Avatar billede hobit Novice
15. februar 2007 - 09:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

jeg skal finde en piratsender

Jeg har et trådløst netværk på en efterskole med ca. 80 brugere.

Desværre har 4 computere oprettet egne net - og ærgerligt nok med samme SSID som mit net, hvilket betyder at hvis de legale brugere er tættere på et piratnet, så har de ikke længere internet.

Jeg har indsamlet alle mac-adresser i en database med navne på ejerne. Jeg havde så håbet at jeg ved hjælp af Net-stumbler (som viser MAC på senderne) kunne lokalisere piraterne, men de må åbenbart have en fiktiv MAC, for det er ikke lykkedes.

Dernæst har jeg anskaffet en retningsbestemt antenne, som kan modtage i 10º. Men eleverne bor så tæt at jeg ikke klart kan lokalisere piraterne.

Er der nogen som har en ide om hvad jeg så kan gøre???

Findes der en lille håndscanner som bipper hurtigere og hurtigere jo tættere man kommer på en sender?

Jeg har overvejet at stille alle computere op på linie, og så tænde eller slukke en af gangen, men da jer kan komme i samme situation flere gange, er det ikke en holdbar løsning.

Netværket består af: 10 AP'er ZyAir G-3000, en lille router samt en NAT-controller Planet BM-500, som lukker for udvalgte porte.

Jeg har brugt mere end 3 måneder på problemet!! Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig til en løsning.

Kim
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 09:32 #1
ja de findes, men ellers en bærbar med wireless og netstumbler (er nemmere da der er grafisk udlæsning af signal styrken)
Avatar billede hobit Novice
15. februar 2007 - 09:56 #2
Det har faktisk også været mit første værktøj, men eleverne bor for tæt til at jeg kan skelne mellem værelser og især computere - desværre.

Så jeg kan ikke bruge den løsning.

Hvor finder man sådan en håndscanner?
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 10:00 #3
hvis den ikke er følsom nok, er håndscannerne det heller ikke (de er nemlig ikke ligeså præcise)
Avatar billede leif Seniormester
15. februar 2007 - 12:08 #4
hobit -> Du kunne jo lukke for det rigtige en times tid for vedligeholdelse og køre netstumbler ! så bør du kunne finde dem !
Avatar billede leif Seniormester
15. februar 2007 - 12:10 #5
En alternativ løsning ! Lukke netværket og når eleverne så brokker sig meddele at dem som har oprettet egne trådløse netværk må melde sig og ikke før det åbnes der igen !
Avatar billede hobit Novice
15. februar 2007 - 15:19 #6
Nu har jeg gået skolen igennem med netstumbler - jeg er helt oppe på 25 sendere som ikke er mine, hvoraf 21 af dem har samme SSID som mit.

Undervejs har jeg slukket elevernes computere for at se om signalet forsvandt.

Jeg har også jeg fundet en, men nu er jeg ikke sikker på hvad der sker og hvorfor - efter jeg har ændret netværks indstillinger på den , under fanebladet trådløs -> knappen Avanceret, sat flueben i "kun tilkoble Accespoints" - så forsvinder spejlingen af SSID'et når den genstartes!!!!

Hvis alle computere står til at gøre sådan (og laver en spejling), så er der blot en som skal have lavet et Per-to-Per netwærk, så vil alle pc'er med denne indstilling spejle et netværk - og så leder jeg pludselig efter 25 i stedet for måske et!!!!

Er der nogen der kender noget til disse fænomener??
Avatar billede hobit Novice
15. februar 2007 - 15:23 #7
et æv ved netstumbleren er at det ser ud som der er en stor forsinkelse på registreringen, idet hvis jeg slukker et AP, så kan der gå flere minutter inden den registrer at der ikke er signal.
Og så er jeg måske allerede videre ved en ny computer, som så måske får skylden for noget en anden har oprettet.
Avatar billede badazz Novice
22. juli 2007 - 02:36 #8
Har du fundet en løsning på dit problem?
Avatar billede hobit Novice
05. november 2007 - 11:36 #9
ingen løsninger fundet
Avatar billede hobit Novice
05. november 2007 - 11:36 #10
lukker