Avatar billede n-data Nybegynder
20. februar 2007 - 20:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

konsulent søges til Asterisk

Hej jeg stå og skal bruge en person der er god til asterisk, eller en der kan give mig nåde konsulenthjælp inde for asterisk.

Jeg skal til at bygge et callcenter i asterisk, samt et callback system i asterisk. men jeg må inrøme jeg ikke kender nåde til asterisk, men har gemmen længe tid fåde af vide at det er det jeg skal arbejder vider med.

Håber at høre fra en af jer der kan det !!!
Avatar billede n-data Nybegynder
22. marts 2007 - 00:26 #1
lukket da ingen giver lyd..
Avatar billede langbein Nybegynder
04. september 2007 - 23:02 #2
Hmm .. men jeg så den heller ikke.

Det er et mysterium for meg at det ikke finnes en iptelefoni rubrik hos eksperten og at det ikke ansees for å være en god ting å kunne ringe verden rundt mer eller mindre gratis, fra fasttelefon eller fra mobiltelefon.

Hvordan går det med iptelefoniprosjektet, er det gjennomført, eller hva ?
Avatar billede n-data Nybegynder
04. september 2007 - 23:16 #3
Hej Langbein..

Nej vi har lagt det lidt på is da vi ikke har kun finde en der kun hjælp os.
men ja det er sært at eksperten ikke har nåde om det..

Er du skrap i Asterisk ?
Avatar billede olebole Juniormester
04. september 2007 - 23:19 #4
<ole>

Hvis I har foreslået Admin/Eksperten at oprette en sådan kategori, kan jeg sandelig godt forstå, I undrer Jer!  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede langbein Nybegynder
05. september 2007 - 23:08 #5
-> n-data

Jo jeg har brukt et par arbeidstimer for å sette meg inn i denne teknologien. Kjører i dag et par Asterisk servere som en gratis service for venner og bekjente. (Man kan typisk ringe inn og bli satt videre til venner og familie rundt om i verden.)

Det finnes i prinsipp to forholdsvis forskjellige måter å sette opp en slik Asterisk tjeneste/server på:

1. Man kan bruke en Asterisk server med mer eller mindre automatisk konfigurering. Den mest kjente av disse er vel Trixbox. http://www.trixbox.org/

2. Man kan ta i bruk en Asterisk server som krever manuell konfigurering av det hele. Innefor denne typen servere er Astlinux min absolutte favoritt. http://www.astlinux.org/

Arbeidsmåten med den ene eller den andre typen Asterisk server nokså forskjellig. Har man "standard krav" så kan Trixbox gjøre jobben. Skal man ha det spesielle mht konfigurering eller ønsker man høy ytelse ut i fra begrensede ressurser så er Astlinux tingen.

Jeg bruke Trixbox tidligere og har også kjørt en standard Aterisk installsjon på Centos Linux, men har akkurat nå kjørende kun 2 stk Astlinux.

Det er ellers i prinsipp 2 forskjellige måter å kople seg opp mot det eksisterende telefoninettet. Enten så kan man abonere på en eller flere telefonilinjer og så kople disse opp mot Asterisk serveren. Alternativt så kan man kjøpe denne oppkoplingen fra en iptelefoni leverandør, slik at man ikke behøver noen tradisjonell telefonlinje i det hele. (Eller man kan beholde en eller noen i reserve.)

I følge teorien så skal det vist nok ikke fungere å fjernpålogge ens iptelefoniserver fra andre land, eller svært langt vekke fra pga delay i signal. Logget på min telefoniserver fra nesten den andre siden av jordkloden, i sommer, og merkelig nok så fungerte det stort sett like bra som hjemme. Man behøver sånn sett ikke å prototype eller å utvikle en Asterisk server installasjon akkurat der serveren skal stå rent fysisk, eller også motsatt, den kan stå der den skal stå, og så kan man logge seg på remote. (Det er stort sett bare hvis den skal terminere en tradisjonell telefonilinje at den "må stå på den riktige plass", ellers så kan serveren være plassert der man måtte ønske.)

Kunne godt se inn på et interessant Asterisk prosjekt hvis det finnes.

E-Mail er arne22 at gmail dott com.

olebole -> La inn et forslag om en iptelefoni rubrikk for et par år siden, men fikk ingen respons der. Jeg vil vel egentlig tro at Eksperten har minst 2 brukere som anvender iptelefoni, i alle fall nå i dag.
Avatar billede neoman Novice
05. september 2007 - 23:20 #6
jeg foreslog det også for nogle år tilbage - nul response fra E :-(

til OP - du kunne kontakte www.estation.dk for lidt konsulenthjælp hvis du vil betale for det. Ellers, tilmeld dig forummet på www.musimi.dk - der er nogle mennesker derinde som kører kollegier/businesses osv på asterisk, og kan give dig nogle hints
Avatar billede olebole Juniormester
06. september 2007 - 02:32 #7
I mellemtiden er der sket det, at en mangeårig E-bruger snowball er blevet Admin. Nu om stunder bliver man faktisk taget seriøst og får et venligt og engageret svar.
Det er godtnok ikke ham, der sidder på selve 'teknikken', men jeg kunne forestille mig, han vil skubbe på.
Der er trods alt sket meget omkring teknologien de sidste to år - og kan kun blive mere omfattende de kommende. Samtidig er emnet så specielt, at det - såvidt jeg kan se - ikke hører under nogen anden kategori.

Jeg prøver lige at pege ham i retning af denne tråd, så får I sikkert et svar  ;o)
Avatar billede snowball Novice
10. september 2007 - 21:24 #8
Jeg tør godt love at der vil komme en ny kategori som omhandler IP-telefoni. Den vil nok ikke blive så detaljeret at der kommer kategorier til specifikke produkter som f.eks. Asterisk, men en overordnet kategori skal der nok komme i forbindelse med den nye version af Eksperten :)

Snowball / Admin
Avatar billede neoman Novice
10. september 2007 - 21:26 #9
Halleluja! :) Lidt underligt at det har taget SÅÅÅÅ lang tid, men bedre sent end aldrig:)  musimi.dk har hidtil fungeret som et nørd-samlingspunkt :)
Avatar billede langbein Nybegynder
20. september 2007 - 21:05 #10
WebAdmin i det høye ! Det er merkelig at man ikke har hatt en rubrikk for en teknologi som allerede har snudd opp ned på telemarkedet, og somteknisk sett er meget interessant :-)