Avatar billede irmapigen Nybegynder
22. februar 2007 - 12:50 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

At summere gennem flere ark

Jeg skal summere på følgende måde:

Der er 1 hovedark, og 15 andre ark. I hovedarket skal jeg summere, hvad der står i de andre ark.
F.eks. står der i hovedark, celle A2 "model 1" og i B1 "januar". Så skal jeg fra alle de andre ark summere tallene på denne "model 1" for januar, som skal ende i celle B2.
Dog står de ikke samme sted i de andre ark. Er det en makro jeg skal lave, og hvad skal den hedde?

Tak for hjælpen!
22. februar 2007 - 13:06 #1
Du kan bruge formlen:
=SUM(Januar:December!B2)

Denne formel summerer celle B2 For alle ark fra det Januar til December.
Avatar billede irmapigen Nybegynder
22. februar 2007 - 13:09 #2
Nej, jeg skal kun have Januar i alle ark. Og model 1 ligger forskellige steder i de andre ark. F.eks. B16, B8, B10 osv. I nogle ark er model 1 slet ikke med.
22. februar 2007 - 13:10 #3
Derfor er det en stor fordel at opbygge arkene identiske, ellers skal du ad den lange vej med:
=Ark1!B2+Ark2!B7+Ark3!D4+osv...

I det første eksempeler Januar:December navnene på arkene, er de ikke omdøbt kunne det også være Ark1:Ark15
22. februar 2007 - 13:12 #4
Hvis de er så forskellige er der ingen vej udenom den lange formel, hvor du nævner alle cellerne.
=Ark1!B16+Ark2!B8+Ark3!B10+osv...

Afhængigt af den øvrige opbygning, og hvad der ellers skal summeres, kan funktionen Konsolider evt. bruges. Den findes under Data->Konsolider...
Avatar billede irmapigen Nybegynder
22. februar 2007 - 13:16 #5
Hej erikjuul,
Desværre har jeg flere hundrede modeller, så det bliver godt nok mange timer jeg skulle bruge på den måde. Derfor leder jeg efter noget lidt mere smart, jeg ved at excel har det.
Tror faktisk at jeg skal finde ud af Konsolider. Men har ikke arbejder med det endnu.
22. februar 2007 - 13:26 #6
Modeller???
..... er det flere hundrede ark eller hvad, og er de samlet i en projektmappe?

Med så mange ark (?) er konsolider vist ikke løsningen.
Avatar billede irmapigen Nybegynder
22. februar 2007 - 13:30 #7
Jeg kom med eksempel "model1". I det hele har jeg 250 modeller, og der skal trækkes date fra 15 andre ark.
Har lige opdate pivottabellen, måske er det noget.
22. februar 2007 - 13:33 #8
Er modeller = projektmapper (XLS-filer)?

Pivottabeller anvendes til at præsentere data fra EN liste på en overskuelig og fleksibel måde, kan ikke anvendes til dette formål.
Avatar billede irmapigen Nybegynder
22. februar 2007 - 13:40 #9
Nej, hmm kunne være nemmere hvis jeg kunne sende dig et eksempel.
På ark1 er der en liste
B2 = model 1
B3 = model 2
B4 = model 3
..
B251 = model 250

Ellers er der januar-december
Avatar billede supertekst Ekspert
22. februar 2007 - 13:46 #10
Måske ville lidt VBA-kode være det meste effektive.
Et eksemplar må også gerne sendes til: pb@supertekst-it.dk
22. februar 2007 - 13:48 #11
Kan sendes til erikjuul@greennet.gl
Avatar billede irmapigen Nybegynder
22. februar 2007 - 13:56 #12
send :-)
22. februar 2007 - 14:15 #13
Med den opbygning er det oplagt at anvende konsolidering.

Opret et ekstra ark
Vælg Data->Konsolider...
Ved hjælp af Gennemse-knappen markeres område B3:N12 på Ark1, klik Tilføj
Ved hjælp af Gennemse-knappen markeres område B3:N8 på Ark2, klik Tilføj
Ved hjælp af Gennemse-knappen markeres område B3:N11 på Ark3, klik Tilføj
Ved hjælp af Gennemse-knappen markeres område B3:N9 på Ark4, klik Tilføj
Ved hjælp af Gennemse-knappen markeres område B3:N12 på Ark5, klik Tilføj
Ved hjælp af Gennemse-knappen markeres område B3:N10 på Ark6, klik Tilføj

Flueben i felterne:
Øverste række
Venstre kolonne

Flueben i "Opret kæder til kildedata" medfører at der sker en automatisk opdatering, hvis data i Ark1 til Ark6 ændrer sig.

Klik OK
22. februar 2007 - 14:28 #14
Eksemplet sendt retur med tilføjelse af 2 nye ark med konsolideringer (med og uden opdatering).

At du har op til 250 rækker (modeller) betyder ikke noget for processen, der skal bare markeres et større område på de enkelte ark.

Det er dine tekster i den første række og første kolonne, der bestemmer hvorledes tallene summeres.
23. februar 2007 - 10:03 #15
Er du kommet videre?
Avatar billede irmapigen Nybegynder
23. februar 2007 - 10:10 #16
Hej Erik, jeg mangler den fil du skulle ha' vedhæftet til dit svar pr mail.
Avatar billede supertekst Ekspert
23. februar 2007 - 10:21 #17
Har du modtaget fil fra mig i går?
23. februar 2007 - 10:38 #18
Sendt igen.
01. marts 2007 - 16:27 #19
Er du kommet videre?
Avatar billede irmapigen Nybegynder
01. marts 2007 - 20:00 #20
Hej Erik,

Ja, faktisk er jeg kommet videre i dag. Jeg kom bare fra det mange gange, men i dag havde jeg lige lidt tid til at studere Konsolidering. Og det er den perfekte løsning. Eneste ulempe er, at det ikke automatisk bliver opdateret når man rette tal  nogle steder.
Vil de ha' pointene?
Avatar billede irmapigen Nybegynder
01. marts 2007 - 20:01 #21
Havde ikke set du allerede havde givet svar. Så hermed dine point. Mange tak for hjælpen.
02. marts 2007 - 08:58 #22
Måske har du overset denne linie:
Flueben i "Opret kæder til kildedata" medfører at der sker en automatisk opdatering, hvis data i Ark1 til Ark6 ændrer sig.