Avatar billede camsti Seniormester
05. februar 2007 - 14:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

9 radioer i et trådløst netværk

Jeg har opsat trådløst netværk på en kostskole. Radioerne jeg brugte var nogle nyindkøbte Linksys Wap54G.

De er sat op med 3 på hver gang på tre etager. Det betyder at når man står på gang 2 er der i oversigten over trådløse netværk 9 og vælge imellem !!

Kan det gøres enklere eller på en anden måde ?

Mvh
C
Avatar billede leif Seniormester
05. februar 2007 - 14:59 #1
Ja, jeg ville sige kør det hele Repeatet
Avatar billede renehinsch Praktikant
05. februar 2007 - 15:18 #2
Du har misforstået hvordan det sættes op.
Se mit svar på et tilsvarende spørgsmål. http://www.eksperten.dk/spm/758156

leif-> At benytte repeater opsætning vil effektivt halvere den tilgængelige båndbredde for hvert hop og benyttes kun når kablet forbindelse til AP ikke er muligt.
Avatar billede leif Seniormester
05. februar 2007 - 20:54 #3
Så det du mener er at man skal lave samme navn, men forskellige kanaler og samme WPA kode eller hvad ? Hvis man altså kan lave kablet netværk ud til alle APer ?
Avatar billede renehinsch Praktikant
05. februar 2007 - 21:24 #4
Præcis. Det kaldes roaming og er en grundlæggende del at standarden for trådløs kommunikation. Det kendes også fra mobiltelefoni, hvor ingen ønsker at skifte sim kort (læs vælge netværk) hver gang man bevæger sig fra en sendemast til den næste.
Avatar billede camsti Seniormester
06. februar 2007 - 01:48 #5
Skal det forståes sådan at alle 9 radioer skal have den samme SSID - så vil computeren automatisk vælge den radio med det bedste signal ?

Skal de benytte samme kanal ? (hvorfor/hvorfor ikke)
Da jeg bruger 9 radioer er det jo svært og give dem hver sin kanal - især fordi netværket er i et område der i forvejen vrimler med trådløse netværk ...

Jeg formoder at når jeg når til krypteringen - skal de i så fald også have samme krypteringsnøgle ?

Jeg har trukket kabler ud til hver enkelt radio via switches ...
Avatar billede renehinsch Praktikant
06. februar 2007 - 10:16 #6
Ja samme SSID for alle. Du kan kun benytte kanal 1,6,11 og placeret så de radioer med samme kanal er længst muligt fra hinanden. Radoplanlægning er et håndværk i sig selv og fordrer specialviden og værktøjer. Men med disse grundregler skulle du kunne klare dig til husbehov. Det er svært at råde dig vedr interferens fra andre netværk. Det skal måles på stedet. Du kan evt hente en demo af Ekahau Site Survey på www.ekahau.com den kan visualisere dit radiomiljø. Du er også velkommen til at få konsulenthjælp. Det er det jeg laver til daglig hos www.airwire.dk
Avatar billede camsti Seniormester
06. februar 2007 - 13:15 #7
Det kunne være rart og ringe efter konsulenthjælp, men jeg er desværre bange for at jeg får smæk hvis jeg bruger penge på den slags :-(

Jeg prøver og slynge et par spørgsmål ud - og satser på at en eller anden har tid og lyst til kort og kommentere dem ..

Fysisk placering af radioer ? Bygningen er en kostskole med 3 etager (stue, 1. og 2.) med cirka 22 værelser på hver gang. Vægge, lofter og gulve er af beton.
Hvad giver den bedste dækning ? Helt op under loftet, gulvet, midt i mellem ? Radioens antenner kan "knækkes" og drejes .. Skal de pege lige op eller i den retning hvor de andre radioer sidder eller i den retning de skal dække ?

Jeg er godt klar over at det er stort set umuligt og svare på uden at have været der - men et par hurtige retningslinier kunne være rare og have :-)
Avatar billede fp_ca Nybegynder
07. februar 2007 - 22:47 #8
Jeg er IT-ansvarlig på en efterskole og vi har fået et trådløsnetværk - men vi har også problemer det går ned skidet!!

Jeg vil lige sikkre mig at jeg har forstået det rigtigt "renehinsch" jeg/vi skal kun bruge kanal 1,6,11. Jeg på nuværende tidspunkt brugt alle 11 og prøvet at fordele dem så 2 kanaler op af hinanden er længst muligt væk fra hinanden fysisk - Bør jeg istedet (som tommelfinger regl) kun bruge/fordel mine AP´er med kanalerene 1,6,11?
Avatar billede renehinsch Praktikant
08. februar 2007 - 14:14 #9
fp_ca-> Dit setup er ikke godet - det er nok det værst tænkelige. WLAN kanaler er centrefrekvenser og bredder sig over 5 kanaler. Derfor er 1,6,11 det eneste valg hvis man ikke vil have interferens fra nabokanaler. Der er altså kun 3 kanaler at gøre godt med og de skal fordeles så deres placering og sendestyrke give bedst dækning og mindst interferens.
Avatar billede camsti Seniormester
09. februar 2007 - 14:00 #10
Og tjek routeren hvorfra radioerne for internet .. Jeg havde en D-Link router der ustandselig "faldt i søvn" og holdt op med at uddele IP-adresser. Den blev smidt LANGT væk og udskiftet med en Cisco .. Oppetiden på den Cisco har indtil videre været 100% og den har kørt siden 8. januar !
Avatar billede renehinsch Praktikant
09. februar 2007 - 15:05 #11
camsti->Din erfaring deles af mange skoler som starter med at købe billige SOHO produkter. De giver som regel for mange problemer så der er tid og penge at spare ved at investere i "enterprise class". DHCP server må i øvrigt kun køre i eet AP eller endnu bedre leveres af en central DHCP server.
Avatar billede camsti Seniormester
02. marts 2007 - 11:08 #12
Har renehinsch fået de 100 points ? *g*
Avatar billede renehinsch Praktikant
02. marts 2007 - 11:38 #13
Ja tak. Håber du fik forenklet din opsætning