Avatar billede krikand Nybegynder
04. februar 2007 - 21:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kontering ikke betalt og betalt moms

Trods 6 års brug af SummaSummarum er der stadig problemer. Momsangivelse udregnes rigtigt, men jeg får det ikke konteret korrekt. Har prøvet med at kontere sidste dag i kvartalet og når jeg betaler. Jeg kan næsten ikke sige hvordan jeg har gjort, for jeg har prøvet alle mulige og umulige måder. Lige nu er det helt galt. Er ved at afslutte 2006 og oprette nyt regnskab. Kender alt til sikkerhedskopier. Årsregnskab og regnskab 2007 tager momsen med for hele året og har intet i konto Momsafregning. Hjælp en pige.
Avatar billede b_hansen Novice
05. februar 2007 - 09:17 #1
Når du laver momsangivelsen, skal du huske at udkontere de angivne beløb fra 66100 salgsmoms og 66200 købsmoms. Modposten er 66900 Momsafregning. På den måde bliver dine momskonti nulstillet hver gang du angiver momsen, og Momsafregningen nulstilles, når den betales eller refusionen modtages.

Hvis det lyder som helt volapyk, er du meget velkommen til at sende en sikkerhedskopi af regnskabet til mig. Så skal jeg se, om jeg kan gennemskue, hvad der sker.
Avatar billede krikand Nybegynder
05. februar 2007 - 11:53 #2
Det gør Summa jo selv. Hvis jeg sender en kopi, hvordan gør je det
Avatar billede b_hansen Novice
05. februar 2007 - 12:18 #3
Nej, det gør Summa netop ikke. Programmet viser kun, hvordan momsen er specificeret. Men du skal selv foretage selve udkonteringen.

Men prøv at sende en kopi til tinningrevision@yahoo.com

Og send også lige dine momsangivelser. Eventuelt skrevet ind i et regneark eller tekstdokument.
Avatar billede krikand Nybegynder
14. februar 2007 - 22:02 #4
Du skrev:
1. Som jeg troede, kan jeg se, at du IKKE konterer dine
momsafregninger, når du anmelder dem til Skat. Det skal du. Ellers
får du aldrig nulstillet dine momskonti. Fremgangsmåden er denne:
A. Ved indberetningen til Skat, skal du kontere salgsmomsen som en
udgift på 66100,
købsmomsen som en indtægt på 66200. Tilsvarende med EU-moms mv.
Modposten skal være 66900 Momsafregning.

B. Ved betaling/udbetaling af moms/refusion posteres
indtægten/udgiften på Banken med modpost på 66900. Så er
momskontiene nulstillet.

Vil gerne give point, men har glemt hvordan.
Avatar billede krikand Nybegynder
14. februar 2007 - 22:04 #5
Tryk lige på svar, b hansen.
Avatar billede b_hansen Novice
15. februar 2007 - 08:52 #6
ok, her kommer et svar