Avatar billede leasy Nybegynder
07. februar 2007 - 19:12 Der er 9 kommentarer

GPRS - hvad koster det?

Hej.
Jeg skal på ferie, og vil have min bærbare med så jeg kan komme på nettet og tjekke aktiekurser, mails mv.

Sonofon oplyser det koster 55 Kr/mb trafik, men jeg har ingen anelse  om hvor meget det er i praksis.

Hvor meget vil det ca. koste mig pr. minut at surfe rundt på nettet?
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 19:17 #1
det billigste er helt klart at gå ind på en netcafe, det andet bliver astronomisk dyrt.
Avatar billede intenz Novice
07. februar 2007 - 19:19 #2
Det er ikke til at sige hvor meget der koster pr. minut, da prisen netop afhænger af hvor meget du downloader (hvor store siderne/emails er).
Avatar billede jokkejensen Novice
07. februar 2007 - 20:27 #3
Først start med at slette alt "offline indhold" fra din cache i IE.. Dette gøres gennem internet indstillinger.

Herefter henter du :
http://www.bandwidthmonitorpro.com/

og installerer det..

Med bandwidth monitor, kan du se hvor meget der bliver hentet ned, besøg så de sider du normalt ønsker at se - check mails, og hvad du ellers regner med at skulle gøre..

Så vil du kunne gange antal MB med prisen, og få et fornuftigt skøn over hvad det vil koste...

du har 30 dages trial, så du kan også lave en gennemsnitspris.

Det er en go' ide at have et lignende program installeret hvis du vælger at benytte GPRS, så kan du holde øje med hvor meget du bruger, og ikke blive overrasket når du kommer hjem.
Avatar billede leasy Nybegynder
08. februar 2007 - 07:53 #4
jokkejensen: det lyder fornuftigt - det vil jeg prøve.
Ja, netcafeérne er sikkert langt billigere, men der kan man jo ikke sende eventuele filer fra.
Avatar billede leasy Nybegynder
09. februar 2007 - 08:55 #5
for sa... det er dyrt!!! Jeg hentede ovennævnte program, slettede alt i caschen og installerede programmet.
Opretter forbindelse via GPRS.
sender 1 lille mail fra outlook
kigger forsiden på euroinvestor.dk
og logger ind på eksperten.
Samlet forbrug = 1,6mb = 85Kr !!!
Kan det virkelig passe?

Jokkejensen: sender du et svar
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 09:14 #6
ja men der er dog ting gu kan gøre for at minimere det, du kan slå visning af billeder fra (både på web sider og i mails), det vil spare en del båndbredde, og undgå sider der benytter flash (det fylder en del).
Avatar billede venturer Nybegynder
09. februar 2007 - 09:17 #7
55kr/mb lyder nu også extremt dyrt. Det plejer at ligge i størrelsesorden med 8-10kr/mb.
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 09:22 #8
venturer jeg gætter på det er deres udenlands priser, for som du skriver plejer prisen at være i det område.

en anden ting, der er rigtig mange steder nu man kan købe adgang til hotspots, så en bedre/smartere mulighed må helt klart være at invistere i et trådløst netværtkort (enten indbygget, eller  til PCcard porten, eller USB).
Avatar billede leasy Nybegynder
06. juli 2007 - 17:59 #9
jokkejensen!!! hvis du vil have de 30 point så svar, ellers lukker jeg spørgsmålet om 1 uge.