Avatar billede kimjjj Nybegynder
07. februar 2007 - 20:56 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at installere grafikkort

jeg har netop købt dette grafikkort : http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=211505
og har problemer med at få det til at virke. Da jeg først satte det i og startede op var skærmen grumset og flimret men jeg kunne lige akkurat se at installere driverne med den medfølgende cd, men da jeg derefter genstartede computeren kom der blot en sort skærn frem hvor desktoppen skulle være. Kan nogen hjælpe mig ?

Jeg bruger en P4 med AGP.
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2007 - 21:07 #1
Prøv at gå i bios og check om dit AGP grafikkort er aktiv eller om dit on-board grafik stadig er sat til Enable - hvis ja så sæt den til Disable eller AGP mode
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 21:07 #2
kan du starte i fejlsikret tilstand ? (tryk F8 under opstart)
Avatar billede halifax Nybegynder
08. februar 2007 - 01:47 #3
Jammen, jammen....  skulle du ikke blot have højreklikket den sorte desktop og valgt egenskaber, og så kan du sætte dit wallpaper og indstille  opløsning, antal farver osv?
Tjek endvidere dit DirectX - kør dxdiag.exe
Avatar billede kimjjj Nybegynder
08. februar 2007 - 05:38 #4
1) Jeg tog mit gamle grafikkort ud af den slot jeg vil bruge det nye i, så slot'ten skal vel stadig være aktiv, eller hvad ? Jeg prøvede dog at se mig omkring i BIOS'en, hvilket jeg aldrig har gjort før, og kunne ikke finde de oplysninger. Måske du kan fortælle mig præcist hvor jeg kan finde dem ?
2) Jeg kan lige akkurat starte i fejlsikret tilstand, dog med det samme resultat som før jeg installerede driverne, dvs. med grumset og flimret skærm og streger op og ned af skærmen, og når jeg flytter musen bliver skærmen "hvidgjort" af det område musepilen berører, så det er svært at gøre noget som helst.
3) Når jeg siger at skærmen er sort mener jeg HELE skærmen så der er ikke noget at se på selvom jeg højreklikker. Hvad leder jeg efter hvis jeg kører dxdiag.exe ?

Nu er computeren iøvrigt også begyndt at genstarte af sig selv kort efter skærmen er gået sort.

Mange tak for interessen.
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2007 - 17:25 #5
OK, gik udfra at det var et on-bord kort der var i før.

Prøv lige at pille dit grafikkort ud af soklen, således der IKKE er et kort i maskinen
Start maskinen op UDEN grafikkort i 1 minuts tid, så den lige registre at der ikke er noget kort i maskinen.
Sæt dit nye kort i og start op.

Er dit Windows fuldt opdateret ? - ellers gør det

Hent evt. driver til Gforce grafikkort?
http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Nyeste directx installeret ?
http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx?url=/windows/directx/downloads/default.htm
Avatar billede kimjjj Nybegynder
08. februar 2007 - 18:54 #6
Jeg startede computeren et minut uden grafikkort. Det gjorde ingen forskel. Windows er fuldt opdateret. Driverne kommer med en cd, så jeg går ud fra de er helt nye. DirectX er installeret. Skærmen går stadig sort i samme øjeblik intromelodien normalt ville spille og desktoppen komme frem. Jeg forsøgte at starte op med den senest virkende konfiguration og det virkede et lille øjeblik hvoe desktoppen rent faktisk kom frem, men computeren genstartede så af sig selv efter 5-6 sekunder. Andre forslag ? Tak.
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2007 - 19:00 #7
Nu er det vel ikke sådan, at dit bundkort kun understøtter AGPx4.
Det må du kunne se i manualen.
Det er også muligt at du skal opdatere din bios
Avatar billede kimjjj Nybegynder
08. februar 2007 - 19:16 #8
Jo, det er kun AGPx4 men kortet er bagudkompatibelt med det. Opdatere BIOS ? Hvordan bærer man sig af med det ?
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 19:17 #9
AGP 4 og AGP 8 er direkte kompatible.
Avatar billede kimjjj Nybegynder
08. februar 2007 - 19:18 #10
Kunne det tænkes at det er power supply'en den er galt med ? Kortet kræver 350 W. Hvor kan man se hvor mange W. ens power supply leverer ?
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 19:20 #11
ja det står på klistermærket på strømforsyningen hvor meget effekt den kan levere (og især hvor meget strøm på de forskellige spændinger)
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2007 - 19:21 #12
Hvis AGP8 er bagud kompatibel, så er det ikke probs.

Men hvis dit nye kort kræver 350W og din psu kun er på f.eks 400w, så kan det nemt være problemet
Avatar billede kimjjj Nybegynder
08. februar 2007 - 19:23 #13
Hmm, min strømforsyning leverer 300 W. Kan den lille forskel være hele problemet ?
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2007 - 19:23 #14
JA ;o(
Avatar billede kimjjj Nybegynder
08. februar 2007 - 19:23 #15
OK, så må det vel være det. Tak for hjælpen.
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 19:24 #16
haverslev AGP 8 og AGP4 er altid kompatible, de benytter samme spændinger, samme type stik osv, det eneste forskel er at AGP8 teoretisk overfører op til den dobbelte hastighed ;)
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2007 - 19:27 #17
SB OK, har jeg vist også set eller læst et sted, men man glemmer jo :o)

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede kimjjj Nybegynder
08. februar 2007 - 19:27 #18
Hvis du siger at 400W også kan være for lidt, hvor kraftig en strømforsyning mener du så jeg skal købe for at være på den sikre side ?
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 19:29 #19
550W så skulle der være nok ;)
Avatar billede kimjjj Nybegynder
08. februar 2007 - 19:31 #20
OK. Den jeg har nu er en Chieftec. Bør det være samme mærke jeg køber eller gør det ingen forskel ?
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2007 - 19:33 #21
Mærket er sådan set underordnet, jeg går dog efter de mere kendte, samt at Støj niveauet er så lav som muligt
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 19:34 #22
det betyder "stortset" ingenting, nogle er mere lydløse end andre
Avatar billede kimjjj Nybegynder
08. februar 2007 - 19:36 #23
Mange tak.
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 19:37 #24
mener den jeg har er en chill-innovasion, den er jeg godt tilfreds med ;)