Avatar billede demonbreed Nybegynder
07. februar 2007 - 14:08 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

hvordan sætter jeg mit system op i bios?

Jeg har lige fået mig et nyt system men har problemer med at sætte sata og ide op i bios så windows kan se dem. Så mit spørgsmål vil være hvordan jeg sætter mig bios op på mit p5b-e bundkort så jeg kan se begge dele.

Mit hardware er:
Core 2 duo e6600 cpu
Asus P5b-e bundkort
2 sata harddiske
1 ide harddisk
1 ide dvd drev
og 1 sata dvd brænder
Avatar billede huset Praktikant
07. februar 2007 - 14:10 #1
Du skal installere en driver til din SATA kontroller
Avatar billede huset Praktikant
07. februar 2007 - 14:12 #2
Se sådan på dine IDE diske:

IDE-/ATA-diske har kun 2 mulige identiteter, nemlig: Master eller slave.
Jumper på aktuel disk bestemmer:
Jeg er Master (svarer til "disk1")
Jeg er Slave (svarer til "disk2")
IDE-kablet bestemmer, hvilken som er master og slave. Cable Select.
Avatar billede demonbreed Nybegynder
07. februar 2007 - 14:14 #3
Jeg har installeret en driver til min sata controller, men det kan godt være jeg lige skal prøve at kontrollere mine jumper indstillinger igen. Jeg vender tilbage:)
Avatar billede huset Praktikant
07. februar 2007 - 14:15 #4
Hvis ikke du har driveren på CD, så kan du hente den her
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5B-E
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 14:18 #5
Avatar billede huset Praktikant
07. februar 2007 - 14:19 #6
Ja, det gør det dejligt nemt at overskue når problemet flyder over 2 tråde :(
Avatar billede demonbreed Nybegynder
07. februar 2007 - 15:36 #8
Tak for besvarelserne

Jeg beklager at jeg oprettede to tråde, men jeg mente at det måske ville være en bedre ide at oprette to tråde når mit spørgsmål havde ændret sig - så var min overkrift ikke misvisende.

Jeg har sat mit gamle bundkort op til at kunne kontrollere både sata og ide på samme tid. Der skulle sata bare sættes til at boote som scsi, og så var problemet løst. Det er svært i den bios jeg har nu at se ide-kanalernes tilslutning, og der er simpelthen ikke nogen decideret oversigt over dem, eller også har jeg ikke kunne finde den, men det virker som om mit nye bundkort koncenterer sig kraftigt om sata men lader ide være tilovers i menuen. Der er en funktion der hedder "ide-konfiguration", men når jeg læser i manualen, viser det sig at være en konfiguration af sata, der kan KØRE som ide i stedet for raid eller blive styret af Advanced Host Controller Interface (AHCI). Jeg har sat systemet til at køre over ahci, da jeg gik ud fra at når jumpere var sat rigtigt kunne systemet selv administrere diskene når jeg havde sat min systemdisk op som 1. prioritet i bootorder. Men så fik jeg en blå skærm (bsod) underlogonprocessen i windows, og når jeg prøver at sætte controlleren til ide, kan den simpelthen ikke se mine ide-tilslutninger!

Jeg har installeret driver cden som beskrevet, hvor sata controlleren også blev installeret korrekt. det eneste der ikke er installeret helt som det skal er noget pci, men jeg er ikke sikker på om det er controlleren eller bare mit lydkort den ikke kan finde.
Avatar billede demonbreed Nybegynder
07. februar 2007 - 15:37 #9
jeg håber det beskriver mit problem lidt bedre:)
Avatar billede mtychsen Praktikant
08. februar 2007 - 12:11 #10
Fandt du en løsning?
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2007 - 12:23 #11
Hvorfor spørger du om dette mtychsen ??
Avatar billede mtychsen Praktikant
08. februar 2007 - 14:07 #12
Fordi jeg overvejer at invistere i det ret så dyre P5W64 Pro (tror jeg nok det hedder) fra ASUS. Og jeg har to IDE-HDD der skal køre på dette... men systemdisk bliver nok en raptor.

Og vi må jo lære af hinanden... ikke?
Avatar billede huset Praktikant
16. februar 2007 - 10:53 #13
Har du brug for mere support?
Avatar billede demonbreed Nybegynder
16. februar 2007 - 15:06 #14
Nej, jeg fandt selv ud af det:) jeg havde helt glemt tråden faktisk... Men til Mtychsen kan jeg fortælle at den driver der er med på cd skulle jeg afinstallere og så lade systemet bruge sin standarddriver til ide controlleren. Der var flere andre der havde haft samme problem med 965 chipsettene. Det kan være du løber ind i samme problem:)
Avatar billede demonbreed Nybegynder
16. februar 2007 - 15:06 #15
til huset: hvordan lukker jeg tråden?
Avatar billede screem_brille Novice
16. februar 2007 - 15:12 #16
så lægger du selv et svar, og bagefter kommer der en boks hvor du kan markere dit navn og vælge accepter, derefter er spørgsmålet lukket.
Avatar billede demonbreed Nybegynder
16. februar 2007 - 17:42 #17
svar
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. november 2007 - 22:41 #18
AHCI er ikke understøttet af XP, kun af Vista, samt XP Media Center Edition: http://en.wikipedia.org/wiki/AHCI
Avatar billede demonbreed Nybegynder
15. november 2007 - 07:01 #19
Det fandt jeg jo sådan set ud af ved at læse mig frem til det:-) Jeg har haft to bundkort siden, så tråden kan vist godt betegnes som afsluttet...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. november 2007 - 21:15 #20
Jeg stødte bare lige på det, og faldt over denne tråd. Lukker du?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. februar 2008 - 00:56 #21
?
Avatar billede demonbreed Nybegynder
02. februar 2008 - 16:33 #22
Svar og luk. Beklager det tog så lang tid.