Avatar billede bbrockie Nybegynder
14. februar 2007 - 07:14 Der er 9 kommentarer

Hvordan laver jeg en WLAN0 og LAN1 bridge?

Hej folkens
Jeg har en bærbar PC der kører Windows som jeg gerne vil få koblet på mit lokale netværk ved hjælp af trådløst net. Jeg har installeret et trådløs netkort på min stationære Fedora Core 6 som min bærbare PC er koblet til; men jeg kunne godt tænke mig at den bærbare fik forbindelse til lokalnetværket, og dermed også internettet.

Jeg har Squid installeret på linux maskinen, er det muligt at bruge denne proxy til at få en internetforbindelse eller kommer man ikke udenom at lave en bridge, og i så fald hvordan laver jeg denne?

På forhånd tak :)
Avatar billede bbrockie Nybegynder
14. februar 2007 - 07:15 #1
Der skal lige tilføjes at WLAN0 er sat op ved hjælp af ndiswrapper, da jeg desværre ikke kunne finde en linux driver til mit Linksys WMP11 v4 trådløse netkort. Ved ikke om dette får betydning; men så er det bekendtgjort om ikke andet ;)
Avatar billede x86 Nybegynder
14. februar 2007 - 09:01 #2
Har opsat mit trådløse netværk således og kører fint, måske kan det gi dig nogle ideer.

http://slack.dk/pub/wl.gif
Avatar billede khals Nybegynder
14. februar 2007 - 22:20 #3
Mange tak for hjælpen; men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal bruge det billede til :(
Min netværksopsætning ser således ud <a href="http://i175.photobucket.com/albums/w130/bbrockie/network.jpg">http://i175.photobucket.com/albums/w130/bbrockie/network.jpg</a> - Det er linux maskinen (Ill. 1) og den bærbare (Ill. 2) jeg har bøvl med.
Avatar billede khals Nybegynder
14. februar 2007 - 22:21 #4
Ups.. var ikke klar over hvordan experten håndterede urls. Det er altså http://i175.photobucket.com/albums/w130/bbrockie/network.jpg ;)
Avatar billede langbein Nybegynder
24. februar 2007 - 19:58 #5
"eller kommer man ikke udenom at lave en bridge,.."

Det er vel heldst en routing function du skal ha opp og ikke en bridge.

Både den løsningen som er beskrevet av x86 og den løsningen som er beskrevet av khals kan jo fungere. khals sin løsning ser ut til å være bygget over ordnær nat router pluss en ekstra 2 por Linux router med trådløst kort.

Å sette opp et trådløst kort slik at det fungerer som access punkt og i stedet for klient krever jo noen små spesialiteter. Husker ikke dette men khals sitter kanskje på denne info'en ? (Har hatt en beskivelse av dette men vet ikke hvor den ble av.)

Ellers så er jo router funksjonen nokså rett fram å sette opp hvis khals sin løsning kan brukes.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
25. februar 2007 - 00:15 #6
Hej langbein, khals' kommentar var en fejl fra min side. Jeg hjalp en kammerat med at opsætte sin konto her på eksperten; men glemte desværre at logge ham af før jeg selv skrev ovenstående :)

Linux maskinen på illustrationen er en almindelig maskine på netværket. Jeg kunne godt tænke mig at den bærbare fik en IP i 192.168.2.10x klassen således at den fungerede som en part af lokalnettet.

Det er en del år siden jeg sidst arbejdede med linux netværk så jeg er noget grøn på området igen. Kan du venligst forklare mig hvordan jeg får sat en route op?

På forhånd tak :)
Avatar billede langbein Nybegynder
25. februar 2007 - 02:27 #7
Joda, jeg holder jo på med å lage en firewall script generator. Det mangler en hel del i forhold til det endelige målet, men det fungerer da, for jeg bruker en firewall/delt internett forbindelse laget med denne akkurat nå ..

http://www.linuxfirewalls.info/fwtools/gatew-1w-stf-simp/

Er glad for enhver testing og tilbakemelding. Hvis du brukes noe annet enn eth0 og eth1 som nettverksoppkoplinger så må dette redigeres om.
Avatar billede langbein Nybegynder
25. februar 2007 - 02:32 #8
Jeg fant ellers også noe her som kanskje kunne være interessant å prøve ut ??
http://www.wifi.com.ar/english/cdrouter.html
Avatar billede bbrockie Nybegynder
20. marts 2007 - 16:16 #9
Hej langbein og mange tak for din tid og hjælp :)

Jeg fik desværre ikke meget ud af din script generator da jeg ikke er for skrap til linux. Linux LiveCD Router ser heller ikke ud til at være det jeg er ude efter, da jeg stadigvæk har brug for at køre FC6 på denne maskine.