Avatar billede powerpunk Nybegynder
22. februar 2007 - 19:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

"Disk read error occurred"

Hej eksperter.

Jeg har en PC, som jeg har haft i knap 8 måneder.

I starten havde jeg ingen problemer med den, men efter ca 3 måneders brug begyndte den at "skabe sig"

Når den starter op kan den til tider finde på at give en "A disk read error occured. press ctrl+alt+del to reboot" fejlmeddelelse.

Efter en to tre forsøg med samme fejl, starter den så fint op i Win XP pro, og der er ikke mere at mærke.

Der er ikke umiddelbart noget system i hvornår fejlen opstår.

Disken er en Hitachi disk. Den har noget SMART monitoring funktionalitet, som jeg har forsøgt at kigge lidt på, men så vidt jeg kan se rapporterer det ikke rigtig nogen fejl.

Jeg har også kørt ChkDsk utallige gange uden at finde nogen fejl... Og reinstalleret...

Nogen idéer?
Avatar billede mov3dec2006 Nybegynder
23. februar 2007 - 11:23 #1
Gør følgende:
1. I stifinderen vælg egenskaber for disken -> Funktioner -> Undersøg nu
2. Marker både "Ret fejl i filsystemet automatisk" og "Søg efter/genopret beskadigede sektorer"
3. Klik start
4. Klik Ja til spørgsmålet om det skal gøres næste gang pc'en bootes
5. Genstart pc'en og lad den scanne færdig (kan tage MEGET lang tid - afhænger af størrelsen på partitionen)

Det scanningen gør er at tjekke om harddisken har fysiske fejl (eks. ridser) og forsøge at genoprette data fra beskadigede områder. Beskadigede områder bliver samtidig markeret som dårlige (bad) og vil ikke efterfølgende blive brugt mere.

MEN DET LØSER KUN PROBLEMET MIDLERTIDIGT - FYSISKE FEJL BREDER SIG MED TIDEN !!!

Hvis du under scanningen ser at sektorer bliver genoprettet, så er harddisken fysisk beskadiget. Hvis der stadig er garanti på den, skal den ombyttes!!!
Avatar billede powerpunk Nybegynder
23. februar 2007 - 12:57 #2
Som sagt har jeg kørt chkdsk flere gange (det samme som "undersøg nu") Der findes ingen Bad Sectors.

Jeg har også forsøgt at downloade Hitachis "Drive Fitness Test" (som burde foretage nogen lidt mere omfattende tests - det ER en Hitachi disk). Den melder også alt OK.

Og som sagt har jeg også kigget lidt på SMART parametrene - de burde jo også melde fejlskrivninger/læsninger og bad sectors.

Jeg tror heller ikke umiddelbart der er tale om fysiske fejl på disken. De burde vel være mere konsistente. I dette tilfælde oplever jeg kun problemet en gang imellem...

En kammerat foreslog at der måske var tale om fejl på SATA controlleren. Er der nogen måde at checke det på?

Kan det være et problem i en af de "hemmelige" sektorer på harddisken (MBR / boot sector / partition table) Checker ChkDsk disse? Bliver de overskrevet ved reinstall, eller skal der en decideret zero-fill til?
Avatar billede powerpunk Nybegynder
23. februar 2007 - 12:59 #3
Når jeg har lidt mistanke til MBR/boot sector skyldes det også at jeg KUN oplever fejl ved boot.
Avatar billede mov3dec2006 Nybegynder
25. februar 2007 - 01:17 #4
Okay, ville bare være sikker på at du have scannet for bad sectors og ikke bare filsystemet.

chkdsk tjekker det hele, men hvis du ikke allerede har prøvet det, så reinstaller xp,
denne gang skal du slette alle partitioner på disken inden og oprette dem/den igen.

Jeg formoder du har tjekket Enhedshåndtering (Egenskaber for Denne computer/Hardware) for at se om alle enheder fungerer (der må ikke være gule trekanter/røde stopskilte her) ?

Prøv nedenstående forslag og efter hver af dem skal du boote flere gange for at tjekke om det løser problemet.

1. Undersøg for problemer med strømforsyning / hardwarekonflikter
a. Fjern alle USB-enheder fra din pc (tag USB stikkene ud), boot...
b. Afmonter alle cd/dvd/diskette-drev, kortlæsere (og evt andre harddiske) (tag stikkene ud), boot...
c. Fjern alle kort i pc'en undtagen grafikkortet, boot...

2. Skift kablet til harddisken ud med et andet og brug et af de andre strømkabler.

3. Hvis der er mere end 1 RAM-klods i, så tag alle klodser ud undtagen 1, boot...
    Test booten efterfølgende med næste RAM-klods alene og næste osv...
Avatar billede powerpunk Nybegynder
25. februar 2007 - 11:32 #5
Jeg prøvede en reinstall for et par uger siden, hvor jeg først brugte partition magic til at slette (safe delete) alle partitioner.

Jeg har oplevet fejlen en par gange siden, så det i sig selv var ikke løsningen...

Den eneste USB enhed der er, er en mus... Jeg har prøvet en periode med PS/2 mus, hvor fejlen stadig opstod...

Det eneste kort der er installeret er grafikkortet...

Jeg har ikke forsøgt at afmontere CD-ROM drevet, men ville helst undgå det... fejlen opstår jo kun en enkelt gang imellem - så jeg ville være nødt til at køre uden CD-Rom drev i en måneds tid eller to for at kunne sige med sikkerhed at det gjorde nogen forskel...

Jeg har forsøgt at checke RAM'en med et program der hedder MemTest, som ikke fandt nogen fejl...

Nyt kabel var måske et forsøg værd... Er der nogen der har forstand på SATA kabler? Er der kvalitetsforskel?

Jeg har desuden forsøgt at køre fixmbr fra Repair Console - og her har jeg lagt mærke til noget småskummelt.
Repair console fortæller mig at min mbr er "non-standard or corrupt", så jeg lader den reparere den... For sjov forsøger jeg at genstarte, og køre repair konsole igen. Interessant nok fortæller den mig stadig at MBR er "non-standard or corrupt", selvom den lige har genskabt den... Er der nogen der har erfaring med det?
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2007 - 11:45 #6
Jeg ville helt klart lægge ud med at undersøge om der er noget fordækt ved den MBR det kan du bl.a. gøre med DiskProbe http://search.microsoft.com/results.aspx?mkt=en-US&mkt=en-US&q=diskprobe
Avatar billede powerpunk Nybegynder
02. marts 2007 - 09:42 #7
Helgec -> har du nogen erfaringer med diskprobe du vil dele ud af?

Evt. links til noget info om hvordan sådan en MBR bør se ud... Jeg ved dybest set ikke rigtig hvad jeg leder efter...
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2007 - 10:49 #8
Bortset fra min kone deler jeg skam gerne alt, med alle. Hvad angår Diskprobe er min viden begrænset idet jeg er Linux mand og vi bruger normalt andre programmer. kort fortalt giver Diskprobe dig mulighed for at gå ind og R/W i din MBR, hvis du ikke er stiv udi det der så nøjes med at læse og hvis du slet ikke gider det der teori så skriv en ny MBR fra din XP-skive, det gøres således.
Sæt din computer til at boote fra cd / dvd – boot op på din installations cd – tryk på en tast når du bliver spurgt (kræver normalt PS2 tastatur)

I første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen  -> Enter -> skriv fixmbr -> klik enter -> bekræft -> klik enter -> skriv Exit -> klik enter
Avatar billede powerpunk Nybegynder
02. marts 2007 - 15:50 #9
Heh... Det er jo netop det der er det skægge ved mbr'en...

Hver gang jeg kører fixmbr fra genoprettelseskonsollen fortæller den mig at mbr'en er korrupt eller ikke standard... Jeg har ikke noget dualboot eller andet spændende, så jeg synes der burde være tale om en helt standard MBR...

Det jeg jo lidt savner er noget info om HVAD der gør, at fixmbr synes min MBR er korrupt eller ikke-standard (det havde jeg håbet at jeg kunne få noget forståelse for ved at kigge på den i en utility som diskprobe...) Den har jo for søren selv lige skrevet den(!?).

Rent teoretisk, hvis jeg pillede i min MBR med Diskprobe og fik f***et den rigtig væmmeligt op, ville jeg så stadig være i stand til at kunne lave en formattering af hardddisken fra en bootdisk (skidt med data - jeg har backup), eller kan jeg risikere at gøre den totalt ulæselig (som i: lige til skraldespanden)?
Avatar billede powerpunk Nybegynder
16. juni 2007 - 10:15 #10
Problemet lader til at have været en dårlig forbindelse...
Jeg har skiftet kablerne på disken - og har nu kørt i tre måneder uden problemer...
Avatar billede powerpunk Nybegynder
16. juni 2007 - 10:16 #11
lukkes