP styresystem kørende nu og skal have Mac OS X installeret i stedet for? Når jeg forsøger at "boot" fra Mac cden bliver jeg nægtet installation efter kort tid. XP skal fjernes helt først. Hvordan gøre jeg lettest det?
Avatar billede sd8220 Seniormester
25. februar 2007 - 15:14 #1
Hejsa
Du kan formodentligt klare det ved at formattere din disk.  Det  burde kunne lade sig gøre med Diskværktøj, der kan startes fra din Mac OSX  installationsCD/DVD.
Start maskinen op fra CD'en og klik dig igennem de første par skærmbilleder indtil du i menubjælken kan vælge Diskværktøj. Jeg kan ikke lige huske, hvilken menu den ligger i; men du finder den nok ,-)
/Seb
Avatar billede trae Nybegynder
25. februar 2007 - 15:17 #2
jeg vil lige prøve nu. forløbig tak
Avatar billede trae Nybegynder
25. februar 2007 - 16:38 #3
hey (i'll say this in english - easier for me at the moment) i got it to boot from the cd and ran into problems because the harddrive has been partitioned into 2 drives (for some strange reason) one - 31,7 gb & two - 117,3 gb. Anyway, After fighting to make the large one active (which it is now), I now have 2 drives to chose from - neither of which can be used to install Mac OS X. There's a red circle with a white exlamation point beside both of them stating "de kan ikke installere MAC OS X på denne enhed. MAC OSX kan ikke starte fra denne enhed!". Totalt lost...
Avatar billede sd8220 Seniormester
25. februar 2007 - 16:44 #4
Jeg håber, at du klarer at læse mine svar på dansk.
Du har formodentligt haft dine partitioner formatteret med NTFS? Det kan OS X godt læse; men desværre ikke skrive til.
Så du er nødt til at benytte HFS+ (og gerne journaliseret).
Om du vil have din disk opdelt eller ej, er jo lidt op til dig selv.
Avatar billede trae Nybegynder
25. februar 2007 - 17:00 #5
Hej! Jeg ønsker ikke harddisken opdelt i 2, men jeg ved ikke, hvordan jeg får harddisken samlet. Hvordan kommer vi videre herfra? Lige nu er det vigtigt, at vi kan få mac os x indstalleret. Hver hardisk er formateret i MS-dos-arkivsystem (fat32). Der er nogle andre valgmuligheder: MacOS-udvidet (journaled), MacOS-udvidet, MacOs-udvidet (forskel på store/små journaled), MacOS-udvidet (forskel på store/små), Unix-arkivsystem.Hvad tænker du, vi skal bruge? Mange tak for hjælpen.
Avatar billede sd8220 Seniormester
25. februar 2007 - 17:13 #6
Hej Igen
Inde i diskværktøj skal du vælge den fysiske disk i vinduesdelen ude til venstre, og så vælge fanen "partition" til højre, og så bestemme, hvor mange partitioner, du skal have. På samme fane kan du også vælge formatet og  så klikke "slet".

Det skulle gerne være det.

Mht formatet, så mener jeg, at afgjort, at det er en fordel at vælge journaliseret. Jeg kan ikke huske bedtyningen for daglig brug mv. ved at vælge forskel på store /små ) - jeg kører 10.4.8 på en PPC , hvor jeg ikke har valgt forskel, og det virker i alle fald fint. ,-)

Held og lykke

/Seb
Avatar billede trae Nybegynder
25. februar 2007 - 17:32 #7
hey Seb

lidt lost men jeg prøver...

Når jeg er ind på "diskværktøj" kan jeg godt markere enten disk 1 (32 gb) eller disk 2(117gb). Der er så 4 faneblader man kan vælge til højre - Førstehjælp, slet, raid eller gendan. Under "Installer Mac OS X" vindue kan jeg ikke vælge hverken disk 1 ekker disk 2. Jeg ved det ikke...Jeg tror det er fordi de er formateret i ms-dos arkivsystem (fat 32). Måske skal jeg bare prøve at kontakte Apple i morgen...Tak
Avatar billede sd8220 Seniormester
27. februar 2007 - 19:51 #8
Hej igen.
Det skulle faktisk gerne være sådan, at ude til venstre, hvor du kan vælge disk  1 eller diske 2, der kan du også vælge en fysisk emnhed, der hedder  Størrelse og  diskproducent. Når du har klikket på den, kan du inde til højre vælge kun at oprette én partiton, som du så kan installere OS X på. Der skulle  nemlig gerne være 5 fanebladeFørstehjælp, slet, partition, raid og gendan.
Mvh Seb