Avatar billede stiletto78 Nybegynder
09. februar 2007 - 09:24 Der er 20 kommentarer

slut med Norton og hvad så?

Min nykøbte (2mdr.) HP laptop havde Norton (fuld pakke) installeret ved ankomst, og det har somsådan fungeret ganske fint.
Men nu er det slut prøve perioden er ovre og nu skal der betales, eller rettere det skal der ikke fordi jeg vil ikke købe den, eller rettere det ville jeg nu gerne hvis jeg havde råd :-)

så hvad er løsningen (gerne gratis)
hvis jeg skal være på toppen med Firewall og Antivirus..?

kiggede på spywarefri som ser ud til at være et glimrende initiativ, gratis løsningen virker dog lidt uoverskuelig for en it padde som mig, kender i til andre mere tilgængelige alternativer som ikke kræver datamatiker udd. for at komme igennem?
Avatar billede boxer Nybegynder
09. februar 2007 - 09:30 #1
Løsningerne fra Spywarefri indeholder faktisk dem der er værd at tage med :)

Jeg har selv prøvet forskellige anvivirus programmer - både købe og gratis.
Jeg har ikke fundet en der fungerer bedre en Kaspersky Antivirus - det er den eneste jeg ikke på et eller andet tidspunkt har været irriteret over.
Download en prøveversion og se om det er noget for dig.
Husk at afinstallere Norton korrekt. Fortæl os hvilken versione du har og vi skal finde et link til en uninstaller.

Vedr. firewalls så er den nemmeste jeg har haft med at gøre, Sygate. Nogen vil nok sige at den er forældet da der ikke laves opdateringer til den, men en nemmere Firewall fås ikke.
Den kan hentes her:
http://www.tucows.com/preview/213160
Avatar billede bjarne-b Nybegynder
09. februar 2007 - 09:31 #2
Jeg har en fri version af avast antivirus, og har aldrig haft problemer med virus osm den ikke har kunnet klare. Oveni har jeg installeret windows defender som antispyware. Jeg ved ikke om defender er det bedste antispyware program på markedet, men det virker upåklageligt.

http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. februar 2007 - 10:10 #3
Jeg kører med AVG free edition og Ad-aware og det er rigeligt for mig. Har kun windows firewall og den firewall der ligger i min router. Dette har altid været rigeligt for mig, men jeg er også selektiv med hvilke sider jeg besøger, så det er yderst sjældent der er brug for disse programmer, tror AVG har fundet 3 virus på de sidste 8 mdr..

AVG Free
http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/2/

Ad-Aware
http://www.download.com/3000-2144-10045910.html
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
09. februar 2007 - 11:29 #4
tak for input, jeg læser lige op på det og vender tilbage .)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
09. februar 2007 - 11:52 #5
denne sikkerhedspakke kan også anbefales http://arlet.dk/pakke.htm
Avatar billede vejmand Juniormester
09. februar 2007 - 12:28 #6
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
09. februar 2007 - 19:53 #7
okså :-)

nu har jeg fjernet norton (helt og aldeles idfra linket 12.28.41)
og installeret Avast antivirus og sunbelt Kirio firewall
samt hentet (ikke installeret endnu) Spywareblaster og Spywareguard og IE-SPYAD

det ser ud til at virke altsamme og installationer forløb uden problemer
MEN
ved opstart for jeg nu denne grimme meddelelse (windows popup):

Titel: Embedded Security Status Applet
besked: Catastrophical Error
knap: OK

men derudover kører alting normalt
Jeg går udfra at det er noget indbygget windows/HP/Norton et eller andet
men hvad skal jeg gøre, er det så catastrophic som window mener :-)
?
Avatar billede vejmand Juniormester
09. februar 2007 - 20:02 #8
Har du opdateret Avast Antivirus efter du har installeret den?
Hvis ikke, så prøv om det hjælper....
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
10. februar 2007 - 08:44 #9
error beskeden var der også før jeg installerede den nye antivirus og ja, jeg har efterfølgende opdateret det hele i dag, fejlen er der stadig :-/

jeg har før set "critical" erroes på min anden maskine (fx hvis jeg lukker ned midt i en opdatering eller med programmer åbne og windoes starter med at sige "the system has revcovered from a serious error", men "catastrophical error" har jeg dog aldrig set før :-) - men det MÅ hænge sammen med HP og norton som indbygget prog.
Har søgt på nettet men kan ikke finde noget om det :-(
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
12. februar 2007 - 16:17 #10
?
12. februar 2007 - 16:56 #11
For en go' ordens skyld - må vi lige se/læse en HiJackThis Log ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
12. februar 2007 - 19:18 #12
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 02:16:59, on 13-02-2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\IFXTCS.exe
C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\Program Files\WIDCOMM\Bluetooth Software\bin\btwdins.exe
C:\WINDOWS\system32\IFXSPMGT.exe
C:\Program Files\Sunbelt Software\Personal Firewall\kpf4ss.exe
C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LSSrvc.exe
C:\Program Files\ProtectTools\Embedded Security Software\PSDsrvc.EXE
C:\Program Files\Sunbelt Software\Personal Firewall\kpf4gui.exe
C:\WINDOWS\system32\mqsvc.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\Shared\hpqwmiex.exe
C:\WINDOWS\system32\mqtgsvc.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\Program Files\HPQ\IAM\bin\asghost.exe
C:\Program Files\Sunbelt Software\Personal Firewall\kpf4gui.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\ProtectTools\Embedded Security Software\PSDrt.exe
C:\Program Files\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
C:\WINDOWS\system32\AccelerometerSt.exe
C:\Program Files\Java\jre1.5.0_10\bin\jusched.exe
C:\Program Files\Hp\HP Software Update\HPWuSchd2.exe
C:\WINDOWS\System32\DLA\DLACTRLW.EXE
C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\Program Files\hpq\HP Wireless Assistant\HP Wireless Assistant.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\QlbCtrl.exe
C:\WINDOWS\SMINST\Scheduler.exe
C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\1.2.908.5008\GoogleToolbarNotifier.exe
C:\Program Files\Common Files\Ahead\lib\NMBgMonitor.exe
C:\Program Files\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
C:\Program Files\WIDCOMM\Bluetooth Software\BTTray.exe
C:\PROGRA~1\HPQ\Shared\HPQTOA~1.EXE
C:\Program Files\WinZip\WZQKPICK.EXE
C:\PROGRA~1\WIDCOMM\BLUETO~1\BTSTAC~1.EXE
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\hj\alternativ.exe

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.hp.com
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,ShellNext = http://www.hp.com/
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 5.0\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\System32\DLA\DLASHX_W.DLL
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_11\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar2.dll
O2 - BHO: QUICKfind BHO Object - {C08DF07A-3E49-4E25-9AB0-D3882835F153} - C:\PROGRA~1\TEXTware\QUICKF~1\PlugIns\IEHelp.dll
O2 - BHO: HP Credential Manager for ProtectTools - {DF21F1DB-80C6-11D3-9483-B03D0EC10000} - C:\Program Files\HPQ\IAM\Bin\ItIeAddIN.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar2.dll
O4 - HKLM\..\Run: [MsmqIntCert] regsvr32 /s mqrt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMAXPnP] C:\Program Files\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMAX] C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe /tray
O4 - HKLM\..\Run: [AccelerometerSysTrayApplet] C:\WINDOWS\system32\AccelerometerSt.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre1.5.0_11\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [PTHOSTTR] C:\Program Files\HPQ\HP ProtectTools Security Manager\PTHOSTTR.EXE /Start
O4 - HKLM\..\Run: [HP Software Update] C:\Program Files\Hp\HP Software Update\HPWuSchd2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [DLA] C:\WINDOWS\System32\DLA\DLACTRLW.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [hpWirelessAssistant] C:\Program Files\hpq\HP Wireless Assistant\HP Wireless Assistant.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CognizanceTS] rundll32.exe C:\PROGRA~1\HPQ\IAM\Bin\AsTsVcc.dll,RegisterModule
O4 - HKLM\..\Run: [QlbCtrl] %ProgramFiles%\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\QlbCtrl.exe /Start
O4 - HKLM\..\Run: [Cpqset] C:\Program Files\HPQ\Default Settings\cpqset.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Recguard] C:\WINDOWS\Sminst\Recguard.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Reminder] C:\WINDOWS\Creator\Remind_XP.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Scheduler] C:\WINDOWS\SMINST\Scheduler.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATICCC] "C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\cli.exe" runtime -Delay
O4 - HKLM\..\Run: [WatchDog] C:\Program Files\InterVideo\DVD Check\DVDCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKCU\..\Run: [swg] C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\1.2.908.5008\GoogleToolbarNotifier.exe
O4 - HKCU\..\Run: [BgMonitor_{79662E04-7C6C-4d9f-84C7-88D8A56B10AA}] "C:\Program Files\Common Files\Ahead\lib\NMBgMonitor.exe"
O4 - Global Startup: Acrobat Assistant.lnk = C:\Program Files\Adobe\Acrobat 5.0\Distillr\AcroTray.exe
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = C:\Program Files\Common Files\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe
O4 - Global Startup: Bluetooth.lnk = ?
O4 - Global Startup: DVD Check.lnk = C:\Program Files\InterVideo\DVD Check\DVDCheck.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Global Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Program Files\WinZip\WZQKPICK.EXE
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Send To &Bluetooth - C:\Program Files\WIDCOMM\Bluetooth Software\btsendto_ie_ctx.htm
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_11\bin\npjpi150_11.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_11\bin\npjpi150_11.dll
O9 - Extra button: @btrez.dll,-4015 - {CCA281CA-C863-46ef-9331-5C8D4460577F} - C:\Program Files\WIDCOMM\Bluetooth Software\btsendto_ie.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @btrez.dll,-4017 - {CCA281CA-C863-46ef-9331-5C8D4460577F} - C:\Program Files\WIDCOMM\Bluetooth Software\btsendto_ie.htm
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O12 - Plugin for .spop: C:\Program Files\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.hp.com
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O20 - Winlogon Notify: IfxWlxEN - C:\WINDOWS\SYSTEM32\IfxWlxEN.dll
O20 - Winlogon Notify: OneCard - C:\Program Files\HPQ\IAM\Bin\AsWlnPkg.dll
O23 - Service: Adobe LM Service - Adobe Systems - C:\Program Files\Common Files\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: Bluetooth Service (btwdins) - Broadcom Corporation. - C:\Program Files\WIDCOMM\Bluetooth Software\bin\btwdins.exe
O23 - Service: hpqwmiex - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program Files\Hewlett-Packard\Shared\hpqwmiex.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - c:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: Security Platform Management Service (IFXSpMgtSrv) - Infineon Technologies AG - C:\WINDOWS\system32\IFXSPMGT.exe
O23 - Service: Trusted Platform Core Service (IFXTCS) - Infineon Technologies AG - C:\WINDOWS\system32\IFXTCS.exe
O23 - Service: Sunbelt Kerio Personal Firewall 4 (KPF4) - Sunbelt Software - C:\Program Files\Sunbelt Software\Personal Firewall\kpf4ss.exe
O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Program Files\Common Files\LightScribe\LSSrvc.exe
O23 - Service: PC Angel (PCA) - SoftThinks - C:\WINDOWS\SMINST\PCAngel.exe
O23 - Service: Personal Secure Drive Service (PersonalSecureDriveService) - Infineon Technologies AG - C:\Program Files\ProtectTools\Embedded Security Software\PSDsrvc.EXE
O23 - Service: Symantec Core LC - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
12. februar 2007 - 19:57 #13
Der er dog tilsyneladende ikke 'rester' efter Norton ifølge din log - men

Mht RegBase oprydning kan anbefales ->
RegCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm (Specielt punktet [Problemer]...)
12. februar 2007 - 19:58 #14
Evt.
Prøv denne kommando for at rette fejlen:

Indsæt din WindowsXP Cd i drevet
Luk det vindue som popper op.

Gå i start - kør - skriv: sfc /scannow
Tast enter
Windows Cd skal ligge i drevet under denne kommando.
Du vil ikke få en tilbagemelding om noget er rettet.
Det mellemrum mellem sfc / skal være der.
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
13. februar 2007 - 06:38 #15
der fulgte desværre ingen CD (overhovedet) med laptoppen ALT var pre-installeret i en "klik her så ordner vi det hele" pakke (incl windows og drivere mv.)
:-(
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
21. februar 2007 - 08:03 #16
?
21. februar 2007 - 11:12 #17
Sorry - lige ved at glemme denne . . . .

Nyeste status ?
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
22. februar 2007 - 08:54 #18
ikke meget nyt:
fejl beskeden er der stadig :-(
har kørt en cleaner med CCleaner (flere gange)
har skrevet til levendøren og de siger at ALLE deres HP laptops kommer preinstalleret og helt uden CD eller DVD'er.
Derudover fungere maskinen fint som den plejer
så jeg tror ikke at beskeden er så alvorlig som den ser ud (?)
min firewall (sunbelt) og antivirus (avast) opdaterer dagligt og fungerer begge fint.
22. februar 2007 - 15:13 #19
Et lille cowboytrix:

Yderliger tips: Brug DVALE funktionen !!!

En guide herfra -> http://www.eu-energystar.org/da/da_024.htm#win2kxp

Pointe: Et kort tryk på din PowerON/OFF knap og alt indhold i din fysiske RAM bliver skrevet i én stor fil (af samme størrelse som din fysiske RAM) - og PC'en slukker med det samme HELT. Overstået på ~20-30 sekunder.
Ved PowerON (gen)indlæses indholdet i førnævnte fil tilbage til RAM og vupti er alt hurtigt på plads igen... Overstået på ~20-30 sekunder.
Og du om så har gang i diverse programmer/dokumenter/hjemmeside/mail/musik/spil ... det er præcist hvor du var før...
10. marts 2007 - 00:10 #20
Skal du vide mere ???