26. maj 2001 - 10:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ram - Blok

jeg skal have købt nogle ram men er meget i tvilv... (kan ikke finde ud af det der med Ram og hvad man skal kigge efter når man skal have nyt) men jeg ved man skal se på sit bundkort

jeg ved dette om mit bundkort:

Slot A til AMD-K7 Athlon processor
AMD 751 og 756 chipset
3 x DIMM RAM sokler (understøttelse for op til 768MB RAM)
1 x AGP slot
5 x PCI slot
2 x ISA slot (ét delt med PCI)
2 x USB porte on board (samt mulighed for tilslutning for 2 ekstra)

men er det nok til at gå hen og købe de ram jeg skal have:

det bliver en af disse 2 ram blokke:

258 Mb:

Beskrivelse

Særdeles velegnet til overclocking af PC133 motherboards.

Specifikationer

166MHz, 5nS. 168-pins Un-buffered SDRAM. Dette hurtige overclock RAM kan køre CAS latency 2 & 3.

512 Mb:

Beskrivelse

PQI er kvalitet RAM fra Tawian største RAM producent med 10 års garanti

Specifikationer

7,5nS, 168pin, 3,3V - OBS - Du skal have Via Apollo Pro133, Via KT133, Via KT133A eller Intel 440GX Chipset, for at kunne køre med 512MB PC133. For SIS og ALI Chipset, se producentens hjemmeside. De fleste Intel Chipsets kan IKKE klare 512MB moduler.

kan begge ram godt køre på min maskine uden den brander sammmen eller noget

jeg ved godt jed har oprettet dette spørgsmål før men jeg syntes ikke jeg fik så mange svar... så jeg prøver lige igen
Avatar billede buch73 Nybegynder
26. maj 2001 - 11:00 #1
Når der står i spec. for dit bundkort at max er 768 MB ram tvivler jeg meget på at du så kan putte 1 stor 512 MB ramblok i. Der burde også stå max for hver blok.
Derfor hvis det absolut skal være en af de to må du vælge den øverste.
Tror den er meget dyr når det er CAS 2 & 3 men har ikke så meget forstand på lige det.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2001 - 11:04 #2
Dit bundkort understøtter ram blokke med en størrelse på max. 256 Mb. Dvs, skal du have 512 Mb, er du nødt til at købe 2 x 256 Mb.

Den ram du køber skal enten være PC133 eller PC100. Dit bundkort kører dog med 100 MhZ uanset hvilken type du køber. Så der er ikke nogen hastighedsforskel i PC100 og PC133.

Regner du med at overclocke, skal du dog have PC133. Så er der lidt bedre stabilitet.

Jeg vil ikke anbefale nogl af klodserne, da den første er alt for hurtig til dit forholdsvise langsomme bundkort, den sidste kan simpelhen ikke bruges i dit bundkort.

Gå ind på edbpriser.dk og find de billigste:

168 Pin, 3,3 Volt, 256 MB, PC133 og køb så 2 klodser af dem.

:-)
Avatar billede mlj Nybegynder
26. maj 2001 - 11:04 #3
Dit chipsæt kører med 100MHz Ram. Derfor er der ingen grund til at købe 166MHz. Det vil alligevel kun køre 100MHz.

750 Irongate chipsættet understøtter op til 256 MB Ramblokke, 768 ialt, så 512-blokken er udelukket.
Avatar billede mlj Nybegynder
26. maj 2001 - 11:05 #4
7 sek.....
Avatar billede buch73 Nybegynder
26. maj 2001 - 11:08 #5
Nå, havde ikke lige set at du har oprettet akkurat det samme spørgsmål engang til.
Der synes jeg du får en del svar som kan bruges. De skriver også at du nok ikke kan bruge 512 MB ram, men du har ikke skrevet at du også har 128 MB ram i forvejen som du stadigvæk vil bruge.
Jeg synes du skulle prøve at se hvilket fabrikat du nu for hvis det er \"alm. \" ram og ikke CAS 2 så kan du ikke bruge de dyre CAS 2 til noget alligevel hvis de skal bruges sammen.
Det allerbedste ville være at finde samme fab. som
dem du har nu.
Avatar billede buch73 Nybegynder
26. maj 2001 - 11:09 #6
Nå, hvis vi er vist rimelig enige :)
Avatar billede mlj Nybegynder
26. maj 2001 - 11:48 #7
jeg ved ikke hvor du har 258MB fra, det er altså 256MB ;)

Køb PC133, det er det billigste. F.eks:

Apacer 256MB    168pins / 64bit / 8ns / 1. Parts 756 kr.

PQI 256MB    168pins / 64bit / 8ns / 1. Parts 577 kr.

www.edbpriser.dk ;)

De 256 166MHz, du foreslog, kan sagtens køre på din pc, sammen med dine 128, men da din pc kun kører 100MHz på bussen, kan du ikke udnytte det. PC133 vil give den samme ydelse, til en lavere pris.

Det er forresten ikke tilladt at oprette samme spørgsmål 2 gange. :0)
26. maj 2001 - 13:35 #8
nej jeg ved... Sorry
Avatar billede moern Nybegynder
05. juli 2001 - 15:27 #9
har selv købt 256... havde også 128 i forvejen syntes ikke set hjalp det store at købe 256... så lad være :(.... det hjalp ingen ting for mig og tror heller ikke det vil hjælpe dig.... og priserne falder jo hele tidem.... så vent du hellere