Avatar billede gisan1000 Nybegynder
03. februar 2007 - 08:40 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken bærbar skal jeg vælge?

Hej alle

Jeg står og skal bruge en ny bærbar. Jeg har før haft en Acer TM 291 LMi, som jeg har været rigtig glad for.
Jeg skal bruge pc'en til bl.a. AutoCad, Photoshop og alm. ting som internet surfing og tekstbehandling.
Jeg vil gerne have en med en 14,1" skærm og der skal være mulighed for at slutte den til en fladskærm.
Derudover skal der være dvd-brænder (gerne double layer), IR/BT og en HD på min. 80 Gb.
Jeg vil også helst have en Centrino igen.

Jeg har selv tænkt lidt på en Zepto Znote 6214W/6314W, hvor den eneste forskel (så vidt jeg kan se) er farven.

Hvis der er nogen, der har et forslag til en passende pc, vil jeg meget høre fra jer.

VH
Gisan1000
Avatar billede huset Praktikant
03. februar 2007 - 09:01 #1
Godmorgen

Er du sikker på 14" ike bliver for lille til dig med henblik på AutoCad og Photoshop.
Her er det jo rart med meget skærmplads :D

Modellen du kigger på har jeg selv, dog i 6314 i hvid.
Jeg bruger den selv til de samme ting som du ønsker, og jeg klager ikke. MEN mange vil hde 14" til disse ting.

Vi har anmeldt både 6214 og 6314 hos os på laptopworld
http://laptopworld.dk/index.php?id=358
http://laptopworld.dk/index.php?id=344

Alternativet kunne være
http://laptopworld.dk/index.php?id=341
http://laptopworld.dk/index.php?id=335

2425 er en toplækker maskine bygget på bl.a 15.4" skærm.

Alle har mulighed for at opfylde dine krav til fulde!
Avatar billede huset Praktikant
03. februar 2007 - 09:26 #3
men et langt dårlige grafikkort og dårligere processor. Det positive er, at den er ret billig.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
03. februar 2007 - 09:31 #4
Men, en udmærket bærbar der passer til det spørgeren omtaler i sin overskrift. ;)
Avatar billede huset Praktikant
03. februar 2007 - 09:38 #5
Hvis man kan lide Acer.
Der er en grund til vi ikke har anmeldt mange af dem. Men iegn er der også mange der godt kan lide dem.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
03. februar 2007 - 10:59 #6
Der står ellers i en gammel meddelelse på jeres hjemmeside - at i har oprettet samarbejde med Acer med test af deres maskiner - så det ser vi frem til. ;)
Avatar billede huset Praktikant
03. februar 2007 - 11:03 #7
Jep, men har du set mange anmeldelser af Acer siden ? :D

Vi skriver alle nyhederne op. Der er også Acer er kontaktede os for at få anmeldt produkterne, men ingen af vores testfolk vil have dem. Trist for Hr. og Fru Jensen
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
03. februar 2007 - 18:23 #8
Hej igen alle sammen og tak for jeres indlæg. Jeg har valgt at få en 14,1" udelukkende af den grund, at jeg ikke gider slæbe rundt på "et stort skrummel", som jeg synes en bærbar er lige så snart den er over 15,4". Så vil jeg hellere have en ekstern fladskærm derhjemme.
Jeg har hørt rygter om at Zepto 6314w bliver meget hurtigt varm - er det rigtigt?

Jeg har også kigget lidt på en Zepto 6615wd, som jo er på tilbud inde på Zeptoeksperten.dk for øjeblikket.

Det var jo også en mulighed...

Jeg er bare blevet lidt "varm" på 6214w - det er en lille fræk maskine :-)

Er der nogen, der ved, om der er problemer med at 6314w bliver hurtigere slidt på knapper osv. Jeg har nemlig hørt, at Apple har haft problemer med deres maskiner, at deres knapper blev slidt, så man kunne se det grå/sorte, der ligger under den hvide "maling".

Derudover vil jeg gerne vide, om der er nogen der har erfaring med/ved, om det er en fordel at vælge "crystal Clear" eller om man skal undgå dette.
Avatar billede huset Praktikant
03. februar 2007 - 18:30 #9
"Jeg har hørt rygter om at Zepto 6314w bliver meget hurtigt varm - er det rigtigt?

Det gør alle maskiner med så kraftige specs. Har selv omtalte, og jeg er meget tilfreds. Hertil er jeg max kræsen pga fagskadning :D

Er admin på laptopworld.dk og har arbejdet med totalt mange maskiner. Denne faldt jeg totalt for.

6615 har et skod tastatur, og ville ikke tage den vs 6314!

Knapperne bliver ikke slidte.
Crystal Clear er en smagssag.
Avatar billede huset Praktikant
03. februar 2007 - 18:38 #10
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=gisan1000&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

Kan du ikke venligst huske at lukke dine spørgsmål når de ikke bruges mere :D

http://expfaq.dk/
Avatar billede mads-3 Nybegynder
05. februar 2007 - 17:50 #11
hvis du beslutter dig for at det skal være en zepto 6214w..
Står selv ved en 6314w i elgiganten :-)
Så skal du nok !så vidt jeg ved! købe den på zeptoeksperten.dk
De er ihvertfald rimelig billige
"power" konfigurationen tror jeg det hedder, til 7700kr med 1.66ghz processor og 1gb 667mhz ram er rimelig voldelig.
Og en ret lækker pris med de specifikationer.
Skærmen er ikke ligefrem høj, men altså det er fint nok. Det er jo også en kompakt PC.
Men hvis du er ingeniør eller noget, og skal arbejde meget seriøst med autocad, skulle du måske se efter et grafikkort der er skabt til det.. Nvidias quadro eller ATI's FireGL..
Men det ved du jo bedst selv hvad dine beov er. Et geforce go 7600 er jo også et super godt kort, især med 512mb ram.. Selvom den ikke kan udnytte det fuldt ud.
I 14.1-15.4" klassen er det jo kun overgået af x1700 og go7700.
Men hvis du er i tvivl om hvad størrelse det skal være, så tag ud i en butik og kig lidt på de forskellige størrelser.
Nu tror jeg jeg vil tage hjemad igen, og lade andre kunder prøve det her bæst ;)
håber min kommentar var til hjælp. Ses
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
05. februar 2007 - 19:06 #12
Tak for jeres indlæg.

Jeg er i gang med uddannelsen til bygningskonstruktør og skal derfor bruge en større maskine end den jeg har i forvejen. Jeg har fået at vide at jeg, for at være sikret de næste 3½ år, helst skal have en bærbar, der har følgende:

Processor: min. Dual core 2 T7400 (2,16 Ghz)
2 gb ram
80 gb harddisk
netkort
trådløstnetkort (skal overholde standard A-G)
Dvd afspiller
Min. 256 mb grafikkort (se evt. www.autodesk.dk for godkendte grafikkort)
usb indgang (min. 2 stk)
Styresystem Windows XP Pro
To processoerer på grafikkortet anbefales

Programmerne pc'en skal køre er primært AutoCad 2007, Autodesk 3D Viz og Microsoft Office pakken.

Jeg kan dog godt nøjes med en mindre maskine, da jeg ikke regner med at beholde den samme i 3½ år  :-)

Hvordan vil I anbefale mig at sammensætte en 6214w/6314w?
Er der en logisk forklaring på, hvorfor 6314w er lidt dyrere end 6214w?

Jeg har også hørt, at AlienWare skulle have nogle brugbare maskiner, men jeg kender intet til dem selv og vil derfor gerne høre, hvis andre har erfaringer med disse og evt kan anbefale en til netop mit behov.
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2007 - 10:13 #13
Grunden til 63xx er lidt dyrere, er grundet farven (sært nok)

AlienWare = engelsk tastatur = du vil hade det. Hertil koster de kassen, og ved reklamation osv, så skal den sendes til udlandet. DET tager tid!

Man kan dog fint vende sig til det, men jeg ville ikke tage den.
Znote 62 0g 6314 kan sagtens klare dine opgaver, men er du nervøs for en 14" skærm, så bør du stile efter Znote 2425 hvis du vil have Znote´s
Avatar billede mads-3 Nybegynder
06. februar 2007 - 15:30 #14
lad for guds skyld være med at købe en alienware.
Det er SÅÅ dyrt, og engelsk tastatur og udlandet hvis der er problemer...
Nej, det kan ikke anbefales.
Jeg tror altså ikke du som "minimum" behøver købe coreduo T7400 2.16ghz.. Som så vidt jeg ved er den kraftigeste bærbar processor PT...
2gb ram burde heller ikke være nødvendigt.

Jeg synes personligt zepto har ødelagt znote 6214, da skærmen er så lille at det er irreterende.
Men tag ud i en butik og kig, og bestem dig for hvilken skærmstørrelse det skal være.
Zepto har ihvertfald nogle gode priser, med deres "high end" computere - i modsætning til andre danske forhandlere.
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
06. februar 2007 - 18:32 #15
Vil der ikke være mulighed for selv at sætte nogle flere ram i senere? - og er det noget man selv kan gøre uden at risikere at ødelægge det hele?  :-)

Jeg er lidt i tvivl om grafikkortet i 6x14w er ok i forbindelse med Autocad / ADT / Viz - det er så vidt jeg kan se ikke på Autodesk's liste over de grafikkort, de anbefaler ( http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/hc?siteID=123112&id=6711853&linkID=2475161 )
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2007 - 18:51 #16
Mads - 3

T7400 er en Core 2 og ikke en Core Duo-

Den vildeste er en 2.33GHz. Hertil er der vildere sager på vej http://tweak.dk/nyheder2.php?id=12976

2GB RAM ville jeg tage, hvis pengene er til det. Det vil de programmer du skal arbejde med elske!

Om Zepto har ødelagt en maskine med 14" kan man jo ikke helt sige. Det er jo en smagssag. Mange elskersågar en 10 0g 12" skærm, så at ødelægge er så meget sagt mads-3 :D

Grunden til du ikke kan se GO7600 på den liste er, at man ofte anbefaler noget man kalder for CAD kort til disse opgaver. Dette er totalt overkill når du ikke skal arbejde MAX dybt med CAD. Hvad angår RAM, så er det ligetil at opgradere selv via en lille klap i bunden af maskinen :D
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2007 - 18:55 #17
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
06. februar 2007 - 19:43 #18
Hvad er forskellen på Core 2 og Core Duo?  :-)

Ang. ram tænkte jeg på at starte med 1 gb og senere putte nogle flere i.
Kan man ikke godt regne med, at de bliver billigere med tiden?
Så kunne man jo evt. starte med 677 mhz og senere "fylde op" eller skifte dem ud med 800 mhz?
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
06. februar 2007 - 20:01 #19
PS. Jeg er ikke helt sikker på, jeg har lukket de spørgsmål, jeg ikke bruger længere. Tror ikke jeg gør det rigtigt  :-)
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2007 - 20:19 #20
Læs det link jeg smed. Du skal markere det/de navne du ønsker at give point og klikke på accepter.

Core 2 er klar til at afvikle 64bits programmer - Vista f. eks
Alt falder med tiden, men ingen grund til at vente. Der vil jo heletiden komme nyt.

Du kan godt bruge 800MHz RAM, men for det første koster de kassen, og som det er nu, så får du ikke 100% udnyttelse for dem
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
08. februar 2007 - 21:18 #21
Er det bedst at købe 2x512 eller 1x1024 mb ram? Jeg har hørt både det ene og det andet...
Er det rigtigt, at der bruges mindre batteri og at pc'en larmer og varmer mindre, hvis man fx. vælger en HD med 5400 omdr. fremfor en 7200 omdr.?
Avatar billede huset Praktikant
09. februar 2007 - 10:08 #22
Jeg ville tage 1024 i ét modul.
5400 vs 7200 betyder minimalt rent strømmæssigt for dig, og larmen er ikke pinefuld bare rolig :D
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
09. februar 2007 - 17:04 #23
-
Avatar billede huset Praktikant
09. februar 2007 - 17:09 #24
kræver du markere et navn og trykker accepter
Avatar billede huset Praktikant
10. februar 2007 - 08:40 #25
Dæo!
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2007 - 10:15 #26
Fik du problemet løst ?
Avatar billede gisan1000 Nybegynder
11. februar 2007 - 18:04 #27
Hej igen og undskyld mit sene svar. Mit net har ikke virket de seneste par dage.
Jeg synes jeg har fået et nogenlunde overblik over, hvilken pc jeg skal vælge.
Jeg er dog stadig lidt usikker på, hvilken pc jeg skal vælge efter jeg har fundet Zartego maskinerne, der også byder på meget for pengene.

Kan jeg ikke få jer/dig til at kigge på dem og komme med jeres mening, når man sammenligner Zepto og Zartego?
Avatar billede mads-3 Nybegynder
11. februar 2007 - 21:23 #28
altså zepto's znote 6214w der får man virkelig noget for pengene...
Deriblandt en 14.1" skærm :-(
Jeg synes personligt det er for lidt, og jeg tror også du vil synes det er lidt, når du skal arbejde med CAD osv.. MEN du skriver i overskriften at du vil have en med 14.1" skærm, så hvis du har set en i virkeligheden og stadig synes det skal være den, så kan jeg bare sige køb zepto 6214w!!! Rigtig godt grafikkort, det bedste du får i en 14-15.4" (på nær måske 7700 og Radeon x1700, men de er ikke bemærkelsesværdigt bedre.)
Jeg synes ikke du skal tage en 6314w og give 1500kr ekstra bare for at få den i hvid istedet for sort (synes selv sort er fedest.)
Hvis du alligevel vil have en 15.4" så har zepto's 6615wd samme specifikationer bare 15.4" skærm
http://zeptoeksperten.dk/Default.aspx?page=Configurator&configurationid=F7NapnRxwn
der er også 2425W, også med samme specs, bare 256mb ram istedet for 512mb på grafikken (betyder ikke ret meget.) Den er billigere, MEN jeg tror nok HUSET siger at den er af lav kvalitet sådan på det ydre..

Så kommer vi til zartego! Jeg blev positivt overrasket da jeg for få uger siden så deres TW3 PM med 1gb ram, 1.83ghz core2duo og 256mb dedikeret geforce go 7400 til 6995kr. Men når den koster 7995kr som den gør nu, så synes jeg ikke det er så overvældende. Med hensyn til grafikkortet er et geforce 7600 dobbelt så kraftigt som et 7400, altså bemærkelsesværdigt bedre. 7400 er et OK kort, men til nye spil og CAD er det ikke det bedste.

Konklusion: Hvis du ved hvordan skærmstørrelser er (ellers så tag ud i en butik og kig) og du vil have en 14.1" så tag zepto 6214w LIGE NU! RIGTIG god maskine, har kun hørt godt om den, frækt design, lav støj og varme, kanongodt grafikkort og en hurtig processor.
Hvis du har set størrelserne, og du vil have en 15.4" vil jeg tro en zartego TW3PM vil kunne gøre arbejdet, selvom jeg ikke ved 100% hvor meget CAD kræver.. Tror altså ikke det vil være det smarteste valg, så måske hellere zepto's 6615WD eller 2425W.
Avatar billede huset Praktikant
12. februar 2007 - 08:02 #29
Jeg ville tage 6214 og at gøre det kort. Den vl opfuýlde alle de krav du stiller den. Hertil dejlig mobil med en lav vægt.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
12. februar 2007 - 10:49 #30
lige præcis.
Tag 6214w :D
Avatar billede huset Praktikant
16. februar 2007 - 10:50 #31
Har du brug for mere support?