Avatar billede spoi Nybegynder
09. februar 2007 - 01:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

lopslag i pivottabel

Hej

Er det muligt at lave et lopslag selv om man ikke helt kender kolonnenummer fra gang til gang men det skal stadig være dynamisk

ridser lige problemet op

Har to pivottabeller med subtotaler. Den ene pivottabel er indkøbslinier og den anden er salgslinier. Begge er for hvert varenummer per uge.

Nu skal dat asamles i et ark hvor der også forekommer nogle begeregninger.

Her er det også varenummer uge for uge.
Tænkte så det så fint enkelt ud. Tog feks for uge 6 og lavede loplsag og i pivottabellen er det kolonne 2.

Men så er det jeg opdager at Der feks ikke ligger nogle indkøb i uge 12 så kan jeg jo ikke bare ghave faste kolonner i mit lopslag.

Kan man på en eller anden måde angive at der med lopslag skl tages kolonnen for uge 12? Ugerne forkommer som overskrifter på både pivottabellerne og i opsamling arket. Please hjælp. Eller ved jeg snart ikke hvordan jeg skal løse opgaven

LN

Nu skal disse data samles i en opsamlingstabel
Avatar billede excelent Ekspert
09. februar 2007 - 06:24 #1
hvordan ser dit OPSLAG ud ?
Avatar billede spoi Nybegynder
09. februar 2007 - 08:42 #2
noget a la- sidder ikke lige ved regnearket

=lopslag($a4;piviotsalg!$A$1:$L$20000;2;falsk)
For uge 6
kolonne 3 for uge 7. Men så er det at det kan ske at det ikke er data i uge 8 så der kan jeg ikke skrive kolonne 4 som den næste.
Så kan på en måde få ugenemmer med ind i valget af kolonne.

LN
Avatar billede stewen Praktikant
09. februar 2007 - 08:49 #3
Kan du ikke bruge GetPivotDato() - når du alligevel har en pivottabel

Der kan du også indsætte cellereference, så den henter de rigtige uger...
Avatar billede excelent Ekspert
09. februar 2007 - 09:43 #4
jeg tror du skal følge Stewens råd,- Livet er for kort til Pivot i min verden :-)
Avatar billede hco Nybegynder
25. maj 2007 - 13:52 #5
Enig, du skal bruge GetPivotData.
Det letteste er at stille dig i den celle hvor du gerne vil have din data fra Pivotabellen. Skriv = og gå over på det ark hvor pivottabellen er og stil dig i præcis den celle som giver dig de data du leder efter.

Tryk på return, og nu står der en GetPivotTable function i cellen.
Så er det bare at Skifte "ugenr" ud med en celle reference og hvilke andre værdier du gerne vil have.

Og til excelent - Pivottabeller er da det mest geniale der findes ;-)

/hco
Avatar billede stewen Praktikant
25. maj 2007 - 14:39 #6
hco, jeg har lige 3 kommentarer (og lad være med at tage dem ilde op - det er ment med et glimt i øjet!):

1) Opgaven er mere end 3 måneder gammel og spoi har ikke reageret på de kommentarer/forslag der er kommet - det er sgu nok en død sild ;-) Han/hun har fundet løsningen eller også har problemet ikke været ret stort!

2) Så vidt jeg husker kan man fjerne getPivotTable funktionen - kender flere gør brug af det.

3) Hvis pivottabeller er det mest genial der findes - så har du ikke set Office 2007 og de OLAP værktøjer der medfølger i Excel... Jeg mener at der i Excel 2007 er utrolig mange forbedringer og muligheder. Nyder at arbejde med det værktøj.

Dog skal man vænne sig til at de har fjernet menupunkterne - Det er lidt mere besværligt at lave egne menupunkter (som nu hedder ribbons) - men så svært er det heller ikke, og slet ikke når man har leget lidt med det, men det var selvfølgelig nemmere da man kunne rette det og tilføje nye punkter i vba...
Avatar billede stewen Praktikant
11. juni 2007 - 19:50 #7
LUKKETID
Avatar billede spoi Nybegynder
03. juli 2007 - 10:55 #8
yep det er for dårligt af mig - men ja fil løst mit problem

Beklager ventetiden

LN