Avatar billede niels4220 Nybegynder
27. maj 2001 - 19:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

jeg ved ikke en skid om linux hvilken OS skal jeg vælge

jeg ved som sagt ikke en skid om linux men kunne godt tænke mig at prøve det hvilke OS skal jeg vælge. og hvilken programmer kan man få til linux.
min computer skulle gerne kunne køre som sever..

her er lige lidt om min maskine..
cpu 600 athlon
ram 512mb pc 133
hardisk 30 gb.& en 8gb på ultra 66 controller
dvd drev pioneer
cd drev liteon 40 speed
brænder liteon 12x10x32
lydkort aureal vortex 2
REALmagic Hollywood Plus (dvd)
netkort 10/100 mbit til kabelmodem
grafikkort riva TNT ultra 32mb ram
scanner acer 620st på scsi controller
printer canon bjc 7000
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. maj 2001 - 19:55 #1
SuSE du kan hente 7.1 her www.linuxiso.org
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. maj 2001 - 19:56 #2
har prøvet RedHat, Corel og SuSE og fandt SuSE bedst!
Avatar billede dragen Nybegynder
27. maj 2001 - 20:05 #3
Debian er også en mulighed - den er stabil + supernem at installere. Desuden følger der tonsvis af programmer med, så man er dækket godt ind.
F.eks. masser af server-prg, tegneprg, skriv, spil etc.

Ang. programmer: Du kan få alt! (Hvis du kan finde det)  :-)
Iøvrigt kræver det god tid hvis programmet ikke er pakket ind i en RPM (Redhat package manager) eller DPM (Debian Package Manager) pakke (installation)...

Man kan iøvrigt sagtens have både Redhat, Debian, SuSe, MS-DOS, Win2k og NT på den samme comp - hvis man har plads nok. Så bare prøv løs!

(Foreslår en Apache-server til internetsider... den er hurtig og virker i både Unix, Linux og Windooooze)
Avatar billede dragen Nybegynder
27. maj 2001 - 20:06 #4
Nårh jo:
http://www.debian.org/
Her kan man hente den - rimelig stor... men du kan også bestille den hos en eller anden hjemmebrænder.
Avatar billede niels4220 Nybegynder
27. maj 2001 - 20:10 #5
som sagt ved jeg ikke en skid om linux så derfor kunne jeg godt bruge nogle mere uddybene svar end \"\"det finder jeg best\"\"
jeg har bla. lige fået mandrake 8.0 er det noget vær.
kan jeg bruge alt mit hardware. på linux eller hvordan ser det ud med det.
jeg bruger windows 2000 lige nu og jeg har aldrig set en computer der køre på linux så jeg kunne godt tænke mig hvis der var nogle der kunne fordelene ved linux
Avatar billede frn Nybegynder
27. maj 2001 - 20:23 #6
Hvis du vil køre linux skal du have en indstilling der hedder at læse meget, rigtig meget. Jeg har snart prøvet at sætte linux op 20 gange fra nybegynder stadiet. Men indtil videre har jeg kun formået at få en arbejdstation til at virke som jeg har lyst til (RedHat).

Det er lidt meget besværligt at sætte en server op men det kan lykkedes.

Jeg startede med at installere, de skulle jo være så nemt at komme igang. men det var det ikke.

så læste jeg bogen Linux friheden til at vælge

http://www.sslug.dk/linuxbog/
god startbog til linux/unix

det gav mig en rimelig ide om hvad der skulle til for at jeg kunne komme videre.

jeg satte nu den første samba server op (Windows filprint server) (Suse 6.1)

Jeg kom et lille stykke videre og lærte en helt masse.

efter at have installeret et par gange fandt jeg ud af hvad jeg egentlig vil med en server. og mine kreterier i dag er

1. firewall
2. fil print
3. dns
4. dhcp

så jeg har købt SuSE 7.1 professionel, for at få manualerne til det styresystem jeg har valgt. ca. 500 kr inkl forsenelse.

Jeg er dog gået i stå igen. det kræver tid at lære og det har jeg ikke så meget af :-)

håber det hjæler dig til at komme videre.

mvh

frn

Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. maj 2001 - 20:58 #7
Jeg har haft RH 7.0, men den ville simpelt hen ikke blive installeret.. så fik jeg SuSE 7.1 Pro (7 cd plus DVD og 2 KÆMPE bøger der forklare ALT!! det er det nemmeste Linux jeg har prøvet!), og det tog mig 30min at installere og den køre perfekt på min maskine.
jeg har været ude for at RH ikke vil arbejde sammen med nyere grafikkort.. (har selv GF2 MX og Radeon 32MB SDR, som RH ikke ville arbejde sammen med) men SuSE virker ALT!! min brænder og printer virker 100% (HP CDwriter 9110i og HP deskjet 970Cxi USB )
Derfor bruger jeg nu SuSE.. men tænker på at prøve andre!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. maj 2001 - 20:58 #8
Svar! ;o)
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
27. maj 2001 - 21:01 #9
Corels Linux Second Ed. Er stort set Plug And play. Hent Iso filen og brænd den på CD med f.eks. Easy Creator

CD-en er Bootbar og- eller du køre den fra din eksist. Windows installation og oprette en en bootdiskette.

Corel Linux er Debian basere og er meget nemt at bruge. Kan installaleres i Dos/Windows partion eller i alm. Linux partioner.

Hentes her :

http://linux.corel.com/download/

http://venus.corel.com/nasapps/Linux_Download_Registration/index.html

Mvh. Blueyed1
Avatar billede lbhansen Nybegynder
27. maj 2001 - 22:39 #10
Hvilken disttribution du vælger. Er faktisk en smagssag, og folk kan kun kommme med deres egen personlige vurdering.

Den rigtige distro finder du selv ved at prøve dig frem. Jeg har også i tidens løb prøvet 6-7
forskellige distro, men forsætter med min RH

Avatar billede niels4220 Nybegynder
28. maj 2001 - 03:32 #11
blueyd1 skriv lige et svar og du får lige nogle point og hvodan giver jeg point uden at den afviser alle de andre svar
ps hvordan lukker jeg et spørsmål igen:-)
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
28. maj 2001 - 07:12 #12
>> Niels4220 du har lukket spørgsmålet ved at acceptere frn