Avatar billede starbotz Praktikant
07. februar 2007 - 14:42 Der er 8 kommentarer

Hvilket filformat?

Hej med jer,

Lad os sige, at jeg skal have forskellige firmaer til at levere deres logo til mig. Ud fra en XML + XSL fil dannes et PDF-dokument, som skal vise dette logo. Efterfølgende skal dette så printes (ikke trykkes) på en sort/hvid printer. Papiret, som logoet skal printes på vil altid være hvidt.
Logoet skal ikke nødvendigvis være skalérbart, men der er dog en max. bredde og højde i mm, som logoet kan have.

Jeg skal give nogle oplysninger til nogle mennesker, som skal bede om disse logoer fra deres respektive grafiske afdelinger (hvis sådanne findes).

Hvilket format vil jeg bede om dem i? JPEG? PNG? EPS? Jeg skal ikke efterbehandle dem i Photoshop eller noget - det skal være sådan, at jeg kan placere dem det rigtige sted, pege på dem i min kode og så kommer de ud på PDF-printet.

Hurtigt svar ønskes.
Takker :o)
Avatar billede donslund Nybegynder
07. februar 2007 - 14:43 #1
Så er der vist frit slag.

JPG og PNG vil fungere.
Avatar billede starbotz Praktikant
07. februar 2007 - 14:50 #2
Jeg har på et Photoshop kursus skrevet følgende tommelfingerregel ned:
* Skærm (RGB) 72-96 ppi/dpi (fx web, powerpoint)
* Print (CMYK) 150 ppi/dpi (fx visitkort, småtryksopgaver)
* Tryk (CMYK) 300 ppi/dpi

Principielt i mit tilfælde drejer det sig vel egentlig om option 2, ikk?
Avatar billede hcma Novice
07. februar 2007 - 15:48 #3
1. et vektorbaseret format  (stregtegninger; ikke fotolignede ting)
2. eps
3. tiff i 300 ppi
Avatar billede donslund Nybegynder
07. februar 2007 - 18:56 #4
Det er rent faktisk muligt, at gemme jpg i 150 Dpi.
Vist på skærm i ex. Internet Explorer vil logoet se dobbelt så stort ud, men i det script der generer din pdf sætter du billedet til den tiltænkte størrelse hvilket giver logoet i 150 dpi ved print.
Avatar billede spe Nybegynder
10. februar 2007 - 15:28 #5
Så vidt muligt få det i vektorgrafik og dermed i eps format. Dette giver det klart bedste resultat. Altså hcma´s nr.1 bud.
Undgå jpg da dette er et tabsgivende komprimeringsformat.

Dine tommelfinger regler virker nogenlunde fornuftige. Bortset fra det med 72-96 ppi til web m.m.
Din skærm er fuldstændig ligeglad med hvilken opløsning et billede er. Skærmen viser dig et billed ved at bruge en skærmpixel til at vise en billedpixel. Så det afgørende er antal pixels i højden og bredden.
Til print kan du også roligt bruge RGB-farver. Farveprinterens RIB konvertere selv RGB farven til CMYK og gør det ofte bedre end et billedbehandlingsprogram vil gøre.
Avatar billede starbotz Praktikant
31. oktober 2007 - 15:36 #6
hcma og spe > Smid lige et svar, så er der point til jer.
Avatar billede hcma Novice
31. oktober 2007 - 16:05 #7
svar
Avatar billede donslund Nybegynder
07. juni 2010 - 08:09 #8
Luk?