Avatar billede ps76 Forsker
22. februar 2007 - 12:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Min søn kan ikke spille Trackmania over nettet?

Nu må vi have opklaret, hvad der er galt her. Vi har en router ind til huset, Netgear MR814v2 (wireless). Sidder ved min computer. Den samler så husets øvrige computere trådløst, bl.a. min søns, og det indbyrdes netværk virker normalt ok, altså jeg kan se hans og han kan se min pc over netværket.
Men han forsøger så at spille dette "Trackmania" spil med kammerater over nettet, og det kan vi ikke få til at virke.
Har læst spillets vejledninger, FAQ og lign., uden at kunne løse problemet.
Min mistanke går på en af to ting:
1) Der nævnes et sted, at der skal bruges noget der hedder "NAT" i routeren, og det kan jeg ikke finde i softwaren til vores router. Måske er det nødvendigt, og kan det være grunden? Altså hvis routeren simpelthen ikke har denne facilitet? Har den mon det, eller skal jeg simpelthen investere i ny router med denne egenskab?
Anden mistanke:
2)Der nævnes også at man skal have en static ip adresse. Det tror jeg ikke vi har. Det er en TDC forbindelse med dynamisk ip adresser, måske bør dette laves om til statisk? Og i så fald - hvordan går jeg det?
Routerens ip adresse idag: 80.161.81.103.
Og sønnens interne ip adresse: 192.168.0.2. Og vi HAR åbnet for de porte, vi skal.
Så hvad er mon problemet? Er det en af de to muligheder jeg her har nævnt, eller måske noget helt tredje?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
22. februar 2007 - 12:05 #1
Hvis man skal "hoste et spil" så andre kan komme ind i samme spil skal man bruge NAT. Det vil sige at hvis spillet bruger port 1234, så skal der i routeren sættes op at port 1234 fra ydersiden skal forwaredes til port 1234 på IP x.x.x.x (som hoster spillet)
Avatar billede ps76 Forsker
22. februar 2007 - 12:29 #2
Hm, ja men det mener jeg også vi har gjort. Jeg har opsat routeren til "portforwarding" af port 2350 til min søns ip adresse, altså 198.168.0.2. Dette er gjort i routerens software på min computere. Skulle det ikke være godt nok mon?
Når sønnen hoster, kan han godt selv køre, men kammaraten kan ikke joine. Og omvendt, når min søn er den, der skal joine, så kan han ikke. Den siger
"cannot join or disconected from server (10060)".
Avatar billede mov3dec2006 Nybegynder
23. februar 2007 - 11:50 #3
Hvis din router er sat op til DHCP tildeles ip-adresser dynamisk til pc'erne når de tændes. Man kan derfor ikke være sikker på hvilken adresse man får.
Du skal derfor reservere 192.168.0.2 til din søns pc (netkortets mac-adresse),
det gør du under LAN IP setup (i routerens software - ligegyldigt fra hvilken pc).

På din søns pc gør følgende for at se hans MAC adresse
start->kør->skriv cmd -> skriv ipconfig /all
Avatar billede dgj Nybegynder
25. februar 2007 - 14:46 #4
Jeg tror også i skal prøve at kigge efter nogle updates til spillet
Avatar billede ps76 Forsker
25. februar 2007 - 15:27 #5
Nu har jeg ændret til en statisk ip adresse. Så får vi se om det virker bedre, når han prøver igen. Dermed skulle problemet med skiftende adresse vel være elimineret...?!
Avatar billede mov3dec2006 Nybegynder
26. februar 2007 - 22:54 #6
Ja, det gør det, og test spillet uden nogle af de andre pc'ere i huset er tændt (forklaring nedenfor). Så får du testet om det er problemet.

Hvis dine øvrige pc'ere får ip dynamisk, kan det give dig nogle konflikter (en anden pc i huset kan dynamisk få tildelt 192.168.0.2. (et problem for begge de berørte pc'ere - og naturligvis portforwardingen)

Så hvis du vil køre med statisk på din søns, bør du også gøre det på de andre.
Eller sætte din DHCP i routeren op til at starte med at tildele adressen 192.168.0.3.

Jeg tror dog stadig det nemmeste er at reservere adressen som jeg tidligere har skrevet.
Avatar billede mov3dec2006 Nybegynder
26. februar 2007 - 23:11 #7
Ups, jeg så lige at du har en dynamisk ip fra din isp (TDC).
Jeg kender ikke spillet, men det er højst sansynligt derfor det ikke virker.

Kontakt TDC og sig du skal bruge en fast ip, så får du det (det koster muligvis noget i abonnement) og du skal derefter sætte din router op til den faste ip du får.

Bemærk at når din husstand har fast ip bør du have ekstra styr på sikkerhen på dit netværk.
Avatar billede ps76 Forsker
25. februar 2008 - 23:01 #8
lukker