Avatar billede papskib Nybegynder
08. februar 2007 - 17:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

installation af xp på ny comp

hey

jeg har lige købt en ny comp og sidder nu og skal installere win xp... men hvordan skal det gribes an? Jeg har absolut ingen erfaring med det. Jeg smed min xp cd i og jeg blev her bedt om at vælge hvilke partition der skal installeres på... her har jeg kun et valg og det er en partition på 131GB hvilket undrer mig da min hd er på 250GB... er der nogen der gider skrive en guide for begyndere eller linke til en så jeg ved hvad jeg skal gøre...

har kigget på denne side
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
men der er ikke diskettedrev i min nye comp...

håber i vil hjælpe... tak
Avatar billede vejmand Juniormester
08. februar 2007 - 17:30 #1
Avatar billede papskib Nybegynder
08. februar 2007 - 17:34 #2
http://topdata.dk/product.asp?product=3492&sub=260

det er denne comp det drejer sig om...
@vejmand din side svarer ikke rigtig på mit problem med partitionen på 131GB...
Avatar billede peet-49 Novice
08. februar 2007 - 17:35 #3
Du skal have et OS med mindst SP1 på.
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 17:36 #4
lav en slipstreamed cd, ved hjælp af nlite fra nliteos.com der kan du både integrere Service pack, hotfixes, drivers, og ændre på en masse ting, fjerne de ting du ikke skal bruge osv. og er ganske nemt at bruge.
Avatar billede papskib Nybegynder
08. februar 2007 - 17:49 #5
jeg vil helst ikke begynde at begynde at lave andre cder...

@peet-49 jeg har læst noget om at jeg kan installere på partitionen med 131Gb og så efterfølgende lægge sp1 og sp2 ind, hvilket skulle gøre at resten af pladsen på partitionen skulle komme frem... er det en mulighed?
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 17:53 #6
ja men du kan ikke lave en partion, du vil ende med 2 partioner, og hvorfor vil du ikke lave en ny install cd ? (du er jo bedre sikret når SP2 er installeret fra starten)
Avatar billede papskib Nybegynder
08. februar 2007 - 17:59 #7
okay men hvis jeg laver en slipstreamed cd så forsvinder problemet med de 131GB, men bliver det et problem at jeg ikke har diskettedrev mht de der drivere der bliver nævnt på ovenstående links?
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 18:00 #8
nej dem integrerer du nemlig på samme skive ;)
Avatar billede peet-49 Novice
08. februar 2007 - 18:28 #9
Du kan i diskhåndteringen lave en partition på resten af disken.
Avatar billede hcma Novice
08. februar 2007 - 18:33 #10
XP uden sp2/sp2 kan IKKE læse partitioner større end 137 GB ( eller rettere 131/132 GB).  Efter install af sp2 skal du gå ind i Kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration og få "aktiveret" det der mangler.
Du vil så sidde med minimum 2 partitioner, hvilket heller ikke er at foragte (har selv delt min egen op i 4 partitioner)
Avatar billede papskib Nybegynder
12. februar 2007 - 12:25 #11
jeg vil gerne henvise jer til
http://www.eksperten.dk/spm/762060