Avatar billede asa77 Nybegynder
01. februar 2007 - 17:06 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

XP kan ikke finde Harddisk på min bærbar

HJÆLP....

Pga. meget bøvl med min bærbar besluttede jeg igår mig for at formatere det hele. Jeg lavede en backup og brugte derefter Killdisk til at rense min harddisk. Oprettede en primær partition og formateret harddisken.

Mit problem er nu at når jeg sætter XP cden i skriver den at den ikke kan finde nogen harddisk på min bærbar?

Mangler jeg at gøre noget?

Min bærbar er en Fujitsu Siemens M3438G som fra ny havde to hardiske på 60 gb. Desværre er den ene gået i stykker fordi min computer stallede mens jeg var ved at formatere den, og jeg derfor måtte afbryde strømmen. Siden har jeg ikke kunne få den til at virke. Havde den derfor deaktiveret i XP.

Kan det havde nogen indflydelse på min situation nu?

Har prøvet at fjerne den helt fra systemet men XP siger stadig at den ikke kan finde nogen harddisk. Burden den ikke kunne finde den der sidder i som lige er blevet formateret???

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe...
Avatar billede screem_brille Novice
01. februar 2007 - 17:10 #1
det er fordi du mangler en SATA driver til din controller, det nemmeste er at lave en slipstreamed install cd, med driveren og service pack 2 (hvis den ikke allerede er med SP2) et nemt og godt værktøj til det er nlite kan hentes gratis fra nliteos.com
Avatar billede asa77 Nybegynder
01. februar 2007 - 17:15 #2
hey

Hvad skal jeg gøre inde på nliteos.com?

Har lige hentet nlite v1.3 rc2. Skal jeg brænde den på en cd og så boot fra den eller hvad?
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 17:24 #3
Der skulle meget gerne være en SATA driver på din medfølgende CD med drivers.

Ellers kan du hente den på fujitsu Siemens hjemmeside
http://www.fujitsu-siemens.dk/support/downloads.html
Avatar billede asa77 Nybegynder
01. februar 2007 - 17:25 #4
Hvor finder jeg en SATA driver???
Avatar billede asa77 Nybegynder
01. februar 2007 - 17:27 #5
På fujitsu siemens hjemmeside kan jeg kun finde en der hedder:
VIA SATA RAID VT6421

Er det den jeg skal bruge?
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 17:27 #6
indtast modelnummeret og scrol ned til SATA driver
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 17:28 #7
har du ikke en CD der fulgte med til maskinen.

Under drivers er det en MAKE DISK med SATA driveren. Den skal brændes ud
Avatar billede asa77 Nybegynder
01. februar 2007 - 17:31 #8
Der er ingen MAKE DISK på CD

Under driver er der en mappe der hedder Storage deri ligger der en fil med navnet:
winbond_storage_sc_mmc_v2_0_2002_1107_wxp

er det den?
Avatar billede screem_brille Novice
01. februar 2007 - 17:37 #9
har du et floppy drev i maskinen ? ellers kan du jo ikke angive driveren ved at trykke F6 under install
Avatar billede asa77 Nybegynder
01. februar 2007 - 17:40 #10
nej ingen floppy drev men kan jeg ikke bare copier den til en cd og så trykke f6? eller bliver xp sur hvis jeg skifter cd midt i det hele?
Avatar billede screem_brille Novice
01. februar 2007 - 17:44 #11
det kan du ikke nje, den søger underligt nok kun på floppy drevet (det er derfor jeg skrev du skulle hente nlite, og lave en cd med driveren integreret), du kan samtidig tweake din installation, så den fylder meget mindre, og du bliver fri for at indtaste produkt kode, navn osv.
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2007 - 17:44 #12
Hvordan har du formateret disken? med XP-skiven, eller??
Avatar billede asa77 Nybegynder
01. februar 2007 - 17:47 #13
Synes det nlite virke meget uoverskueligt. Kan ikke finde ud af den guide der er på siden. Hvor skal jeg tage xp fra. Jeg har jo kun xp på en cd nu da jeg har formateret min harddisk.
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 17:48 #14
Kommentar: screem_brille

Der er kommer CD ROM understøttelse for SATA installering. Har det på mine egne maskiner. Visse modleler installere tilmed driveren selv
Avatar billede screem_brille Novice
01. februar 2007 - 17:50 #15
huset hvor den emulerer floppydrevet ? (hvis den sætning giver mening) i så fald er det jo noget nemmere
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 17:52 #16
Fordi der I BIOS er mulighed for boot på CD ROM.

Langt de fleste nye maskiner sælges unden floppy i dag, og derfor er der mulighed for dette mange gange
Avatar billede screem_brille Novice
01. februar 2007 - 17:55 #17
ja, men det er så bios der "snyder" installationen til at tro at der er et floppy drev i , ved at henvise til cdrom drevet istedet for ? (er det korrekt ?)
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 17:59 #18
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 17:59 #19
SB - Ganske korrekt
Avatar billede screem_brille Novice
01. februar 2007 - 18:03 #20
ok, men ville nu alligevel lave en slipstreamed cd, fordi man i samme omgang kan fjerne alt det man ved man ikke skal bruge, og derved optimere installatione (og størrelsen), og lave en masse andre små tweaks en gang for alle.
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 18:07 #21
http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html

http://www.short-media.com/articles/slipstreaming_windows_easy

Det er meeega nemt ;D

Jeg har set flere Lenovo maskiner som låser disken i BIOS så den ikke bre detectes.
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 18:08 #22

Enig
Avatar billede asa77 Nybegynder
01. februar 2007 - 18:09 #23
Skal jeg tage xp fra min CD eller hvad hvis jeg skal lave sådan en slipstreamed cd?
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 18:13 #24
Prøv nu at læse de links jeg har smidt. Det står udførligt beskrevet.
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 18:16 #25
Du kan forsøge at installere denne  VIA SATA RAID VT6421

Der står den er til RAID og kun virker til Home, men se lige om den fejler.
Avatar billede asa77 Nybegynder
01. februar 2007 - 18:19 #26
Men det første nlite beder mig om er at lokaliser Windows installationen...

Det er ikke med i guiden som du har henvist til. Der er første billede http://www.short-media.com/img/4279
Avatar billede screem_brille Novice
01. februar 2007 - 18:23 #27
du indsætter din installations cd, og peger derefter på det drev i nlite
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 18:26 #28
ja eller integrate drivers bagefter
Avatar billede asa77 Nybegynder
01. februar 2007 - 18:26 #29
ok det prøver jeg. Vender tilbage i morgen og giver jer points. Tak for hjælpen indtil nu..
Avatar billede screem_brille Novice
01. februar 2007 - 18:29 #30
smider lige et svar igen så ;)
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 18:29 #31
Du er velkommen.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. februar 2007 - 22:08 #32
Det er glædeligt, at se de 3 herrer igen uden "Skæg og bå briller" :)
Et råd til spørgeren var "slipstreamed install cd" betyder det, at en sata
driver er en driver til alle Sata HD mærker?
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2007 - 22:10 #33
;D