Avatar billede casa21 Nybegynder
14. februar 2007 - 22:07 Der er 14 kommentarer

Søges - brugervenligheds ekspert

Hej

Vi er et firma der laver it løsninger for flere af Danmarks største virksomheder og skal i gang med et større projekt hvor vi har brug for lidt brugervenligheds assistance.

Vi skal have lavet nogle undersøgelser omkring hvad det er brugerne gerne vil have og hvad vi kan gøre for at forbedre deres oplevelse.

Hvor finder man sådan en person der er ekspert i det? findes der et studie hvor man studerer brugervenlighed?

Hvis I derude har kendskab til hvor jeg skal lede må i meget gerne kaste mig en mail på jesbolar@hotmail.com.

(Da det kun er på projektansættelse ønsker jeg ikke at ansætte en på fuldtid, derfor tror jeg ikke sider som jobindex.dk er sagen).
Avatar billede pezz Novice
15. februar 2007 - 02:19 #1
Avatar billede pezz Novice
15. februar 2007 - 02:23 #2
Hov, jeg har faktisk en ven der er ved at være færdigudlært på uni lige netop indenfor brugervenlighed og den slags (nej, kan ikke huske hvad det hedder). Men smid mig en mail på kronholm snabel-a gmail.com, så kan I få hans nummer.
Avatar billede mobius6 Juniormester
16. februar 2007 - 04:18 #3
hvorfor ikke hyre en konsulent:
http://www.userneeds.dk
Avatar billede casa21 Nybegynder
19. februar 2007 - 13:00 #4
Hej, tak for rådene

Jeg har kigget på det som userneeds.dk tilbyder og det virker som om det er temmelig dyrt. Prøvede at søge på google efter brugervenligheds konsulenter men fandt ikke noget godt.

Det jeg primært er interesseret i er en studerende eller en mindre virksomhed der på projektbasis kan hjælpe os.
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. februar 2007 - 04:53 #5
well, i og med at i laver opgaver for "flere af danmarks største virksomheder" gik jeg udfra at i ledte efter proff. kompetancer ;-)

brugervenlighed/userbility er som bekendt ikke noget man læser sig til på et 18 mdr's studie, men en kompetance der opbygges gennem langvarrig rutine, erfaring, research og vedvarende analyse af nettet og brugernes behov og adfærdsmønstre, Jeg tror ærligt talt ikke du finder et student med denne kapacitet (?)

M6 8-)
Avatar billede andreschmidt Nybegynder
21. februar 2007 - 10:20 #6
Nu er situation faktisk at man uddanner folk fra Aalborg Universitet, der studerer med netop det formål at kunne skabe brugervenlige systemer (det kan dreje sig om Graphic User Interfaces, hjemmeside opbygning og andet der hører under Information, Kommunikation og Teknologi).

Kort fortalt handler det om kommunikation, mennesker og teknologi. Vi fokuserer på design og brug af fremtidens patientjournaler, online læringssystemer, interfaces på hjemmesider, mobile medier eller mange andre IKT-systmer, som er en del af arbejds- og hverdagslivet.

Uddannelsen giver den fagligt-analytiske, praktiske og intellektuelle kompetence til at kunne analysere og begrebsliggøre de komplicerede menneskelige, organisatoriske og teknologiske kontekster som brugen af et hvert IKT-system indgår i - men også til at kunne omskabe både IT-systemerne og deres kontekst.

Der arbejdes med at kunne identificere innovationspotentialet i nye teknologier og med at kunne bruge dem til at skabe meningsfulde forandringer, der tager højde for etiske, sociale og menneskelige hensyn.

Det er altså en uddannelse hvor mennesket er i centrum og ikke teknologien.

Navnet er Informationsvidenskab (det gamle navn er Humanistisk Datalogi).
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. februar 2007 - 14:37 #7
jamen det lyder veldigt fint og er sikkert et udemærket fundament for at danne reel kompetance indenfor userbility eller "informationsvidenskab" (har dog lidt vanskeligt ved at se hvor "videnskaben" kommer ind, der er trods alt tale om almindelig sund fornuft og evenen til at gennenarbejde et design og/eller en tilgang til information for bredere grupper), anyway, min pointe er dog stadig at teori er fint men for at skabe reele resultater som kan bruges til nogen i den virkelige verden (i samarbejde med krævende og begrænsende kunder) så kræver det erfaring og rutine.. altså tid. :-)
Avatar billede casa21 Nybegynder
21. februar 2007 - 16:17 #8
Hej Andreas og Mobius

Jeg havde godt hørt om at der findes en uddannelse som den Andreas nævner og har tidligere hørt om et firma der havde brugt en af de studerende derfra, som skulle have haft ret gode teoretiske og praktiske kompentencer.

Desværre hørte jeg ikke godt nok efter til at huske hvem firmaet var, det var derfor jeg oprettede et link herinde.

Jeg er personligt af den opfattelse at det kræver mere end sund fornuft for at kunne lave en ordentlig brugertest.

Hvis der skulle være en herinde fra der studerer noget ligende det som Andreas beskriver, er jeg meget interesseret, I skal naturligvis nok blive betalt for opgaven.

Det ville være en fordel hvis I bor i København.
Avatar billede mobius6 Juniormester
22. februar 2007 - 05:24 #9
her er nogen der måske er billigere(?)
http://www.kraftvaerk.net/?id=20

16:17:38: svar, ja rutine og erfaring for at nævne de 2 vigtigste ;)
Avatar billede andreschmidt Nybegynder
23. februar 2007 - 01:57 #10
mobius, det er ikke "bare" sund fornuft. Hvis det var tilfældet var der ingen grund til at der er så stor efterspørgsel på eksperter inden for feltet.

Uddannelsesforløbet deles op i en 3-årig (bachelor) og en overbygning på 2 år (kandidat). Ud over det, er det muligt at skrive Ph.D.

Vi sidder ikke bare 5 år og stirrer i bøger. Vi bruger faktisk meget tid på at være i dialog med innovative firmaer og er i praktik, hvor vi, ikke overraskende, laver praktiske opgaver. Vi kan fungere som konsulenter inden for Human-Computer-Interaction.

En skam du ikke kan se hvor "videnskaben" passer ind, så jeg vil anbefale at du læser lidt op på uddannelsen.

Grundforløbet (de første 2 år) går med at få genskab til bla. retorik, kvalitative og kvantitative interview (spørgeskemaer og tilrettelæggelse af dem), interpersonel kommunikation m.m.

Derfra vælger man bachelor inden for kommunikation, interaktive digitale medier eller informationsvidenskab.

Kandidaten kan tages med kommunikation (Cand. mag), informationsvidenskab (Cand. mag), interaktive digitale medier (Cand. it), oplevelsesdesign (Cand. it), informationsarkitektur (Cand. it) og mediefag + andet fag (Cand. mag).

casa21, du kan prøve at kontakte sekretariatet for det Humanistiske Fakultet på Aalborg Universitet. Jeg er sikker på de gerne vil være behjælpelig med at lave et stillingsopslag på vores interne "forum", hvor interesserede så kan kontakte dig på mail eller telefonisk.

Uddannelsens grundforløb hedder Humanistisk Informatik.
Avatar billede andreschmidt Nybegynder
23. februar 2007 - 02:08 #11
Der skal, naturligvis, stå kendskab og ikke genskab (hvorfor kan man egentlig ikke redigere sine poster??).

Som en hurtig sidebemærkning kan jeg nævne at den nuværende forskningsdirektør for Yahoo! er uddannet på Aalborg Universitet, Informationsvidenskab.

Jeg er selv ved at tage bachelor i informationsvidenskab. ;-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
23. februar 2007 - 11:48 #12
det ville hjælpe jer begge 2 hvis i læste sætningerne hele og ikke kun uddrag:
"der er trods alt tale om almindelig sund fornuft og evenen til at gennenarbejde et design og/eller en tilgang til information for bredere grupper"

selv har jeg beskæftiget mig med internet og brugergrænseflader generelt siden <95
og kunne aldrig på nuværende tidspunkt finde på at tage en teoretisk tilgang til emnet
da min erfaring siger mig at det er erfaring/rutine og "det at have gjort det" der virker ude i den virkelige verden med stramme budegetter, inkompetente projektledere og en generel manglende kompetance til at beskrive sine (virksomhedens) behov. Her hjælper "modeller" og (ofte) utidssvarende analyseværktøjer ikke meget.

når det så er sagt gentager jeg fra tidligere post at uddannelsen absolut ser interessant ud og ganske sikkert kan danne et fornuftigt grundlag for senere kompetance hvis man evner at omsætte teorien til praktisk kompetance.

anyway.. posten handlede jo ikke om hvorvidt udd. inden for informations"videnskab" er godt eller skidt men og casa21 kunne finde folk til sit projekt, dertil skulle du have nok at gå videre med fra begge fronter...
held og lykke med det hele :-)

//M6
Avatar billede abrjonline Nybegynder
17. maj 2007 - 02:30 #13
Nu vil jeg faktisk give mobius ret....

Det handler også om sund fornuft. Jeg har gennem 10 år lavet hjemmesider og arbejdet med brugervenlighed på fritidsbasis. Der er få sider hvor man kan ANALYSERE sin hjemmeside og se hvilke resultater det udfylder.

Jeg ville godt kunne analysere en hjmmeside ud fra brugervenlighed men casa21, du vil nok støde på mange som analysere hjemmesider på forskellige måder da der ikke er et FAST kursus eller en fast form du kan køre ud fra. Ja man kan godt få en uddannelse, men fordi man har læst forskellige bøger er det ikke ensbetydende med at man kan skrive den nye gyldendals ordbog.

Casa21 hvis du er interesseret i at høre mere fra mig så kan du evt kontkate mig.

Mvh
Andreas Jensen
Http://www.abrj.dk
Avatar billede abrjonline Nybegynder
17. maj 2007 - 02:30 #14
håber det kunne bruges