Avatar billede asserp Nybegynder
13. februar 2007 - 00:06 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

64bit eller 32bit vista

jeg har købt en dell for ca. et år siden den har en pentium d830 2gb ram, nvidía kort med 256 mb ram (kan ikke huske hvilken et det er), windows xp osv.
Jeg har nu tænkt mig at købe Vista Home Premium, men skal det være 64bit eller 32bit. så vidt jeg ved så kan 32bit applikationer køre på 64bit, men ikke omvendt, så ville det jo være dumt at købe 32bit når min computer kan køre 64bit. jeg ved godt at man ikke bør opgradere til vista pga. kompatiblitets problemer, men jeg bruger kun min computer til at surfe, netbank og musik.
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 00:10 #1
hvis du kan køre 64bit så ville jeg også gøre det;)

ps. FÅR DIG FLERE RAM!! Vista sluger lige 1 GB
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 00:10 #2
ahh.. sorry.. læste at du havde 256mb ram:P men det var gfx kortet;P

ja så vil vista køre fint!
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2007 - 00:16 #3
jeg kører pt 32 bit vista på en amd64 3000+  synes faktisk at 64 versionen var langsommere end 32,  men det kan jo være et tilfælde.
Avatar billede pinball Nybegynder
13. februar 2007 - 00:16 #4
64bit
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2007 - 00:17 #5
jeg ville vælge 32bit, for der er lige pt ikke pokkers mange programmer der kan udnytte 64bit, og langt fra alle er kompatible, og der er også et driver issue med 64bit.
Avatar billede asserp Nybegynder
13. februar 2007 - 00:17 #6
kan f.eks winamp køre på 64bit
Avatar billede asserp Nybegynder
13. februar 2007 - 00:18 #7
ok men kan 32bit programmerne ikke køre i et 64bit system
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 00:19 #8
du kan godt køre winamp på 64 bit
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 00:20 #9
asserp >> 32bit programmer burde kunne køre 64bit.. der er dog nogle som ikke kan.
Dem som kan vil selvfølgelig stadig kun køre som 32bit og du vil altså ikke umiddelbart kunne mærke det går hurtigere
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 00:22 #10
De programmer du ikke rigtig kan få til at køre og som er 32bit programmer er næsten med sikkerhed fordi installeren til dem er 16bit og det giver altså nogle problemer.

32bit programmer med en 32bit installer burde fungere.. og winamp benytter sig er en 32bit installer ved jeg så derfor virker winamp fint.
Avatar billede asserp Nybegynder
13. februar 2007 - 00:24 #11
Så jeg burde altså købe 64bit?
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 00:25 #12
ja! og nu har du selv nævnt dine aktiviteter så kan slet ikke se hvorfor skulle købe 32bit versionen.
Avatar billede asserp Nybegynder
13. februar 2007 - 00:27 #13
Fino så mine graffikkort driver burde virke eller hvad?
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 00:29 #14
du skal bare følge installationsvejledningen...
vista er lidt speciel her synes jeg... bla. skal netværkskablet helst være tilsluttet og med net.. det er normalt ikke så godt med XP da der flyver snavs ind..
og så skal alt ellers bare tisluttes før installationen... alt hvad du har af hardware... men følge installationsvejledningen.. den nævner alt.
Avatar billede asserp Nybegynder
13. februar 2007 - 00:30 #15
jeg er lidt nervøs driver der ikke virker hvad kunne det være??
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 00:30 #16
Jeg tror ikke du får problemer med drivers som SB skrev.
Du skal bare følge vejledningen og så skulle det gerne fungere.
Avatar billede asserp Nybegynder
13. februar 2007 - 00:31 #17
ok send mig et svar så får du point
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2007 - 00:32 #18
der er nu ret mange der har problemer med drivere, men det vil tiden jo vise om du får.
Avatar billede samsayit Nybegynder
13. februar 2007 - 00:54 #19
Når du køber fx. Vista Home Premium, så får du både 32 og 64 bit udgaven. Jeg ved ikke med den danske version, men når man køber den i USA er det en 32 bit udgave, og så medfølger der instrukser for hvordan man for $10 ekspeditionsgebyr kan få 64 bit tilsendt.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
13. februar 2007 - 08:08 #20
Vil lige gøre opmærksom på, at det ikke er alle netbanker der virker under VISTA endnu. Jeg ved BGBANK/DANSKE BANK endnu ikke virker... så hvis det var et af de formål du havde med at bruge VISTA, så overvej det en gang til....
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2007 - 08:21 #21
http://exp.dk/spm/762225 viser også at der er mange der har problemer med drivere under vista (der findes ganske enkelt ikke drivere til spørgers lydkort).
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 08:30 #22
Der 5 kollegaer på mit arbejde som har installeret Vista 64Bit versionen på min arbejdsplads og ingen har problemer med det overhovedet.
Det eneste som ikke kan køre er Visual Studio 2003 men da vi alligevel udvikler i 2005 så er det noget man kan leve med.

Sidder man med oldtids hardware så vil man ikke få glæde af vista nej, men gør man ikke så får man ikke de problemer man finder rundt omkring på nettet.
Når jeg installere vista på min egen bærbare computer så får jeg 100% ikke problemer.
Hvis jeg derimod gør det på min stationære så gør jeg og den er ellers også kompatibel, men ældre!

ps. der var også problemer med SP2 til XP i starten og en masse ballade omkring. Der fløj advarsler rundt omkring på og E om ikke at hente det skidt.
Jeg fik aldrig problemer med SP2 og de fleste har ikke problemer med SP2 i disse dage.

Læs hvad der står på skærmen. Adlyd rådene.. gør hvad der anbefales og så kommer du godt igennem det.
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2007 - 08:39 #23
5 computere er ikke meget at føre statistik på, og man kan på ingen måde sammenligne SP2 problemet med manglende drivere, hvilket qawi udemærket ved, så forstår ikke helt hvorfor det bliver brugt som argument.
Avatar billede asserp Nybegynder
13. februar 2007 - 12:51 #24
bg bank virker fint nok
Avatar billede kalp Novice
13. februar 2007 - 12:54 #25
burde det også da java godt kan køre på vista og uden at have kigget på bg banks netbank så vil jeg gætte på det er er implementeret i java ligesom Dk bank og de fleste andre.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
13. februar 2007 - 13:59 #26
Ok, så er den blevet opdateret inden for de sidste 14 dage, for da fik jeg af vide ved BG support,, at den endnu ikke virkede..  Men det er fint, tak for oplysningerne.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
13. februar 2007 - 20:19 #27
På hvilken adresse kan du logge ind på BgBank ? Jeg kan da ikke få det til at virke ?
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
13. februar 2007 - 20:33 #28
Har fundet løsningen :-) Det virker jo fint med BgBank ;-)
Avatar billede asserp Nybegynder
25. februar 2007 - 23:27 #29
Lige til andre der står i samme sted som mig. LORTET VIRKER IKKE!!! 64bit, ati siger at mit graffikkort virker, men det gør det ikke. Zonealarm virker ikke ja faktisk er der ikke andet end problemer øv. håber at de snart får lettet røven i alle de software firmaer det er vel derfor at vi betaler en formue for deres programmer
Avatar billede screem_brille Novice
25. februar 2007 - 23:58 #30
Avatar billede kalp Novice
26. februar 2007 - 09:22 #31
asserp >> Du skal ind manuelt og hente ForceWare fra Nvidia's hjemmeside. Vista kan ikke selv finde den korrekte driver.

Der står ikke den helt præcise beskrivelse af dit gfx kort, men det er bla. sådan en pakke.
http://www.nvidia.com/object/winvista_x64_100.65.html

Nvidia's produkter er som de selv siger kompatible med Vista.
Avatar billede gooz Nybegynder
16. marts 2007 - 01:16 #32
#christiansenbo: Danske Bank's netbank virker fint her under Vista...