Avatar billede azidman Nybegynder
09. februar 2007 - 09:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

AC/AC converter

Hey
Er igang med et projekt der kræver en konventering fra 230VAc/50Hz til 24VAC/50Hz. Det ønskes at den skal indbygges i et kredsløb. Leder derfor efter et par links eller bøger hvor jeg kan  finde info til at bygge en.
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 09:35 #1
det er en ganske alm nettrafo du leder efter, dem kan du købe i alle elektronik forretninger, du skal vide hvor meget strøm den skal kunne levere.
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 09:36 #2
det kan IKKE svare sig at få fat i viklemaskine, osv for selv at lave en ;)
Avatar billede azidman Nybegynder
09. februar 2007 - 09:39 #3
Joo glemte vist at skrive den skal være some SMPS. Det anden løsning er for dyr.
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 09:44 #4
det er forkert, en AC-AC converter med SMTP teknik den er mange mange gange dyrere end en alm trafo

En AC-AC converter med SMTP teknik (som faktisk kun benyttes i UPS) laver først netspændingen om til DC, for at lave det om til AC igen, og det er ikke et pænt signal der kommer ud, der er intet støj i signalet ved brug af en nettrafo (udover det der også er på primær siden, men det nedtransformeres i trafoens omsætningsgrad.)
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 10:13 #5
her er nogle f.eks ved ikek om du kan bruge dem da jeg ikke kender dit strømforbrug.

http://www.brinck.dk/
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 10:14 #6
Avatar billede azidman Nybegynder
09. februar 2007 - 10:31 #7
Den der kræver 24VAC er et 12 thermoventiler der hver trækker 2W. Har designet en Linær PSU til projektet. Der var dog et ønske om at spare penge og plads
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 10:33 #8
ok, men kører de på AC ? i så fald er det både plads og økonomisk fjollet at ville benytte en AC-AC converter, hvor mange ventiler skal den trække ?
Avatar billede azidman Nybegynder
09. februar 2007 - 10:37 #9
12 stk. ventiler og de køre 24VAC/2W. Som jeg har lavet er en traffo på 24VAC og derefter et lille linær DC strømforsyning. Men efter hvad du kan sige kan det nok ikke gøre billigere end det som det er nu
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 10:41 #10
det er også den mest fornuftige (læs billige måde, og mindste måde pladsmæssigt)
Avatar billede azidman Nybegynder
12. februar 2007 - 08:04 #11
Så er der lige et par point til dig
Avatar billede azidman Nybegynder
12. februar 2007 - 08:04 #12
Ahh fejl i lortet