Avatar billede leifowitz Nybegynder
29. januar 2007 - 22:10 Der er 8 kommentarer

windows xp starter ikke op

jeg havde en velfungerende pc med KT6 DElta bundkort og 2 Maxtor sata 160GB HDD + en "alm." HDD 80GB.
SATA 1 med 2 partitioner: C: med xp Pro og D: med data
SATA 2 H: med Vista + data og
F: med programmer og data
DVD drev G: + F: på IDE 1.
Fik så den ulyksalige ide at opgradere med ASUS M2N bundkort + AMD Athlon 64 3200+ /2GHZ processor, samt ASUS GeForce 7300GS.
Fik det aldrig til at virke, kunne kun ved repair med win xppro
komme ind til SATA 1, men ikke de andre diske. Kunne dog få forbindelse med F: ved at sætte den ind i ekstern box.
Reinstallerede alle de gamle dele, bundkort m. opr. processor, og opr. lydkort. Nu er den helt gal! PCén starter op, skriver MASTER 0 sata 1
Master1 sata 2, der kommer et ultrakort glimt af windows skærmen efterfulgt af en næsten uopfatteligt glimt af den uheldssvangre blå skærm med hvid skrift og så starter det hele forfra.
Jeg prøvede repairkørsel med xp pro cd men den finder nu kun disk F: (80GB) som nu hedder C:!! Hvordan genskaber jeg de gode gamle dage?
Avatar billede ebe Praktikant
29. januar 2007 - 23:44 #1
Puha.. de gode gamle dage kommer jo nok ikke igen. Hvis jeg var dig, ville jeg først sørge for at sikkerhedskopiere alle data fra en af paritionerne, som jeg så ville lave en hel ny installation på (med det nye bundkort og processor). Derefter ville jeg så koble de andre drev på, og indrette det sådan at jeg har alle data spejlet på de to sata drev.
Hos mig kan jeg i bios bestemme, om jeg vil bruge sata eller ata drev som første drev, sata kender vist ikke noget til slave eller master.
Avatar billede leifowitz Nybegynder
30. januar 2007 - 00:32 #2
Hej ebe
Hvordan kommer jeg ind til partitionerne?
Avatar billede ebe Praktikant
30. januar 2007 - 07:47 #3
Sæt en af diskene som slave på en anden computer, så kan du se hvad der ligger på den. Kopier så alle data over, så du har en disk at rode med.
Avatar billede leifowitz Nybegynder
30. januar 2007 - 17:04 #4
Jeg vil selvfølgelig ikke afvise at det ender med din løsning, men der foresvæver mig et eller andet med en repair kørsel med xp, hvor man så i starten trykker F6 for at indlæse visse filer for sata og så først kan xp (uden SP2) finde sata.diskene. Det ville være rart at vende tilbage til normalen.
Avatar billede ebe Praktikant
30. januar 2007 - 19:12 #5
det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.. prøv at lukke det her spørgsmål og læg et nyt, det kan være du har bedre held næste gang :)
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
30. januar 2007 - 19:18 #6
Prøv at downloade og brænde den ISO fil du finder på http://www.helgec.dk/ntldr.html filen skal brændes som et bootimage, når du har brændt filen prøv så om du ikke kan starte op på den CD
Avatar billede leifowitz Nybegynder
06. februar 2007 - 23:05 #7
hej Ebe og parasitfighter.
Jeg har fulgt ebes anvisning og installeret windows på en anden harddisk og kunne så med SP2 komme til sata diskene og kopiere etc. Mon ikke ebe så scorer pointene?
Hiolsen
Leifowitz
Avatar billede ebe Praktikant
07. februar 2007 - 15:51 #8
så siger jeg tak :)