Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:01 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Ny partition

Jeg har lavet en ny partition. Skal den være Primary eller Extended, når jeg skal formaterer den.?
30. januar 2007 - 12:06 #1
det spiller ikke den store rolle, sålænge du ikke har brug for mere end 4 primære partioner på samme disk.
Avatar billede e-tech Nybegynder
30. januar 2007 - 12:07 #2
Hvis du allerede har Windows osv. på det eksisterende så skal den nye være extended.
Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:07 #3
Dvs. at jeg roligt kan lave den primary, og i så fald at jeg indstallerer en x-tra xp, så vil der ikke blive problemer.?
Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:08 #4
Hvorfpor skal den være extended?
30. januar 2007 - 12:08 #5
nej det skal den ikke, i så fald skal jeg da lave en masse ændringer på mine maskiner, for de kører alle med primær på diskene.
30. januar 2007 - 12:10 #6
den skal heller ikke være extended, og nej det vil ikke give problemer at installere en ekstra xp. (det er ihvertfald ikke fordi disken er primær i så fald)
Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:11 #7
Prøver med primær
Avatar billede e-tech Nybegynder
30. januar 2007 - 12:11 #8
Du kan have 4 partitioner på en harddisk 3 primære og 1 extended.
Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:15 #9
X-tra spørgsmål.....kan man også sætte den nye partition til boot?
30. januar 2007 - 12:15 #10
http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/structPartitions-c.html

http://www.d-silence.com/feature.php?id=246

4 primære partioner pr disk på en basic disk (med GBT (på 2003 server eller xp 64bit der kan være 128 primære såvidt jeg husker)
30. januar 2007 - 12:20 #11
ja, men hvis det er for at reinstallere windows, ville jeg tage den gamle disk ud først (bare tage den fra), og installere windows, ellers kan drev bogstaver komme i i en ikke kronologisk rækkefølge, og så sætte den gamle disk til bagefter, men vil du kunne lave dual boot, bør disken komme som nummer 2, og derfor begge være monteret (ellers vil bootloaderen ikke blive automatisk konfigureret)
Avatar billede e-tech Nybegynder
30. januar 2007 - 12:20 #12
Ok i det store hele kan det være lige meget. Men jeg vælger en extended partition fordi den kan deles i flere logiske drev.

Hvis du kører med dualboot (to opretive systemer) skal du helt klar have to primære partitioner.
Men hvis du har kun et vil jeg anbefale 1 primær og 1 extended.
30. januar 2007 - 12:22 #13
e-tech hvorfor køre med extended ? det er jo et levn fra dos tiden.
Avatar billede e-tech Nybegynder
30. januar 2007 - 12:22 #14
@ rene-petersen
"4 primære partioner pr disk på en basic disk "

Du har ret
Avatar billede e-tech Nybegynder
30. januar 2007 - 12:23 #15
Fordi den kan deles op i flere logiske drev. Hvis man mener at det er en fordel skal man vælge en extended.
Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:30 #16
Ikke helt forstået. Jeg vil have en x-tra xp (bl.a fordi den gamle erlidt i udu). Hvis jeg så indstallerer en xp på den nye partition til "også" at være boot. Plejer der så ikke at komme en menu op hvor den spørger hvilken der skal startes
30. januar 2007 - 12:31 #17
ja ok, der vælger jeg så at gå dynamisk, da man kan expande diske uden brug af ekstra sw,
30. januar 2007 - 12:34 #18
har du tænkt dig at burge den gamle xp igen ? (eller er det kun for at kunne få data ud af den gamle version ?), hvis det kun er for at få data ud, så ville jeg tage den gamle disk fra, så din nye disk (og derved ny installation af windows) kommer til at ligge på c drevet.
Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:35 #19
Det er selvfølgelig mest for at redde data.....men måske kan den gamle xp repareres.
Dvs. du mener at jeg skal lave den nye partition til boot og så "bare" lade den anden være uden.
30. januar 2007 - 12:38 #20
1 hvis du lader din gamle xp være i maskinen (sat til) under install vil den automatisk lave en dualboot, du vil derved muligvis på den nye xp få dit system drev til at hedde d: eller e: det kan du forhindre ved at tage den gamle disk fra under installationen.

Har du prøvet at lave en repair af windows ?
Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:41 #21
Jep har prøvet repair......men der er noget galt med MBR....så det vil den ikke.
Håber så at når jeg får en ny xp på samme (disk) at den anden måske kunne reddes via et eller andet, som jeg ikke ved så meget om...*GG*
Hvordan tager jeg den gamle (samme) disk fra?
30. januar 2007 - 12:44 #22
åbner kabinettet, og trækker strøm og datakabel ud af disken (du bør jumpe den andne disk på samme måde, dvs som master, og sætte den ind som primær master (hvis det er en PATA disk)
Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:46 #23
Jamen så tror jeg vi har misforstået hinanden...........det er på en og samme disk det hele skal foregå.
30. januar 2007 - 12:49 #24
arhh ok, hvorfor formatere den fra windows ? hvorfor ikke bare klare det under installationen ? så klares det jo automatisk ?
Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:54 #25
Hvad klares automatisk......er ikke så skrap til det her.
Den er formateret, altså den nye partition.
Avatar billede pip3 Nybegynder
30. januar 2007 - 12:59 #26
Skal jeg slå booten fra den gamle xp
30. januar 2007 - 12:59 #27
formateringen klares automatisk hvis detn ikke allerede er formateret (altså den nye partion), men så er det jo nu bare at sætte din windows install skive i og gå i gang ;)