Avatar billede spoock Nybegynder
16. februar 2007 - 14:48 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Computer starter ikke!

Hej alle

Jeg har et problem. I nat satte jeg min omputer til at defragmentere og da jeg stod op, var computeren slukket. Mærkeligt tænkte jeg og da jeg så ville tænde den, skete der intet. Jeg kan se at der kommer strøm ud, da mit netværkskort lyser, men der sker absolut intet, når der trykkes på power knappen. Jeg har prøvet at pille den fra stikkontakten og der hele, men det hjælper ikke. Hvad kan der være galt?
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2007 - 15:16 #1
Tror desværre det er din strømforsyning (PSU) der er stået af.
Der starter ikke blæser eller noget som helst ? (hørebart)
Avatar billede spoock Nybegynder
16. februar 2007 - 15:29 #2
Desværre intet...
Avatar billede jacla Nybegynder
16. februar 2007 - 15:34 #3
Er det en bærbar eller stationær Pc ?

Hvis det er en stationær kan du se om det evt. er en løs forbindelse

Er den bærbar, kan prøve at fjerne batteriet og prøve at starte den med PSU.
Og omvendt sæt batt. i og starte den uden PSU
Avatar billede spoock Nybegynder
16. februar 2007 - 17:28 #4
Det er en stationær. Hvordan tjekker jeg for en løs forbindelse? jeg har pillet powerkabel ud og sat i igen...
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2007 - 23:43 #5
Du kan checke alle kabler der går fra PSU til bundkort osv.
Men er faktisk overbevidst om at PSU`en er stået af, når du ikke kan se/høre nogle af blæserne køre osv.
Avatar billede jacla Nybegynder
17. februar 2007 - 02:03 #6
haverslev => sidder der normalt ikke en automat sikring i PSU, dermed ikke sagt at en PSU ikke kan stå af :)
Avatar billede Jensen DK Novice
17. februar 2007 - 07:42 #7
I nogle PSU sidder der en glassikring indvendig,den kan være smuttet.
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2007 - 09:33 #8
jacla > jo i nogle PSU er der en sikring, men tror ikke den er "gået" i spørgers tilfælde, da han skriver "mit netværkskort lyser" det kan tyde på, at der er en smule spænding tilstede, blot ikke nok til at starte. (3.3V ok, 5V ok, 12 V defekt ?)
Det KAN være tænd og sluk kanppen (power knappen) med det tror jeg ikke umiddelbart
Avatar billede spoock Nybegynder
17. februar 2007 - 13:35 #9
Update: Der er ikke spænding, da lyset i netværkskortet forsvinder, når lan-kablet tages ud. Jeg er fristet til at tage ud og købe en billig strømforsyning på mandag, for at se om dette hjælper...
Avatar billede jacla Nybegynder
17. februar 2007 - 14:59 #10
NB! Køb en der er lidt større end end den du har, fordi mange sætter flere og flere ting i deres PC i form af dvd-brænder mv, med det resultat, at den originale PSU ikke altid kan følge med. Og så ofre en "hund" mere, og få en støjsvag.

Bare et godt råd
Avatar billede dk-iceman Nybegynder
23. februar 2007 - 20:37 #11
Prøv at demontere din harddisk, for jeg tror at den er brændt sammen og derved bruger for meget strøm ..
ps jeg tror ikke det er din psu der er stået af ... hvis det er en atx med 20 ben/stik, demonter stik, tag en papirclips og åben den og kortslut grøn og sort ledninger  ... hvis psu starter op, er det jo ikke psu den er gal med
Avatar billede haverslev Novice
23. februar 2007 - 21:15 #12
En harddisk kan ikke bruge "formeget" strøm hvis den er brændt sammen - enten starter den eller så starter den ikke, så nemt er det ;o)
Avatar billede dk-iceman Nybegynder
23. februar 2007 - 21:22 #13
jo da men jeg tænker ampare ikke volt som du sikkert gør !!
Avatar billede haverslev Novice
23. februar 2007 - 21:25 #14
Nu kender jeg godt forskellen og har nu haft med en del defekte diske at gøre og må sige at det aldrig er forkommet at en harddisk bruger formeget strøm