Avatar billede webtee Nybegynder
27. maj 2001 - 00:12 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

10 fingre program

Hej

Jeg har kigget lidt efter nogle programmer til 10 fingre træning. Der er et fremragende program fra www.tastatur.dk/dk/ som hedder \"Keyboard Pro\". Det er bare en demo version man downloader, man mangler SN. Derfor kender i et freeware program der er i samme klasse eller... ;-z)

:) WebTee
Avatar billede parazite Nybegynder
27. maj 2001 - 00:14 #1
Håber ikke du forventer crackz eller SN\'s til programmet. Dem får du ikke her. :)
Avatar billede kapla Nybegynder
27. maj 2001 - 00:16 #2
Avatar billede kapla Nybegynder
27. maj 2001 - 00:17 #3
10Finger® 2.0
10Finger® 2.0 er et IT-baseret undervisningssystem til læsning, indskoling samt skriftlig fremstilling - og metoden er blindskrift. Det anvender en helt ny metodik med tilhørende fagligt indhold, som giver børn en hurtig og tryg indgang til læsningens og skrivningens verden. Kort sagt - 10Finger® er en kanonstart på læsning og skriftlig fremstilling.

10Finger® 2.0 består af et edbprogram med en række øvelser med tegninger, ordbøger med børneord, frekvensord og kerneord, farvelagte illustrationer af fingerstillinger (til udprintning), læsetekster til udvalgte 10Finger®-øvelser samt et forfatterværktøj, så dansklærere selv kan lave nye øvelser. 10Finger® 2.0 er lavet i et samarbejde mellem Jytte Jordal, Bodil & Christian Wang samt en lang række læsepædagoger. Programmet tager udgangspunkt i børnenes finmotorik. Og det kombinerer børnenes aktivitet med computerens muligheder for lyd, billeder og interaktion. Børnene skal således ikke starte med at afkode bogstaver, men deres læse- og skrivekundskaber går gennem den finmotoriske og musiske dør ind i læsningens rum.

Herudover er 10Finger® 2.0 bygget op over disse principper:

Eleverne må ALDRIG skrive noget, der ikke giver mening
Bogstaverne introduceres på basis af flere forhold:
Børnene skal hurtigt få opbygget et operationelt ordforråd.
Vokalerne skal introduceres relativt hurtigt.
Der skal tages hensyn til de små hænder og fingrenes begrænsede rækkevidde.
Der introduceres helst to bogstaver ad gangen, helst i hver sin hånd, og i det omfang det kan lade sig gøre, en konsonant og en vokal.
Specialundervisning
Som det fremgår, er 10Finger® et program, der skal medvirke til at gøre børn bedre til læsning og skriftlig fremstilling. 10Finger® er designet, så også børn med læse- og stavevanskeligheder kan blive dygtigere.

Også til unge og voksne
10Finger® 2.0 kan med fordel benyttes af alle, som har læse-/skriveproblemer - og som tilmed ønsker at lære 10-finger blindskrift. Det kan derfor umiddelbart anvendes på læse- og skrivekurser på ungdoms- og efterskoler, VUCer, AMU-centre og tekniske skoler.

Lav egne øvelser
Forfatterdelen giver desuden underviserne lejlighed til at skabe øvelser, som passer til specifikke faglige ordforråd og idiomatiske udtryk.

Baggrund, pædagogik og anvendelse
Baggrunden for, pædagogikken i og anvendelsen af 10Finger® 2.0 er beskrevet udførligt i programmet.
Avatar billede webtee Nybegynder
27. maj 2001 - 00:34 #4
Jeg kan ikke komme til dette 10 fingre system download, det kræver man betaler for Aftale 1 på over flere tusinde. Det er ikke freeware. Men lyder til at være et perfekt program ligeledes!

Nej jeg forventer selvfølgelig ikke warez stuff her!

:) WebTee
Avatar billede webtee Nybegynder
27. maj 2001 - 00:43 #5
Forøvrigt så kommer vi fra samme by Parazite, pigernes by kaldes den vel snart og ikke bilernes. Århusbakken kicks! ;-)
PS: Hvorfor kører din website ikke..? *LOL*

:) WebTee
Avatar billede hundevennen Nybegynder
27. maj 2001 - 00:55 #6
Avatar billede pringle Nybegynder
27. maj 2001 - 14:38 #7
Der er efter sigende et spil udviklet med henblik på at træne 10-fingersystemet på en underholdende måde. Har ikke selv spillet det, men det var måske værd at lede efter:

Typing of The Dead