Avatar billede listige_luc Praktikant
08. februar 2007 - 20:27 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Trådløst netværk/internet til stationær og bærbar

Hejsa!

Jeg står for at skulle investere i en bærbar pc med et trådløst netkort, da jeg så også kan bruge internettet på skolen.

Som det er nu har jeg en stationær som er kablet til en router. Jeg får også en ny og hurtigere internetopkobling. Mit problem er at jeg med den nye forbindelse skal til at trække kabler over det hele pga. det kører igennem tlflinjen, og der er kun et tlfstik i lejligheden. Så nu vil jeg investere i noget trådløst, så jeg slipper for kablerne.

Mit spørgsmål er så hvad jeg bør anskaffe mig? Umiddelbart tænker jeg selv et trådløst netkort til den stationære samt et wireless access point eller en wireless router.

Jeg har dog ikke rigtig forstand på de forskellige værdier og tal som netkortene har, jeg ved ikke om jeg skal vælge et USB eller et PCI eller om det skal være router eller access point.

Jeg tænker jo også rent økonomisk, så jeg ser gerne konkrete forslag fra www.edbpriser.dk. Jeg har selv prøvet at kigge, men det var umiddelbart lidt uoverskueligt, når man ikke har forstand på det, og der er forskellige prisklasser.

På forhånd tak. :-)
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 20:32 #1
Avatar billede jacla Nybegynder
08. februar 2007 - 20:37 #3
Avatar billede jacla Nybegynder
08. februar 2007 - 20:39 #4
Undskyld du var hurtigere med et svar :))
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 20:40 #5
jeps ;)
Avatar billede listige_luc Praktikant
08. februar 2007 - 20:50 #6
Jeg kunne godt bruge forslag til et par trådløse netkort. Der står jo en masse tal ved forskellige og priser svinger jo en del. Der er vel noget hastighed i et trådløst netkort? Jeg tænker i forhold til internetopkoblingen, som kan komme helt op på 20 Mbit / 2048 kbit/s. Hvilken hastighed af kort bør vælges?

screem_brille -> routeren du foreslår, hvad er de vigtige specifikationer, som jeg bør se efter? Også bare i det hele taget. :-)
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 20:55 #7
stabilitet, men det er desværre ikke noget man kan se udfra specifikationer, men erfaring, og ovenstående har jeg gode erfaringer med ;)

Du skal have et 54Mb netkort.
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 20:58 #8
Avatar billede listige_luc Praktikant
08. februar 2007 - 21:02 #9
Er der stor forskel på kortene? Der er rimelig forskel i pris alligevel...
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 21:08 #10
ja nogle af det er kun 11Mb (de billigste af dem), sådan et kort vil du ikke have ;)
Avatar billede jacla Nybegynder
08. februar 2007 - 22:16 #11
Her kan du læse om 802.11 (a,b,g,n) standarder

http://www.overclocking.dk/test_show.asp?id=6115
Avatar billede jacla Nybegynder
08. februar 2007 - 22:18 #12
Husk at der er tale om teoretiske hastigheder, du har lidt over det halve i praksis.

vh Jan
Avatar billede listige_luc Praktikant
04. marts 2007 - 21:11 #13
Jeg synes at I begge har kommet med nyttig og brugbar information, så jeg har delt pointene imellem jer. :-)
Avatar billede jacla Nybegynder
05. marts 2007 - 12:14 #14
Så mange tak herfra :)
Avatar billede screem_brille Novice
05. marts 2007 - 12:21 #15
takker ;)