Avatar billede rp78 Nybegynder
30. januar 2007 - 11:02 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Dns Cname

Jeg har rimelig grøn i dns, men har da rimelig styr på A- og MX- Records.
Mht. CNAME kan denne bruges til at "pege" et domæne videre til et andet domæne, eller hvordan gøres dette? Jeg har f.eks. domain1.dk som så skal pege over på domain2.dk, og det kan jeg pt. ordne med en html fil, men ville gerne kunne styre det via dns.

Nogen gode forslag?
Avatar billede venturer Nybegynder
30. januar 2007 - 11:07 #1
CNAME kaldes også et alias.

Jeg kan angive at www.domain.dk = server.domain.dk
Men det vil stadig være www.domain.dk som står i browseren.
Hvis du vil have omdirigeret brugerne skal du lave en html side (eller en anden ligende redirect funktion på serveren).
Nogle DNS'er understøtter dog også redirect, men ikke DNS servicen i Windows.
30. januar 2007 - 11:08 #2
en cname record benyttes f.eks hvor man vil have at www.idg.dk peger på idg.dk, medmindre du selv kører dns for dine egne hostede domæner er det hos dem der står for DNS for dit domæne det skal rettes.
Avatar billede rp78 Nybegynder
30. januar 2007 - 11:39 #3
Tak for 2 hurtige og brugbare svar. I deler hermed 30 point :)