Avatar billede verbatin Nybegynder
24. februar 2007 - 13:43 Der er 3 kommentarer

DNS til LAN net

Hej,
Er det muligt at få al trafik fra WAN ( internet ) til at gå ind til min egen dns server på windows2k3 eks. ip 192.168.172.1 og derefter få det delt ud til de forskellige maskiner på mit lan.

eks:
domæne1.com ---> LAN ip x.x.x.2
domæne2.com ---> LAN ip x.x.x.3
domæne3.com ---> LAN ip x.x.x.4

Jeg ved at jeg skal rode med noget dns i windows2k3, men hvordan griber jeg det an.
Jeg køre med AD på min w2k3
Avatar billede xzodic Nybegynder
24. februar 2007 - 14:16 #1
Det er lidt svært at tyde hvad det helt præcist er du vil, men hvis det drejer sig om at kunne lave opslag af DNS igennem din DNS-server for domæner der ikke er kendt af din DNS server, så skal du tilføje forwarders til din DNS-servers opsætning.

Dette gøres ved at indtaste IPer på de ønskede DNS-servere i din DNS-server opsætning. Se evt. følgende billede:

http://www.windowsnetworking.com/img/upl/image0011083327733795.gif
Avatar billede jarlskov Nybegynder
25. februar 2007 - 16:53 #2
Prøv at forklare hvilket problem du vil løse ved at gøre sådan. Så er det måske lidt lettere at forstå hvad det er du vil.
Avatar billede dsane Praktikant
20. september 2007 - 00:33 #3
Nej, du kan ikke route ind på private IP adresse områder (klasse A 10.x.x.x, Klasse B 172.16.x.x - 172.31.x.x, klasse C 192.168.x.x). Microsofts ISA server kan gøre tricket for dig, den kan agere server for de maskiner du har på dit LAN.

Jeg går ud fra, at du kun har een global IP adresse.

Brug evt. gratisdns.dk til at pege ditdomain.dk til din ISA server. Den kan så fortolke f.eks. mail.ditdomain.dk, www.ditdomain.dk etc. etc. til forskellige servere.