Avatar billede ddn01 Nybegynder
05. februar 2007 - 20:44 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Geninstallering af Windows XP

Jeg har en computer (2.6 Ghz, intel pentium, 524 mb RAM). Den er vel godt og vel 4 år gammel. Jeg kan ikke få geninstalleret Windows XP, under installationen går den i stå.

Grunden til geninstallering, var at den 'frøs' oftere og oftere (noget den har gjort før), hvor eneste løsning var en geninstallering.

Denne gang gik den i stå under kopiering af nye filer fra Windows XP (Pro) CD-en. Så prøvede jeg at slette C-partitionen, men den gik stadig i stå ca. 86% henne i kopieringen af de nye filer.

Hvad mon man kan gøre? Jeg har forsøgt at installere rundt regnet 25 gange i dag ... med nogenlunde samme resultat. Nogen gange når den ikke særlig langt, andre gange som nævnt til 86% ...
Avatar billede haverslev Novice
05. februar 2007 - 21:00 #1
Sørg for følgende:
En ren og fri for ridser og fedtede fingre XP CD(og selvfølgelig en orginal)

Kør IKKE en hurtig formatering vi cd`en, men tag en "normal" formatering.
Hent evt. Killdisk og derved sikre at der ikke er noget rester der forstyrre den nye install.

Prøv at tage dine ram ud af soklen, giv dem en tur med viskelæder - på kontaktfladerne og sæt dem korrekt i igen.
Avatar billede haverslev Novice
05. februar 2007 - 21:01 #2
Avatar billede ddn01 Nybegynder
05. februar 2007 - 21:04 #3
OK - jeg tog selvfølgelig en hurtig formatering... og nu kan jeg slet ikke få lov at formatere (læs=slette partition) mere ... den går i stå midt i :-(
Det der killdisk - kan jeg køre det fra en CD eller hvordan?
og XP CD'en er brugt indtil flere gange med stort held - så den fejler ikke noget.
Avatar billede haverslev Novice
05. februar 2007 - 21:52 #4
Ang killdisk, se under linien:
Guiden tager udgangspunkt i at du downloader og brænder den ISO fil  der er guide til HER
05. februar 2007 - 22:22 #5
Avatar billede ddn01 Nybegynder
06. februar 2007 - 14:24 #6
Jeg har kørt killdisk ... og ved installationen af XP valgte jeg en 'langsom' formatering ... men alligevel er den gået i stå under kopiering af en af filerne ... er der andre gode forslag?
Avatar billede c-holst Novice
06. februar 2007 - 14:53 #7
2 muligheder

hvor mange ramblokke har du? har du mere end en, prøv da en af gangen. husk at den skal sidde i det rigtige slot, tjek manualen

har du adgang til et andet optisk drev(cd dvd) var det en ide at prøve det

husket at installere evt nødvendige drivere til styring af din disk. burde du have på en diskette
Avatar billede c-holst Novice
06. februar 2007 - 14:54 #8
og reset til din bios til default
Avatar billede ddn01 Nybegynder
06. februar 2007 - 18:58 #9
Hvordan får min resat bios til default? Jeg synes kun jeg har 2 muligheder, nemlig: 'Load optimal settings' og 'Load Best Performance settings'.

Hvad er det for drivere til styring af min disk?
Avatar billede ddn01 Nybegynder
06. februar 2007 - 19:00 #10
og sidste spørgsmål: jeg har et andet optisk drev - et DVD drev som er installeret for nylig, men jeg synes ikke jeg kan vælge det som 'Boot Device' i min bios?
Avatar billede haverslev Novice
06. februar 2007 - 19:38 #11
Sæt den til "Load optimal settings" i Bios.

Glem det med den driver.
Hvis du manglede en driver til din disk, så ville du ikke kunne lade windows installere til 86% - den ville slet ikke starte på installationen.

Ang. DVD, det er ikke sikkert dit drev bliver "gendkendt" som andet en et cd-drev eller optisk drev af din nuværende bios version.

Men tror mere det er dine ram, har du prøvet det jeg foreslog, samt det c-holst forslog med mere end en ram blok ?
Avatar billede ddn01 Nybegynder
06. februar 2007 - 20:50 #12
Nå, nu har jeg prøvet det med viskelæderet på RAM-blokken (der var kun én 512 blok, det er den anden PC'er vi har der har 2)... og prøvet med 'load optimal settings' i bios... og den gik i stå igen :-(

Jeg vælger hver gang at formatere (ikke den hurtige), og så går den i stå midt i installationen ... denne gang var det qasf.dll filen, som den ikke kunne installere, og der står så man kan vælge at hoppe den over eller forsøge igen ... men maskinen fryser fuldstændigt, og man kan ikke gøre andet end at genstarte....
Avatar billede haverslev Novice
06. februar 2007 - 20:59 #13
Prøv at fjerne alt unødvendig hardware fra / i maskinen, således der kun lige er det nødvendige for selve installationen - incl. enheder der er tilsluttet usb.
Hvis du har mus/tastatur tilkoblet via USB, så skal de selvfølgelig blive i stikket.
Avatar billede c-holst Novice
06. februar 2007 - 21:27 #14
prøv en anden ramblok...ligner noget jeg engang bøvlede meget med. har du ikke en kan du evt finde en 128/256 pc2100 til ingen penge på qxl

sørg for at det drev du vil installere fra fx sidder alene på det ene idekabel
og at det er jumpet rigtigt
Avatar billede ddn01 Nybegynder
06. februar 2007 - 21:38 #15
Ja, jeg har prøvet at fjerne al unødvendig hardware (inklusive det nye DVD-drev), mus og tastatur er ikke USB ... faktisk er det nu lykkedes mig at fuldføre installationen, dog var der 2 filer den ikke kunne installere hvor jeg bare valgte 'hop over' ...

Det ser ud til at installationen kan gennemføres, hvis man ved hver 'stillingtagen' svarer lynhurtigt ... venter man bare 10 sekunder, så dør den, uanset hvor langt den er kommet - også selvom det er helt i starten hvor man skal tage stilling til om man overhovedet vil installere eller ej ...

Det kunne godt være man skulle forsøge sig med en ny RAM-blok ... kan det mon være forklaringen på den i det hele taget frøs, hver gang man skulle foretage sig noget som helst?

Er der nogen der ved om jeg kan finde ud af hvilke 2 filer der mangler i min installation? Jeg forsøgte at vælge 'R' for reparation af windows installation, men den efterlader mig til sidst med C:\WINDOWS ... og så ved jeg ikke lige hvad jeg skal ...

c-holst - jeg er ikke nogen haj til hardware, er idekablet det brede grå et? Jeg kan nemt tjekke om CD-rom drevet sidder alene derpå, men det med om det er jumpet rigtigt? hmm... hvordan afgør jeg det?
Avatar billede haverslev Novice
06. februar 2007 - 21:50 #16
IDE kablet ER det brede grå kabel.
Bagpå dit CD/DVD drev, er der nogle små ben, de kan jumpes med en lille sort plastik
dims, som så lavere forbindelse mellem de 2 ben den sidder på.
Du kan se om der sidder på som : CS / SL / MA -via et lille diagram ovenpå/bagpå drev

Prøv først om du kan køre en Windows update

Ellers prøv:Klik på START, Klik på KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk mellemrum efter sfc)
Du skal have XP cd`en i drevet
Avatar billede c-holst Novice
07. februar 2007 - 09:04 #17
De to filer kunne evt være filerne til dit chipset, men selvfølgelig også meget andet

Da du forsøgte at lave en repair ved at vælge "R" kom du ind i genoprettelseskonsolen, hvorfra du kan gøre mnage ting, også kopiere evt manglende filer ind i det rette bibliotek, hvis du ved hvilke du mangler.
Avatar billede ddn01 Nybegynder
07. februar 2007 - 14:16 #18
Nu har jeg kørt samtlige Windows updates der var uden problemer, og sfc /scannow viser ingen fejl :-)

Tusind tak for alle de gode råd - det er en fornøjelse man altid kan hente hjælp her, når alt andet ikke virker!
Avatar billede ddn01 Nybegynder
07. februar 2007 - 14:21 #19
Nu mangler jeg så bare at tildele point ... og hvordan er det nu man gør det? eller nærmere hvor?
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2007 - 14:44 #20
Avatar billede ddn01 Nybegynder
07. februar 2007 - 14:54 #21
Sådan, så fik jeg også tildelt point - hvor bliver jeg dog klog(ere) :-)