Avatar billede tizian Nybegynder
24. februar 2007 - 12:45 Der er 4 kommentarer

Import af data fra excel fil til MySQL database

Hej!

Jeg har en excelfil (.xls) med en hel masse brugernavne og password som jeg skal have lagt ind på min hjemmeside. Da alle brugernavnene og passwordsne skal bruges til at logge ind med, skal de importeres til min MySQL database.
Først prøvede jeg, via phpmyadmin direkte at importere excelfilen, men da fik jeg en hel masse fejl. Så havde jeg hørt noget om, at man kunne importere .csv filer (altså kommasepareret ting). Jeg har derfor prøvet at gemme excelfilen som .csv fil istedet, men så giver den mig bare denne fejl:
      #1064 - You have an error in your SQL syntax.  Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'Login' at line 1

'Login' er det allerførste ord på allerførste linje, altså ret hurtigt at aflevere en fejl. (Det skal siges, at der, hvis man åbner filen i notepad ikke er nogen gåseøjne eller apostroffer rundt om nogen af ordene).

Dernæst ville jeg prøve, om de manglende apostroffer var årsagen til fejlen, så jeg åbnede .xls filen i OpenOffice.org's Calc (et regneark). Der eksporterede jeg filen som .csv fil igen, og her kunne man vælge om der skulle være apostroffer eller ej. Så jeg satte " til at være uden om alle ordene. Da jeg dernæst prøvede at importere til databasen fik jeg denne fejl:

#1064 - You have an error in your SQL syntax.  Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '"Login","Klasse","Kaldenavn","Kode"
"etpassword","en klasse","Jens

Da jeg kigger i .csv filen kan jeg se, at der er et mellemrum efter Jens og dernæst et efternavn, men det kunne MySQL åbenbart ikke finde ud af.
Dernæst prøvede jeg at ændre tekstskilletegnet fra " til ', men også det producerede samme fejl.

Så er mit spørgsmål, hvad er problemet? Kan man ikke importere ting med mellemrum i? Hvad kan jeg gøre?

På forhånd tak, og undskyld det lange indlæg
Philip Munksgaard
Avatar billede tizian Nybegynder
24. februar 2007 - 12:46 #1
Eventuelt, er der andre formater der er bedre?
Avatar billede tizian Nybegynder
24. februar 2007 - 13:10 #2
Hmm. Nu har jeg uploadet filen til serveren og prøvet med en mysql forespørgsel:
LOAD DATA INFILE '/databasefil.csv' INTO TABLE vgelevbrugere FIELDS TERMINATED BY ',' ENCLOSED BY '"' LINES  TERMINATED BY '\n'

Men så får jeg denne fe
#1045 - Access denied for user: 'vgelev.dk@%' (Using password: YES) jl
Avatar billede tizian Nybegynder
24. februar 2007 - 13:10 #3
ikke noget jl til sidst, det var mig der kom til at skrive det. :)
Avatar billede tizian Nybegynder
12. april 2007 - 16:42 #4
Er der ingen der kan hjælpe mig?