Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2007 - 22:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skjule en partition i Windows Vista

Hej,

Jeg har både Windows XP Pro og Windows Vista installeret på min maskine, er det på nogen måde at skjule den partition som Windows XP er installeret på for Vista ??
Også gerne omvendt :)

Bjarne
Avatar billede samsayit Nybegynder
11. februar 2007 - 19:07 #1
Følgende burde gøre det (instrukser fra engelsk version, håber du kan oversætte det til dansk Windows):

Åben Control Panel > Administrative Tools > Computer Management.
I Computer Management vinduet som åbner, vælg Disk Management. Dette åbner en visning af dine diske og partitioner.
Højreklik på den partition som du ønsker skjult i nuværende OS (dvs. i Windows XP, vælg den partition Vista er installeret på, og omvendt), og vælg Change Drive Letters and Paths...
Her kan du fjerne drevbogstavet - når dette er fjernet, så kan partitionen ikke tilgåes med Windows Explorer.
Bemærk: Du kan til enhver tid tildele drevbogstav igen, og derved gøre partitionen tilgængelig. At fjerne drevbogstavet er IKKE lig med at formettere el. på anden måde ødelægge data på partitionen.

Jeg tror ikke der er nogen måde at gøre det på, hvor du fra fx. Vista kan bestemme at "jeg skal være usynlig for andre"...
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2007 - 21:30 #2
Det har jeg prøvet men jeg kan ikke. Fordi den partition jeg vil gøre det ved er en Primær, Aktiv og 117 andre ting så jeg får ikke lov :(
Avatar billede samsayit Nybegynder
13. februar 2007 - 01:36 #3
Underligt. Jeg har lige prøvet fra min XP installation at fjerne drevbogstavet fra den primære partition som Vista er installeret på - uden problemer...
Avatar billede gratis Nybegynder
13. februar 2007 - 01:55 #4
Det er ikke underligt fordi, XP ka ikke genkende Vista, men Vista kender XP, styresystemer er ikke forudkompatible men bagudkompatible..
Avatar billede samsayit Nybegynder
13. februar 2007 - 16:00 #5
gratis:
Der er jo ikke tale om at det ene OS skal "genkende" det andet, men derimod at man blot vil sørge for at man ved et uheld ikke kommer til at rode i den installation (det drev/partition) det andet OS er installeret på. Disk partitionerne kan du se fra begge OS.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2007 - 17:42 #6
Det er rigtigt, jeg vil have skjult den partition så jeg ikke kommer til at lave et eller andet ved et uheld så enten XP eller Vista ikke virker.
Jeg kan måske godt fra XP men jeg kan helt sikkert ikke fra Vista. Den vil slet ikke lade mig gøre det
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2007 - 17:48 #7
lukker