Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 10:34 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Lyder simpelt, Men hvor er den ene blok ram i min bærbar!?

Hej...

Har pt.en bærbar med kun 512MB ram. Så ville gerne have udskiftet dem til nogle flere ram.

Jeg har derfor åbnet klappen bagpå min bærbare, og fandt ud af til min overraskelse at der kun sad en 256MB ram blok i soklen!? Det forstår jeg ikke ret meget af, for hvor er den anden ram blok i min bærbare så henne!?

Det er en Acer Aspire 2010 jeg har. Med som sagt 512Mb ram ialt, men hvor jeg kun kan finde de 256 af dem!?

Rammene der sidder deri, er følgende, efter en aflæsning på den 256mb ram blok:

256MB DDR - 333Mhz - CL2,5
PC2700S - 25330

Har hørt at de måske skulle kunne sidde under tastaturet. Men Hvordan får man dem så lige udskiftet!!???
Avatar billede huset Praktikant
18. februar 2007 - 10:42 #1
Tror den sidder under tastaturet. Det kræver du piller tastaturet af og tjekker.
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 10:46 #2
husker jeg rigtigt sidder tastaturet fast med 4 små "clips" øverst på tastaturet, de åbnes nemmest med et plastikkort, så det kan vippes op.
Avatar billede huset Praktikant
18. februar 2007 - 10:52 #3
Sådan sidder de fleste fast ;D
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 11:20 #4
Hmm... Kan ikke rigtig se nogle plastik clips... Evt en guide, screenshots eller noget.
Har mest rodet med hardware til stationære, og ikke så meget bærbare, så havde ikk tro at skifte en ram klods skulle være så besværligt...
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 11:33 #5
er nu ret sikker på det står i manualen hvordan ram skriftes (og kan ikke lave en guide, )
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 12:35 #6
Jeg har kigget i manualen. Der står at rammene udskiftes ved at fjerne dækslet på bagsiden af computeren. Det eneste problem er så bare at der kun sidder en ram blok der...
Avatar billede huset Praktikant
18. februar 2007 - 12:52 #7
så har du kun 256MB
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 12:56 #8
Øøøh nej... Jeg har 512 ifølge windows. Og når jeg fjerner det ene modul bagpå computeren. Så skriver windows 256mb...
Avatar billede leif Seniormester
18. februar 2007 - 12:57 #9
Så sidder der en 256mb et eller andet sted på maskinen !
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 12:58 #10
du skal have tastaturet af, som både huset og jeg skriver sidder den klods derunder.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 13:08 #11
Ja problemet er så hvordan jeg får det tastatur af... Umiddelbart syns jeg det ser ud som om det sidder rimelig godt fast. Så er lidt i tvivl om hvordan jeg får det af. Eftersom der ikke ernogle clips og sådan. Læste et sted på nettet at man skulle læsne en skrue bagpå med en pil og så en med et "H" og det er gjort, men syns stadig ikk lige jeg kan regne ud hvordan jeg får tastaturet ud af computern. Er det kun tastatur delen derskal fjernes, ellerfjerner man hele "Forpladen" altså hele pladen som dækker musen, højtalerne og det hele?
Avatar billede huset Praktikant
18. februar 2007 - 13:14 #12
Du skal have rammen af tastaturet sidder monteret i. Kan ikke guide dig yderligere
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 13:52 #13
Hmm... Syns jeg jo ikke er en særlig god guide... hehe. Altså hvor skal jeg starte og hvor skal jeg slutte. Hvis jeg hiver i flere knapper for at rykke tastaturet op, ryger knapperne jo bare af...
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 14:01 #14
kandu tage et billede af hele tastaturet set fra oven og set fra bunden ? så kan jeg muligvis bedre huske hvordan den model adskilles.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 14:36 #15
Ja, har taget det, men ved ikk lige hvor jeg kan smide det op henne!? Er der sådan en gratis side man lige kan uploade de billeder til?
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 14:40 #16
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 14:44 #17
Og de 256Mb ram sidder her:
http://peecee.dk/?id=29387
Avatar billede screem_brille Novice
18. februar 2007 - 14:46 #18
er ikke sikker, men mener du skal have det plastisk der sidder mellem skærm og tastatur af, og derinde unde er der 3-4 skruer der holder det fast.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 14:51 #19
Hmm... syns ikk rigtig den giver sig særlig meget... Og syns det erkompletmumuligt at finde guides på nettet til det...
Avatar billede b87 Nybegynder
18. februar 2007 - 16:27 #20
Avatar billede huset Praktikant
19. februar 2007 - 08:29 #21
Jeg har snakket med Acer´s support, og du skulle ringe til dem. De pointerede bare, at første gang maskinen åbnes af en uautoriseret, så smutter din garanti
Avatar billede robotten Praktikant
19. februar 2007 - 10:38 #22
Nu har jeg skruet en del i Acer pc'er. Jeg har aldrig set ram sidde som et modul der sidder i en sokkel. Jeg vil tro, at det er noget onboard ram, der ikke kan gøres noget som helst ved. Det du kan gøre er, at udskifte din 256'er til et større modul. Mon ikke den kan tage et 1 gb. modul?
Avatar billede robotten Praktikant
19. februar 2007 - 10:47 #24
Manual:
ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/aspire_2010/manual/as2010_dk.pdf

Her står, at der er to ram sokler. Prøv at kigger under det der sidder i nu, om ikk der skulle gemme sig en sokkel til. Så kan sætte et ekstra modul i her, og beholde de 256 der er i forvejen også.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2007 - 16:51 #26
> Tak alle indtil videre. Kigger lige på linksene.

> Robotten. Sorry... har det med at glemme at lukke spørgsmål nogle gange. Har ordnet det nu :)
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2007 - 16:56 #27
> Robotten, den manual er rimelig gnidret syns jeg. Mna kan ikk se hvad der er i computeren og hvad der ikke er i...

Under den ram sokkel der sidder i bagpå computeren, der er der kun printplade bagpå den ram sokkel der sidder nu. Altså soklen med de 256mb ram er monteret direkte på en større printplade....
Avatar billede yxos Nybegynder
19. februar 2007 - 17:28 #28
Check lige rasmus_carlsens oprettede spørgsmål, og hvor mange han lukker selv !
Avatar billede robotten Praktikant
19. februar 2007 - 19:05 #29
Dejligt, at du har ryddet op i dine spm. *s*

Dine ram skulle meget gerne sidde i en sokkel, der gør at de kan tages ud. På begge side af dine ram, sidder der en lille metalfjeder, der kan vippes til side. Gør du det, vipper ram'en op, og kan tages ud.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2007 - 19:43 #30
> Yxos... Fordi mange af dem var så gamle, at jeg ikk lige tror jeg får nogle til at ligge nogle svar i dem nu... Har accepteret alle dem, hvor der lå svar i. Og de andre har jeg lukket selv. Så sådan er det..

>Robotten.. Ja er jeg godt klar over at de gør :) Hehe. Hvor vil du hen med det?
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2007 - 19:52 #31
Det eneste jeg opsumerede var bare at der kun er et slot til ram bagpå computeren. Og der ikke sidder 2 som der har været tvivl om...
Avatar billede robotten Praktikant
19. februar 2007 - 19:56 #32
Så er jeg med. Ja, desværre er mange bærbare kun udstyret med en sokkel, hvilket gør man kun kan sætte mac 1-2 gb. i. Dvs. din kan tage 1 gb., og du får et 256 mb. modul til salg :)
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2007 - 20:12 #33
Hvs jeg nu smidder en 1gb ram klods i min bærbar.. Vil de 2 ram klodser 256 (den som jeg ikke kan finde) og den 1024 blok jeg vil smide i, så arbejde sammen? Eller kan jeg risikere den 1024 blok bliver afvist, og det kun er den 256 der vil virke, eller omvendt!?
Avatar billede robotten Praktikant
20. februar 2007 - 08:18 #34
Hvis du holder dig til de specifikationer manualen anbefaler, så skal det kunne lade sig gøre.

Fra manualen:
200-pin soDIMM
Understøttelse af PC2100/PC2700 DDR-SDRAM

I dit tilfælde, vil jeg nok holde mig til hvad Kingston konfiguratoren foreslår, fx. her:
http://butik.pcspecialisten.dk/Default.aspx?MenuID=23&SearchText=KAC-MEMC/1G
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2007 - 16:03 #35
Har selv fundet dette, er det ikke det samme som dem du nævner.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=73237

Har hørt at den Cas latency på ramme (Aner ikke hvad det er) skal være den samme for at de kan arbejde sammen. På de nuværende 256mb er den CAS 2.5...

Hvad har de de ram du har linket til?

De ram du har linket til har jeg fundet her på edbpriser:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=173596

Hvad dælen er forskellen, udover prisen?
Avatar billede robotten Praktikant
20. februar 2007 - 17:33 #36
Du skal bruge de sidste, du har linket til.
Avatar billede robotten Praktikant
24. februar 2007 - 11:10 #37
Og?
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2007 - 11:32 #38
Okay. Må leve med jeg kun kan udskifte den ene blok i min bærbar.
Skrev til kingston også angående det. Og de foreslog også dem du nævner. Og de sagde at et 1gb modul og 256mb modul godt kunne arbejde sammen. Så har nu bestilt et 1gb og venter så bare på sneen smelter så de kan få det sendt...

Men siger tak for hjælpen. og lukker spørgsmålet..
Avatar billede robotten Praktikant
24. februar 2007 - 13:02 #39
Fint